نوشته شده توسط : بهزاد

کوپلر وصله ای مکانیکی می باشد که با هدف عدم ایجاد اورلپ در وصله میلگرد در سازه های بتنی استفاده می شود. کوپلر یکی از بهترین اتصالات مکانیکی شناخته شده است. استفاده از کوپلر در تمامی نقاط سازه و به جای خم های آرماتور در شبکه امکان پذیر است. امروزه کوپلر، کاربرد گسترده‌ای در زمینه ی ساختمان سازی دارد. در ادامه درباره کاربرد کوپلر شرح میدهیم.

از این اتصال مکانیکی هنگام تولید انواع سازه‌های بتنی برای میلگردها استفاده شده تا از اورلپ و سنگین شدن آرماتوربندی جلوگیری شود. برای تولید کوپلرها از میلگرد به عنوان مواد اولیه استفاده میشود و در مراحل مختلف تولید از ماشین آلات اونیورسال و CNC استفاده میشود. در هر مرحله از تولید کوپلر ابعاد مشخص شده کنترل  و پس از تایید واحد  QC برای تکمیل پروسه ساخت به مرحله بعد منتقل میگردد . واحد کنترل کیفیت از مرحله  ورود مواد اولیه به کارخانه تا پایان  بسته بندی محصول  نهایی بطور مستمر و دقیق بر کلیه فرآیندها  نظارت و کنترل دارد و به همین  دلیل است که اتصالات مکانیکی با اطمینان از کیفیت محصولات تولیدی  خود،مطابقت آنها را با آیین نامه هایACI ، مقررات ملی ساختمان و آیین نامه بتن ایران بطور 100% تضمین مینماید در ضمن می توان اضافه کرد که هزینه جایگزینی کوپلر به مراطب پایین تر از اورلپ میلگرد میباشد.

  • از کوپلر به علت صرفه جویی بسیاری که در هزینه‌ها دارد برای سازه‌های مرتفع استفاده میشود.
  • دیوارهای دیافراگمی ممکن است به ارتفاع 40 متر برسند و نمیتوان میلگردی با این طول تهیه کرد به همین علت از کوپلر برای اتصالات زیرسازی سقف و فونداسیون استفاده میشود.
  • از کوپلر برای ساخت تونل‌های طولانی و متروها استفاده میشود.
  • از کوپلر برای مراکزی که استحکام بتن اهمیت زیادی دارد استفاده میشود. به عنوان مثال ساخت مناطق حساس چون صنعت نفت و گاز، پتروشیمی، پل‌ها و غیره.
  • از  کوپلر برای ساخت سدسازی نیز استفاده میشود.

کوپلر در داربست بندی و کاربرد آن - داربست فلزی سپاهان



:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

تاریخچه فورجینگ میلگرد: این تکنولوژی در سال 1952 میلادی با هدف کاربرددر صنایع ریلی وخط آهن ابداء ودر پی آن به علت صنعتی شدن...

 

 آگهی تبلیغاتی جهت معرفی انواع جوشکاری در سایت دیوار

از عمده دلایل ظهور این نو آوری میتوان به موضوع وبحث مهم مقاوم سازی و تضمین استحکام سازه های بتنی اشاره نمود که نتیجه آن  افزایش ضریب امنیت جانی ومالی ساکنان و کاربران این سازه ها بود.اولین مبتکران واستفاده کنندگان از این تکنولوژی سازمان راه و شرکتهای نصب خطوط ریلی در کشور کانادا بودند که با استفاده از این روش توانستند جایگزین مطمئن تر و مناسبتری را  نسبت به سایر روشهای اتصال ریلهای آهن (کلمپینگ ،ترمیت و...)  به دنیای جوش  فلزات معرفی نمایند.
در پی آشنایی  محققان و صاحبنظران صنعت ساختمان بلوک شرق آسیا ،بالاخص کشور زلزله خیز ژاپن با این تکنولوژی ،بر آن شدند با تغییر کاربری این متد به جوش میلگرد ها و آرماتورها ،روش جدیدی را در اتصال سازه های بتنی ابداء نمایند.
این روش (GAS PRESSURE WELDING )به سرعت در این کشور فراگیر شد و دستاورد آن اجراء اکثر پروژه های عمرانی با این روش بود.
 
دستگاه جوشکاری سر به سر میلگرد ها (کاربردها):
-اتصال میلگرد های ستونها در سازه های بتنی
-اتصال میلگرد های فونداسیونها
-اتصال میلگرد ها در سبد بافی وشمع ها در طول و تیپهای گوناگون
-اتصال میلگرد های ضایعاتی وپرت
-اصلاح واتصال بولتهای شکسته و آسیب دیده
-اتصال میلگرد های دیوارهای برشی
-اصلاح  و افزایش طول ریشه های کوتاه
-اتصال میلگرد های به کار رفته در تیر برق ها
و ...
روش کار:
در این روش میلگرد ها به صورت سر به سر و بدون هیچ گونه مواد افزودنی ،توسط حرارت حاصل از سوختن گاز استیلن و اکسیژن ،به دمای خمیری شدن(1250 درجه سانتیگراد) میرسند و توسط فشار حاصل از سیلندر هیدرولیک ،به یکدیگر فورج می شوند. مدت زمان در نظر گرفته شده برای یک اتصال (جهت یک سایز متوسط میلگرد) حدود 60 ثانیه می باشد.
مزایای روش جوشکاری سر به سر میلگرد:
-افزایش مقاومت در محل اتصال به علت افزایش قطر
-صرفه جویی در مصرف میلگرد حدود %30
-کاهش خطا های انسانی در مبحث آرماتوربندی و چیدمان میلگرد ها
-کاهش وزن سازه به علت حذف اورلب
-افزایش مقاومت سازه  در برابر نیروهای خارجی (زلزله و ...) بواسطه کاهش وزن سازه
-افزایش اختلاط بتن با میلگرد به علت کاهش حجم میلگرد
-امکان ویبره خوری بهتر و ایده آل تر به علت کاهش حجم آرماتورها
-حفط یکپاچگی آنالیز بار در محل اتصال
-کاهش هزینه حمل و نقل به علت کاهش مواد مصرفی
-توانایی ایجاد اتصال با حداقل طول
-حفظ خواص متالوژیکی آرماتورها
-امکان اتصال سایزهای مختلف (طبق استاندارد )به یکدیگر
-سرعت اجراء بالا، با صرف کمترین هزینه و جلوگیری از اتلاف وقت پرسنل اجرایی آرماتور بند
-امکان اتصال میلگرد های پرت وضایعاتی
-قابلیت استفاده در تمامی حالت ها
-عدم نیاز به برق سه فاز
-کاربری آسان و قابل حمل بودن توسط نیروی انسانی
-و...

 

جهت سفارش انجام  انواع جوشکاری به آگهی رایگان شهر24 مراجعه نمایید.

 



:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

اولین مرحله که اتفاقا یکی از مهمترین فرایندهای قانونی پیش‌فروش آپارتمان به شمار می‌رود این است که فروشنده بعد از دریافت پروانه‌ی ساختمان از شهرداری و تنظیم شناسنامه‌ی فنی مستقل برای هر واحد آپارتمان که مشخصات و جزئیات کامل درج شده است، اقدام به درج آگهی و تبلیغات می‌کند.
اگر تصمیم به پیش‌خرید آپارتمان دارید باید بدانید که طبق قانون پیش‌فروش آپارتمان، تمام مراحل باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود و عقد قرارداد و قولنامه‌ی صرف در بنگاه‌ها و مشاوران املاک کافی نیست.

تبلیغات اینترنتی در خصوص آپارتمان (خرید، فروش و یا پیش خرید) در سایت شیپور
برای درج آگهی پیش‌فروش آپارتمان در جراید و وب‌سایت‌ها باید مجوز رسمی دریافت شود. نکته‌ی مهم این است که براساس قانون پیش‌فروش آپارتمان، اگر پیش‌فروشنده و سرمایه‌گذاران بدون تنظیم سند در دفاتر رسمی یا دریافت مجوز انتشار آگهی هر اقدامی انجام دهند، از ۹۱ روز تا یک سال حبس یا دو تا چهار برابر وجوه دریافتی جریمه خواهند شد.

جزئیاتی که باید براساس قانون پیش‌فروش آپارتمان به خریدار اعلام شود

 

مشخصات مالک

مشابه هر قراردادی باید مشخصات طرفین در اسناد پیش‌فروش آپارتمان ثبت شود. اما در موضوع پیش‌فروش آپارتمان باید روشن شود فردی که با عنوان پیش‌فروشنده حاضر شده صاحب سند یا سازنده‌  ملک است. این احتمال نیز وجود دارد که فروشنده در واقع خودش فردی باشد که قبلا ملک را پیش‌خرید کرده بوده است. موضوع بررسی و سنجش صحت مدارک پیش‌فرونده در قانون پیش‌فروش آپارتمان اهمیت ویژه‌ای دارد.

مشخصات و جزئیات آپارتمان

در این قسمت نیز مانند هر قرارداد دیگری باید جزئیات مورد معامله کاملا شفاف شود. از آنجایی که در پیش‌فروش آپارتمان مورد معامله هنوز به صورت کامل وجود خارجی ندارد، باید مشخصات و جزئیات دقیقی که براساس آن خریدار تصمیم گرفته و ملک نهایی را تحویل می‌گیرد، به صورت کامل درج شود.

براساس قانون پیش‌فروش آپارتمان، اگر پیش‌فروشنده و سرمایه‌گذاران بدون تنظیم سند در دفاتر رسمی یا دریافت مجوز انتشار آگهی هر اقدامی انجام دهند، از ۹۱ روز تا یک سال حبس یا دو تا چهار برابر وجوه دریافتی جریمه خواهند شد.

این مشخصات و جزئیات شامل موارد زیر است:

  • موقعیت مکانی
  • تعداد طبقات و واحدها
  • شماره طبقه و واحد
  • متراژ واحد و تعداد اتاق‌ها
  • نوع کاربری
  • پارکینگ و انباری
  • سیستم سرمایش و گرمایش
  • نمای ظاهری و بیرونی ساختمان
  • مصالح به کار رفته
  • مشخصات و جزئیات دکوراسیون داخلی مانند کابینت
  • زمان تحویل

شرایط و نحوه تسویه‌ بهای آپارتمان

از آنجایی که در پیش‌فروش آپارتمان معمولا زمان تحویل براساس شرایط موجود و اعلام سازندگان و سرمایه‌گذاران به صورتی زمانی در آینده مشخص می‌شود، بنابراین بهای آپارتمان به صورت مرحله به مرحله و اقساطی پرداخت می‌شود.
در نتیجه باید به صورت کاملا شفاف مشخص شود که چه مبالغی به صورت نقد یا چک در چه تاریخ‌هایی باید در کدام مرحله از کار پرداخت شود. براساس قانون پیش فروش آپارتمان هنگام عقد قرارداد در دفاتر اسناد رسمی باید حداقل ۱۰ درصد قیمت کل پرداخت شود. مابقی مبلغ که قرار است به صورت اقساطی از سوی پیش‌خریدار به پیش‌فروشنده پرداخت شود باید در تاریخ‌های مشخص براساس میزان پیشرفت کار باشد.
اگر پیشرفت کار طبق توافق و قرارداد مکتوب امضا شده نباشد، خریدار می‌تواند دیرتر از زمان مقرر اقساط خود را پرداخت کند. از سمت دیگر اگر در پیش‌فروش آپارتمان، پیش‌خریدار با توجه رعایت مفاد قرارداد، در زمان مقرر اقساط خود را پرداخت نکرده و ظرف یک ماه نیز آن را جبران نکند، قرارداد می‌تواند از سوی مالک فسخ شود.

 

موعد تحویل آپارتمان

بی‌تردید یکی از مهمترین موضوعاتی که در پیش‌فروش آپارتمان در تهران باید به درستی و شفاف مشخص شود، زمان تحویل آپارتمان است. سرمایه‌گذاران و سازندگان آپارتمان‌ها قطعا زمانی را برای اتمام نهایی پروژه در نظر گرفته‌اند که باید هنگام تنظیم قرارداد در دفتر اسناد رسمی آن را درج کنند تا زمان انتقال قطعی سند نیز براساس آن مشخص شود.
از آنجایی که معمولا سرمایه‌گذاران و فروشندگان نمی‌تواند آپارتمان مورد نظر را در موعد مقرر تحویل پیش‌خریدار دهند، بنابراین پیش‌فروشنده باید به خریدار خسارت بپردازد یا در نهایت رضایت او را جلب کند.

براساس قانون پیش فروش آپارتمان هنگام عقد قرارداد در دفاتر اسناد رسمی باید حداقل ۱۰ درصد قیمت کل پرداخت شود. مابقی مبلغ که قرار است به صورت اقساطی از سوی پیش‌خریدار به پیش‌فروشنده پرداخت شود باید در تاریخ‌های مشخص براساس میزان پیشرفت کار باشد.

 

متراژ آپارتمان

یکی دیگر از مواردی که معمولا در پیش‌فروش آپارتمان موضوع مناقشه میان پیش‌فروشنده و پیش‌خریدار بوده و مشکلات بعدی را رقم زده، متراژ و مساحت آپارتمان است. از آنجایی که معمولا متراژ نهایی با توجه به شرایط نسبت به آنچه در مرحله‌ی اول پیش‌فروش آپارتمان اعلام می‌شود، تفاوت دارد بنابراین قانون در این بخش نیز ضوابط شفافی دارد.
اگر میزان اختلاف مساحت تا ۵ باشد مشکلی نیست و هیچکدام از طرفین معامله نمی‌توانند اعتراضی داشته باشند. اما اگر محل اختلاف بیش از ۵ متر باشد، آنگاه پیش‌خریدار می‌تواند درخواست فسخ معامله را بدهد یا اینکه برای پرداخت مبلغ بیشتر توافق کنند. در نهایت پیش‌فروشنده باید خسارات وارده به پیش‌خریدار را جبران کرده یا با او توافق کند و رضایتش را بگیرد.

جمع‌بندی

پیش فروش و پیش خرید  آپارتمان پیچیدگی‌های زیادی دارد. بنابراین باید تلاش کنید از همان ابتدا چه از سمت پیش‌فروشنده و پیش‌خریدار همه چیز شفاف باشد تا مشکلی پیش نیاید. براساس قانون پیش‌فروش آپارتمان باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • مشخصات و مالکیت پیش‌فروشنده باید حتما مشخص باشد.
  • تنظیم قرارداد پیش‌فروش آپارتمان باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود.
  • پیش‌فروشنده برای درج آگهی در جراید و سایت‌ها باید حتما مجوز لازم را اخذ کرده باشد.
  • جزئیات ملک شامل متراژ، امکانات، موقعیت مکانی، پارکینگ و انباری، مصالح به کار رفته، نمای بیرونی، تعداد طبقات و واحدها و… باید به صورت شفاف درج شود.
  • زمان تحویل و میزان خسارات احتمالی در صورت عمل نکردن به تعهدات باید کاملا مشخص باشد.

خرید ،فروش و یا پیش خرید آپارتمان در آگهی رایگان سایت شهر24

 

 
 

 



:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

برای آشنایی با همه ابعاد نگارش طرح توجیهی مطلب زیر را از دست ندهید:

خلاصه طرح توجیهی تسهیلات وام تاسیس، نوسازی و تجهیزکتابفروشی آذر | وزارت  فرهنگ و ارشاد

 ساختار قانونی‌ :

 دلایل‌ انتخاب‌ ساختار قانونی‌ موردنظر خود را ذکر کنید. اگر ساختار کسب وکار شما مالکیت شخصی  است می‌توانید مجوز فعالیت‌ خود را ضمیمه‌ کنید. اگر ساختار انتخابی  کسب وکارشما مشارکت ‌ است نسخه ای از توافق‌ نامة‌ همکاری‌ و مشارکت‌ را به‌بخش‌ اسناد اضافه‌ کنید. توافق‌ نامة‌ شما باید شرایط‌ مربوط‌ به‌کناره‌گیری شرکا و انحلال را در بر داشته‌ باشد. در این‌ توافق‌ نامه‌ باید نحوة‌ توزیع‌ سود و مسئولیت‌ مالی‌ هر ضرری‌ موجود‌ باشد. دلایل‌ مربوط‌ به انتخاب این‌ شرایط‌ در توافق‌ نامه‌ را تشریح‌ کنید. اگر شرکتی ‌ تاسیس‌ کرده‌اید علت‌ انتخاب‌ این‌ شکل‌ قانونی‌ و نحوة‌ عملکرد در ساختار شرکتی‌ را تشریح‌ کرده‌ و نسخه ای از مجوزها و اساسنامه‌ را به‌ بخش‌ اسناد اضافه‌ کنید.

 اگر قصد دارید ساختار قانونی‌ را در آینده‌ تغییر دهید پیش‌بینی‌های‌ مربوط‌ به‌علت‌ تغییر، زمان‌ تغییر، افراد دخیل‌ و مزیت‌ تغییر برای‌ کسب وکار‌ را توضیح‌ دهید.

کسب وکار :

 بخش‌ اصلی‌ و اول‌ طرح‌ شما به‌جزئیات‌ مربوط‌ به‌کسب وکار‌ مربوط‌ می‌شود. این‌ بخش‌ را با خلاصة‌ یک‌ صفحه‌ای‌ در تشریح‌ عناصر اصلی‌ کسب وکار خود آغاز کنید. سپس‌ بخش‌های‌ مختلف‌ ذکر شده‌ در خلاصه‌ را شرح وبسط ‌دهید. از سیستم‌ کلید واژه‌ها استفاده‌ کنید. تمامی‌ موضوعات‌ مربوط به‌کسب وکارخود را که‌ به‌نظر شما منطقی‌ می‌آیند ذکر کنید. اطلاعات‌ مربوط‌ به‌صنعت‌ (بطور کلی‌) و کسب وکارخود را (بطور اخص‌) ذکر کنید. مطالب‌ را به صورت مستقل ذکر کرده‌ و پیش‌بینی‌های‌ خود را با داده‌های‌ بخش‌ اسناد توجیه‌ نمایید.

محصولات‌ یا خدمات‌ :

 توضیح‌ کاملی‌ از محصولات‌ خود از مرحلة‌ مواد خام‌ تا اقلام‌ نهایی‌ ارائه‌ کنید. از چه‌ مواد خامی‌ استفاده‌ می‌کنید، قیمت‌ آنها چقدر است‌، عرضه‌کننده‌های‌ خود را معرفی‌ کنید، آنها در کجا هستند، چرا آنها را انتخاب‌ کرده‌اید؟ توضیحات‌ مربوط‌ به‌هزینه‌ و برگة‌ قیمت‌ها را ضمیمه‌ کنید. می‌توانید از یک‌ عرضه‌ کنندة‌ اصلی‌ نیاز خود را تامین‌ کنید اما اطلاعات‌ مربوط‌ به‌دیگر عرضه‌ کنندگان‌ را نیز ارائه‌ کنید. ذکر کنید چه راهکارهایی برای مقابله با افزایش‌ ناگهانی‌ سفارش‌ها یا از دست‌ دادن‌ عرضه‌ کنندة‌ اصلی‌ اندیشیده اید.

 ممکن‌ است‌ شنیده باشید که‌ قرض‌دهنده‌ بدترین‌ حالت‌ را در نظر می‌گیرد. این‌ بدان‌ معناست‌ که‌ وی‌ می‌خواهد شما از قابلیت‌ پیش‌ بینی‌ و حل‌ مسائل‌ بالقوه‌ برخوردار باشید. اندیشیدن‌ به‌ تغییرها و آمادگی‌ برای‌ موارد دور از انتظار برای‌ شما مفید است‌ زیرا می‌توانید به‌ ادامة‌ کار خود امید داشته‌ باشید. ازطرفی برخی‌ کسب وکار‌ها موفق‌ نمی‌شوند و شکست‌ می‌خورند زیرا در کوتاه‌ مدت‌ موفقیت‌ زیادی‌ کسب‌ می‌کنند. از اینرو برنامه ‌ریزی‌ برای‌ بهترین‌ حالت‌ ممکن‌ نیز لازم است‌. اگر سفارش‌های‌ بسیار زیادی‌ دریافت‌ کردید طرح‌ شما باید دارای‌ اطلاعات‌ کافی‌ برای‌ بکارگیری‌ پرسنل‌ و کارکنان‌ موردنیاز و عرضه‌کنندگان‌ دیگر است.

مدیریت :

 این‌ بخش‌ توضیح‌ می‌دهد که‌ گردانندگان‌ کسب وکار‌ چه‌ کسانی‌ هستند. اگر شما دارای ساختار مالکیت شخصی‌ هستید در مورد توانایی‌های‌ خود توضیح‌ داده‌ و شرح‌ حالی‌ از خود ارائه‌ کنید. در مورد بخش‌هایی‌ که‌ در آن‌ نیاز به‌ کمک‌ دارید صادق‌ باشید و نحوة‌ دریافت‌ کمک‌ را بیان‌ نمایید.

 اگر کار شما بصورت‌ مشارکتی انجام‌ می‌شود علت‌ انتخاب‌ شرکا را توضیح‌ دهید و بگوئید آنها چه‌ کمکی‌ به‌ کسب وکار‌ می‌کنند و قابلیت‌های‌ آنان‌ چگونه‌ با یکدیگر همخوان و سازگاراست‌. تجربه‌، مهارت‌، سابقه‌ در شرح‌ حال‌ آنها ذکر شده‌ و در بخش‌ اسناد آورده‌ می‌شود. اگر کار شما شرکتی‌ است‌ اطلاعاتی‌ مفصل‌ مربوط‌ به‌ ساختار شرکت‌ و دفاتر آنرا ارائه‌ کنید. شرح‌ حالی‌ از تمامی‌ مسئولان‌ ارائه‌ کرده‌ و به‌ پرسش‌های‌ زیر در مود آنان‌ پاسخ‌ دهید. آنها کیستند؟ چه‌ مهارت‌هایی‌ دارند؟ چرا آنها را انتخاب‌ کرده‌اید؟ چه‌ مزیتی‌ برای‌ سازمان‌ دارند؟

 روش‌های‌ بایگانی‌ :

در این قسمت ذکر می نمایید که از چه‌ سیستم‌ حسابداری‌ استفاده‌ می‌کنید و چرا چنین سیستمی را انتخاب‌ کرده‌اید، چه‌ بخش‌ از بایگانی‌ در داخل‌ شرکت‌ انجام‌ می‌شود، چه‌ کسی‌ مسئول‌ بایگانی است‌، آیا  از حسابدار خارجی‌ استفاده‌ می‌کنید، در این‌ صورت‌ چه‌ کسی‌ در شرکت‌ شما مسئول‌ مطالعة‌ گزارشات‌ مالی‌ و تجزیه‌ تحلیل‌کردن‌ گزارش‌های‌ ارائه‌ شده‌ توسط‌ حسابدار است‌، این‌ مطلب‌ مهم‌ است‌ که‌ نشان‌ دهید حسابدار شما به‌ چه‌ مواردی‌ رسیدگی‌ می‌کند و شما در استفاده‌ از گزارشات‌ مالی‌ جهت‌ اعمال‌ تغییرات‌ در شرکت‌ و سود آورترکردن‌ آن‌ چه ابزارهایی‌ در اختیار دارید. بعد از خواندن‌ این‌ بخش‌ وام‌دهنده‌ از قابلیت‌ شرکت‌ شما در حفظ سوابق‌ مالی‌‌ و تغییرات آنها اطمینان‌ پیدا نماید.



:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

صفر تا صد پیش خرید یا پیش فروش ملک - مجله اینپین

درج تبلیغات پیش فروش خانه در سایت شهر24

پیش فروش یا پیش خرید چیست؟

پیش فروش یا پیش خرید همان‌طور که از اسمش پیداست، در لغت به معنای قبل از فروش رساندن و قبل از خرید کردن است. این اصطلاح در مورد بسیاری از معاملات انجام می‌شود. به طور عمده در زمینه املاک به آن دسته از املاکی که قبل از تکمیل شدن و قبل از اینکه قابل سکونت شود به فروش می رسد، پیش فروش و به املاکی که قبل از تکمیل و ساخته شدن خریداری گردد، پیش خرید گفته میشود.

معایب پیش خرید برای خریدار:

1-امکان عدم تحویل به موقع ملک از جانب سازنده

2- امکان عدم اجرای مصالح طبق قرارداد توسط سازنده

3-امکان ناتمام ماندن پروژه در هنگام شرایط رکود بازار و بی‌انگیزگی سازنده

4-امکان فروش ملک به چندین نفر

5-امکان کلاهبرداری توسط شرکت‌های نامعتبر

6-امکان اخذ وام‌های کلان بانکی روی سند مادر و عدم تسویه، که در صورت عدم پرداخت، اقساط می‌بایست توسط اشخاص خریدار پرداخت شود.

7-امکان عدم اخذ مجوز پایانکار و عدم پرداخت خلافی به شهرداری که این هزینه به گردن خریدار می‌افتد.

محاسن پیش خرید برای خریدار:

1-با توجه به عدم تکمیل شدن ملک مسلما قیمت پیش فروش یک آپارتمان از قیمت همان آپارتمان در حالت آماده تحویل، مقداری ارزان‌تر است و بعد از تکمیل شدن ملک در صورتی که بازار در شرایط یکسان باشد، خریدار می‌تواند آپارتمان خریداری شده را گران‌تر بفروشد و سود ببرد.

2- در معاملاتی که املاک به صورت آماده به فروش می‌رسد، خریدار می‌بایست مبلغ قرارداد را حداکثر ظرف مدت ۲ ماه طبق توافق طرفین پرداخت کند. اما در معاملات پیش فروش، مبلغ قرارداد به صورت مرحله‌ای و طی مراحل ساخت پرداخت خواهد شد. بنابراین خریدار قدرت خرید بیشتری دارد.

3- در پیش فروش، طراحی و اجزای داخل ملک بر اساس سلیقه خریدار قابل تغییر میباشد.

4-در ساختمان‌های آماده تنها اجزای روکار ساختمان قابل رویت است، اما در پیش فروش، تمامی مراحل ساخت و کیفیت مصالح داخلی توسط خریدار قابل رویت میباشد.

در قرارداد پیش‌فروش باید موارد زیر به صراحت عنوان گردد:

‌١ـ اسم و مشخصات طرفین قرارداد اعم از حقیقی یا حقوقی

‌٢ـ پلاک و مشخصات ثبتی و نشانی وقوع ملک

‌٣ـ اوصاف و امکانات واحد ساختمانی مورد معامله مانند مساحت اعیانی، تعداد اتاق‌ها، شماره طبقه، شماره واحد، توقفگاه (پارکینگ) و انباری

‌٤ـ مشخصات فنی و معماری ساختمانی که واحد در آن احداث می‌شود؛ مانند موقعیت، کاربری و مساحت کل عرصه و زیربنا، تعداد طبقات و کل واحدها، نما، نوع مصالح مصرفی ساختمان، سیستم گرمایش و سرمایش و قسمت‌های مشترک و سایر مواردی که در پروانه ساخت و شناسنامه فنی هر واحد قید شده یا عرفا در قیمت موثر میباشد.

‌٥ـ بها یا عوض در قراردادهای معوض، تعداد اقساط و نحوه پرداخت

‌٦ـ شماره قبوض اقساطی برای بها، تحویل و انتقال قطعی

‌٧ـ زمان تحویل واحد ساختمانی پیش‌فروش‌شده و تنظیم سند رسمی انتقال قطعی

‌٨ـ تعیین تکلیف راجع به خسارات، تضمین‌ها و قرارداد بیمه‌ای، تغییر قیمت و تغییر مشخصات مورد معامله

‌٩ـ تعهدات پیش‌فروشنده به مرجع صادرکننده پروانه و سایر مراجع قانونی

‌١٠ـ معرفی داوران

قانون پیش فروش خانه

جریان پیش فروش آپارتمان بر اساس قانون مذکور به این صورت است که پس از صدور پروانه‌ی ساختمان توسط شهرداری و تنظیم شناسنامه فنی مستقل برای هر واحد که مشخصات کامل و ملحقات در آن بیان می‌­شود، و اخذ مجوز انتشار آگهی از مراجع صلاحیت‌دار، پیش‌فروشنده اقدام به تبلیغات در مطبوعات و پایگاه‌­های اطلاع‌رسانی میشود.

قوانین پیش‌فروش آپارتمان در سال ۱۳۸۹ مشتمل بر ۲۵ ماده و ۴ تبصره تصویب و به مرحله اجرا درآمد. بر اساس این قانون هر قراردادی با هر عنوان که به موجب آن، مالک رسمی زمین (پیش‌فروشنده) متعهد به احداث یا تکمیل واحد ساختمانی مشخص در آن زمین گردد، و واحد ساختمانی مذکور با هر نوع کاربری از ابتدا یا در حین احداث و تکمیل یا پس از اتمام عملیات ساختمانی، به مالکیت طرف دیگر قرارداد (پیش‌خریدار) درآید، از نظر مقررات این قانون «قرارداد پیش‌فروش ساختمان» محسوب میگردد.

بعد از این مرحله، تنظیم قرارداد پیش فروش باید در یکی از دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد. مشاوران املاک موظفند پس از انجام مذاکرات مقدماتی، طرفین را برای تنظیم سند رسمی این قرارداد به همان دفترخانه ارجاع بدهند و نمی‌­توانند خودشان اقدام به تنظیم این قرارداد نمایند، در غیر این صورت مجرم تلقی میگردد.

همچنین اگر سرمایه‌گذاران بدون تنظیم سند رسمی یا بدون اخذ مجوز برای انتشار آگهی اقدام به پیش فروش ساختمان نمایند، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جریمه‌ی نقدی به میزان دو تا چهار برابر وجوه و اموال دریافتی محکوم می­‌شوند.

 



:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

نکات مهم در تنظیم قراردادهای «پیش خرید آپارتمان» 

برخی شروط در ضمن قراردادهای پیش فروش آپارتمان می‌تواند از این مسائل جلوگیری کند. برای این امر باید در تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان طرفین دقت داشته باشند، زیرا در این معامله ملک قابل رویت نیست تا خریدار کلیه امکانات ملک را با یک نگاه بسنجد و با قید یک عبارت ساده «ملک به رویت خریدار رسید و وی از کلیه کم و کیف مورد معامله اطلاع دارد » فروشنده سلب مسئولیت نماید. همچنین شاید صرفاً توافق شفاهی باعث رفع ابهامات طرفین نشود و برداشت هر شخص از توافقات متفاوت و نهایتاً منجر به اختلاف شود؛ پس نتیجتاً باید کلیه شرایط و توافقات مکتوب و مورد امضای طرفین قرار گیرد.

برای تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان در ابتدای امر باید مشخصات طرفین از جمله نام و تاریخ تولد و شماره شناسنامه و نشانی و شماره تماس و… قید و همچنین باید مشخص شود، فروشنده چه سمتی دارد و آیا می‌تواند در مورد ملک معامله‌ای انجام دهد. ممکن است فروشنده مالک زمین و صاحب سند باشد و یا شاید سازنده ملک است که بر اساس توافقات سهمی از آپارتمان در حال ساخت را دارد. پس مهم‌ترین مسأله در آغاز کار این است که مشخص شود، آیا فروشنده می‌تواند ملک را منتقل کند یا خیر؟

بسیاری از دعاوی به دلیل بی توجهی خریداران به همین امر صورت می‌پذیرد که مدارک فروشنده از جمله سند ملک، قرارداد ساخت و یا مشارکت و نحوه تقسیم ملک بین مالک و سازنده و… را به دقت مطالعه و بررسی نمی‌نمایند و با مدارک شناسایی فروشنده از جمله شناسنامه و کارت ملی تطبیق نمی‌دهند و حتی برخی این امر مهم را به افراد مستقر در بنگاه املاک می‌سپارند که خود منشأ بسیاری از اختلافات و سوء استفاده‌هاست.

بند بعدی قرارداد پیش فروش آپارتمان مشخصات مورد معامله است که باید به دقت و با جزییات کامل ذکر شود؛ از جمله مساحت و طبقه و واحد و شماره ثبت ملک اصلی است در ادامه مورد معامله باید منضمات آپارتمان که عرفا جز ملحقات ملک است ذکر شود؛ از جمله اشتراک برق، آب، تلفن، گاز و… و پارکینگ و انباری است که ترجیحاً محل پارکینگ و انباری نیز باید ذکر شود.

در بند بعدی این قرارداد باید مشخصات ملک از جمله نقشه و تعداد اتاق‌خواب‌ها، کمد دیواری، جنس مصالح ( رنگ، شیرآلات، دستگیره، سیم‌کشی، رادیاتورها، آیفون، درب‌ها، کلید و پریز، کولر، کابینت، سرویس بهداشتی و… ) ذکر که هر یک از موارد خود ممکن است باعث بروز اختلاف و مشکلات شود.

بند بعدی قرارداد پیش فروش آپارتمان مشخصات فنی و معماری ساختمان که کاربری زمین، زیربنای کل ساختمان، تعداد طبقات، واحدها، نوع مصالح مصرفی ساختمان، نمای بیرونی، سیستم گرمایشی و سرمایشی باید ذکر گردد. می‌توان برای ضمانت اجرای این تعهدات عنوان کرد، ملک هر کدام از این شرایط را نداشته باشد با توجه به نظر کارشناس از ثمن معامله کاسته می‌شود و یا خریدار حق فسخ معامله را دارد.

بهای ملک و چگونگی پرداخت آن نیز امری است که باید با دقت و با جزییات در قرارداد پیش فروش آپارتمان اعلام شود. معمولاً بهترین شیوه، الزام خریدار به پرداخت قسمتی از بها بر اساس مراحل پیشرفت کار است که با رسیدن به هر مرحله که زمان آن نیز در قرارداد پیش فروش آپارتمان تعیین می شود، خریدار ملزم به پرداخت اقساط خود است؛ که در صورت عدم پرداخت فروشنده می‌تواند برای خود حق فسخ قائل شود و یا به صورت روزشمار خسارت تعیین گردد و یا به تعداد روزهای دیرکرد فروشنده نیز می‌تواند تحویل ملک را به تأخیر بیندازد.

معمولاً بخشی از مبلغ قابل پرداخت در معامله به زمان تنظیم سند رسمی در دفترخانه موکول می‌گردد که پیشنهاد کارشناسان این است که تفاوت قیمت ملک بدون سند ( اصطلاحاً قولنامه‌ای ) و ملک سنددار برای زمان تنظیم سند باقی بماند تا به هر دلیلی فروشنده از تنظیم سند رسمی کوتاهی نمود خریدار مغبون و متضرر نشود، تا اگر عدم تنظیم سند منجر به اقامه دعوای الزام تنظیم سند رسمی شد که هزینه‌های اجرای آن ناچار توسط خریدار باید پرداخت شود تا اجرای حکم محقق گردد را بتوان از مبلغ برداشت نمود و تهاتر کرد.

مسأله دیگری که در تعهد تنظیم سند رسمی باید مورد توجه قرار گیرد اینکه شخص متعهد و فروشنده آیا سند رسمی یا وکالت‌نامه رسمی از صاحب سند برای این امر دارد یا خیر؟ که در صورت منفی بودن پاسخ، تعهد وی هیچ الزامی برای صاحب سند به وجود نمی‌آورد و این امر خود موجب مشکلات متعدد طرفین می شود.

یکی از شروط مهم قرارداد پیش فروش آپارتمان، تعیین تاریخ تحویل ملک است که باید برای اجرای آن ضمانت اجرای محکمی قرار داد؛ که در صورت تأخیر خریدار بتواند کلیه ضررهای خود را جبران نماید. با توجه به مسائل مختلفی که سازندگان با آن درگیرند، در تلاش‌اند زمان تحویل ملک را برای جلب خریدار کوتاه جلوه دهند و معمولاً به دلایل مختلف نمی‌توانند به تعهد خود پایبند باشند که این امر موجب ضرر خریداری می‌شود که برای سکونت در ملک خود برنامه‌ریزی نموده و هر روز تأخیر موجبات سختی و ضرر مالی وی می‌گردد، یکی از بهترین ضمانت اجراهای تعهد تحویل ملک خسارت تأخیر روزانه بر اساس قیمت اجاره همان ملک است تا جبران خسارت خریدار را نماید.

 

متن قانون پیش فروش آپارتمان
 
ماده ‌١ـ هر قراردادی با هر عنوان که به موجب آن، مالک رسمی زمین (پیش‌فروشنده) متعهد به احداث یا تکمیل واحد ساختمانی مشخص در آن زمین شود و واحد ساختمانی مذکور با هر نوع کاربری از ابتدا یا در حین احداث و تکمیل یا پس از اتمام عملیات ساختمانی به مالکیت طرف دیگر قرارداد (پیش‌خریدار) درآید، از نظر مقررات این قانون «قرارداد پیش‌فروش ساختمان» محسوب می‌شود.
 
تبصره ـ اشخاص ذیل نیز می‌توانند در چهارچوب این قانون و قراردادی که به‌ موجب آن زمینی در اختیارشان قرار می‌گیرد، اقدام به پیش‌فروش ساختمان نمایند؛
 
‌١ـ سرمایه‌گذارانی که در ازای سرمایه‌گذاری از طریق احداث بنا روی زمین متعلق به دیگری، واحدهای ساختمانی مشخصی از بنای احداثی بر روی آن زمین، ضمن عقد و به‌موجب سند رسمی به آنان اختصاص می‌یابد.
 
‌٢ـ مستأجرین اراضی اعم از ملکی، دولتی، موقوفه که به‌موجب سند رسمی حق احداث بنا بر روی عین مستأجره را دارند.
 
ماده ‌٢ـ در قرارداد پیش‌فروش باید حداقل به موارد زیر تصریح شود:
 
‌١ـ اسم و مشخصات طرفین قرارداد اعم از حقیقی یا حقوقی
 
‌٢ـ پلاک و مشخصات ثبتی و نشانی وقوع ملک
 
‌٣ـ اوصاف و امکانات واحد ساختمانی مورد معامله مانند مساحت اعیانی، تعداد اتاق‌ها، شماره طبقه، شماره واحد، توقفگاه (پارکینگ) و انباری
 
‌٤ـ مشخصات فنی و معماری ساختمانی که واحد در آن احداث می‌شود؛ مانند موقعیت، کاربری و مساحت کل عرصه و زیربنا، تعداد طبقات و کل واحدها، نما، نوع مصالح مصرفی ساختمان، سیستم گرمایش و سرمایش و قسمت‌های مشترک و سایر مواردی که در پروانه ساخت و شناسنامه فنی هر واحد قید شده یا عرفا در قیمت موثر است.
 
‌٥ـ بها یا عوض در قراردادهای معوض، تعداد اقساط و نحوه پرداخت
 
‌٦ـ شماره قبوض اقساطی برای بها، تحویل و انتقال قطعی
 
‌٧ـ زمان تحویل واحد ساختمانی پیش‌فروش‌شده و تنظیم سند رسمی انتقال قطعی
 
‌٨ـ تعیین تکلیف راجع به خسارات، تضمین‌ها و قرارداد بیمه‌ای، تغییر قیمت و تغییر مشخصات مورد معامله
 
‌٩ـ تعهدات پیش‌فروشنده به مرجع صادرکننده پروانه و سایر مراجع قانونی
 
‌١٠ـ معرفی داوران
 
‌١١ـ احکام مذکور در مواد (‌٦)، (‌٧) و (‌٨) و تبصره آن، (‌٩)، (‌١١)، (‌١٢)، (‌١٤)، (‌١٦) و (‌٢٠) این قانون
 
ماده ‌٣ـ قرارداد پیش‌فروش و نیز قرارداد واگذاری حقوق و تعهدات ناشی از آن باید با رعایت ماده (‌٢) این قانون از طریق تنظیم سند رسمی نزد دفاتر اسناد رسمی و با درج در سند مالکیت و ارسال خلاصه آن به اداره ثبت محل صورت گیرد.
 
ماده ‌٤ـ تنظیم قرارداد پیش‌فروش منوط به ارائه مدارک زیر است؛
 
‌١ـ سند رسمی مالکیت یا سند رسمی اجاره با حق احداث بنا یا قرارداد رسمی حاکی از این‌که مورد معامله در ازای سرمایه‌گذاری با حق فروش از طریق احداث بنا بر روی عرصه به پیش‌فروشنده اختصاص یافته است.
 
‌٢ـ پروانه ساخت کل ساختمان و شناسنامه فنی مستقل برای هر واحد
 
‌٣ـ بیمه‌نامه مربوط به مسوولیت موضوع ماده (‌٩) این قانون
 
‌٤ـ تأییدیه مهندس ناظر ساختمان مبنی بر پایان عملیات پی ساختمان
 
‌٥ـ پاسخ استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک
 
تبصره ـ در مجموعه‌های احداثی که پیش‌فروشنده تعهداتی در برابر مرجع صادرکننده پروانه از قبیل آماده‌سازی و انجام فضاهای عمومی و خدماتی با پرداخت حقوق دولتی و عمومی و نظارت آن دارد، اجازه پیش‌فروش واحدهای مذکور منوط به حداقل 30 درصد پیشرفت در انجام سرجمع تعهدات مربوط و تأیید آن توسط مرجع صادرکننده پروانه می‌باشد.
 
ماده ‌٥ـ تنظیم قرارداد پیش‌فروش و واگذاری حقوق و تعهدات ناشی از آن نزد دفاتر اسناد رسمی با پرداخت حق‌الثبت و بدون ارائه گواهی مالیاتی صرفا در قبال پرداخت حق‌التحریر طبق تعرفه خاص قوه قضاییه صورت می‌گیرد.
 
ماده ‌٦ـ چنانچه پیش‌فروشنده در تاریخ مقرر در قرارداد، واحد پیش‌فروش‌شده را تحویل پیش‌خریدار ندهد و یا به تعهدات خود عمل ننماید علاوه بر اجرای بند (‌٩) ماده (‌٢) این قانون مکلف است به شرح زیر جریمه تاخیر به پیش‌خریدار بپردازد مگر این‌که به مبالغ بیشتری به نفع پیش‌خریدار توافق نمایند. اجرای مقررات این ماده مانع از اعمال خیارات برای پیش‌خریدار نیست.
 
‌١ـ درصورتی که واحد پیش‌فروش‌شده و بخش‌های اختصاصی نظیر توقفگاه (پارکینگ) و انباری در زمان مقرر قابل بهره‌برداری نباشد، تا زمان تحویل واحد به پیش‌خریدار، معادل اجرت‌المثل بخش تحویل‌ نشده.
 
‌٢ـ درصورت عدم انجام تعهدات در قسمتهای مشاعی، روزانه به میزان نیم‌درصد بهای روز تعهدات انجام‌نشده به میزان قدرالسهم پیش‌خریدار
 
‌٣ـ درصورت عدم انجام تعهدات در قسمت‌های خدمات عمومی موضوع بند (‌٩) ماده (‌٢) این قانون از قبیل خیابان، فضای سبز، مساجد، مدارس و امثال آن روزانه به میزان یک در هزار بهای روز تعهدات انجام شده به میزان قدرالسهم پیش‌خریدار
 
‌٤ـ درصورت عدم اقدام به موقع به سند رسمی انتقال، روزانه به میزان یک در هزار مبلغ قرارداد
 
ماده ‌٧ـ در صورتی که مساحت بنا بر اساس صورت‌مجلس تفکیکی، کمتر یا بیشتر از مقدار مشخص شده در قرارداد باشد، مابه‌التفاوت براساس نرخ مندرج در قرارداد مورد محاسبه قرار خواهد گرفت، لیکن چنانچه مساحت بنا تا 5درصد افزون بر زیربنای مقرر در قرارداد باشد، هیچکدام از طرفین حق فسخ قرارداد را ندارند و در صورتی‌که بیش از 5 درصد باشد صرفا خریدار حق فسخ قرارداد را دارد. چنانچه مساحت واحد تحویل‌شده کمتر از 95 درصد مقدار توافق‌شده باشد، پیش‌خریدار حق فسخ قرارداد را دارد یا می‌تواند خسارت وارده را بر پایه قیمت روز بنا و براساس نظر کارشناسی از پیش‌فروشنده مطالبه کند.
 
ماده ‌٨ـ در تمامی مواردی که به دلیل تخلف پیش‌فروشنده، پیش‌خریدار حق فسخ خود را اعمال می‌نماید، پیش‌فروشنده باید خسارت وارده را بر مبنای مصالحه طرفین یا برآورد کارشناس مرضی‌الطرفین به پیش‌خریدار بپردازد.
 
تبصره ـ درصورت عدم توافق طرفین، پیش‌فروشنده باید تمام مبالغ پرداختی را براساس قیمت روز بنا، طبق نظر کارشناس منتخب مراجع قضایی همراه سایر خسارات قانونی به پیش‌خریدار مسترد نماید.
 
ماده ‌٩ـ پیش‌فروشنده در قبال خسارات ناشی از عیب بنا و تجهیزات آن و نیز خسارات ناشی از عدم رعایت ضوابط قانونی، در برابر پیش‌خریدار و اشخاص ثالث مسئول است و باید مسئولیت خود را از این جهت بیمه نماید. چنانچه میزان خسارت وارده بیش از مبلغی باشد که از طریق بیمه پرداخت می‌شود، پیش‌فروشنده ضامن پرداخت مابه‌التفاوت خسارت وارده خواهد بود.
 
ماده ١٠ـ درمواردی که بانک‌ها به پیش‌خریداران براساس قرارداد پیش‌فروش، تسهیلات خرید می‌دهند، وجه تسهیلات از طرف پیش‌خریدار توسط بانک به حساب پیش‌فروشنده واریز و مالکیت عرصه به نسبت سهم واحد پیش‌خریداری‌شده و نیز حقوق پیش‌خریدار نسبت به آن واحد به عنوان تضمین اخذ می‌گردد.
 
ماده ‌١١ـ در پیش‌فروش ساختمان نحوه پرداخت اقساط بهای مورد قرارداد، توافق طرفین خواهد بود، ولی حداقل ده درصد (‌١٠ %) از بها همزمان با تنظیم سند قطعی قابل ‌وصول خواهد بود و طرفین نمی‌توانند برخلاف آن توافق کنند. 
 
ماده ‌١٢ـ درصورتی که عملیات ساختمانی متناسب با مفاد قرارداد پیشرفت‌ نداشته باشد، پیش‌خریدار می‌تواند پرداخت اقساط را منوط به ارائه تأییدیه مهندس ناظر مبنی بر تحقق پیشرفت از سوی پیش‌فروشنده نماید و مهندس ناظر مکلف است به تقاضای هریک از طرفین ظرف یک‌ماه گزارش پیشرفت کار را ارائه نماید.
 
ماده ‌١٣ـ پیش‌خریدار به نسبت اقساط پرداختی یا عوض قراردادی، مالک ملک پیش‌فروش‌شده می‌گردد و در پایان مدت قرارداد پیش‌فروش و اتمام ساختمان، با تأیید مهندس ناظر در صورتی‌ که تمام اقساط را پرداخت یا عوض‌قراردادی را تحویل داده باشد، با ارائه مدارک مبنی بر ایفای تعهدات، می‌تواند با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی، تنظیم سند رسمی انتقال به نام خود را درخواست نماید. چنانچه پیش‌فروشنده حداکثر ظرف ده روز پس از اعلام دفترخانه از انتقال رسمی مال پیش‌فروش‌شده خودداری نماید، دفترخانه با تصریح مراتب مبادرت به تنظیم سند رسمی به نام پیش‌خریدار یا قائم مقام وی می‌نماید. اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک مکلف است به تقاضای ذی‌نفع نسبت به تفکیک و یا افراز ملک پیش‌فروش‌شده اقدام نماید. 
 
ماده ‌١٤ـ درصورت انجام کامل تعهدات از سوی پیش‌خریدار چنانچه پیش‌فروشنده تا زمان انقضای مدت قرارداد موفق به تکمیل پروژه نگردد، با تایید مهندس ناظر ساختمان مبنی بر این‌که صرفا اقدامات جزئی تا تکمیل پروژه باقیمانده است (کمتر از 10 درصد پیشرفت فیزیکی مانده باشد)، پیش‌خریدار می‌تواند با قبول تکمیل باقی قرارداد به دفتر اسناد رسمی مراجعه نماید و خواستار تنظیم سند رسمی به قدرالسهم خود گردد. حقوق دولتی و هزینه‌هایی که طبق مقررات بر عهده پیش‌فروشنده بوده و توسط پیش‌خریدار پرداخت می‌گردد، مانع از استیفای مبلغ هزینه‌شده از محل ماده (‌١١) و غیره با کسب نظر هیات داوری مندرج در ماده (‌٢٠) این قانون نخواهد بود.
 
ماده ‌١٥ـ عرصه و اعیان واحد پیش‌فروش شده و نیز اقساط و وجوه وصول و یا تعهدشده بابت آن، قبل از انتقال رسمی واحد پیش‌فروش‌شده به پیش‌خریدار قابل توقیف و تامین به نفع پیش‌فروشنده یا طلبکار او نیست.
 
ماده ‌١٦ـ درصورت عدم پرداخت اقساط بها یا عوض قراردادی در مواعد مقرر، پیش‌فروشنده باید مراتب را کتبا به دفترخانه تنظیم‌کننده سند اعلام کند. دفترخانه مکلف است ظرف مهلت یک هفته به پیش‌خریدار اخطار نماید تا ظرف یک ماه نسبت به پرداخت اقساط معوقه اقدام نماید. در غیر این ‌صورت پیش‌فروشنده حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.
 
ماده ‌١٧ـ واگذاری تمام یا بخشی از حقوق و تعهدات پیش‌فروشنده نسبت به واحد پیش‌فروش شده و عرصه آن پس از اخذ رضایت همه پیش‌خریداران یا قائم‌مقام قانونی آنها بلامانع است.
 
ماده ‌١٨ـ در صورت انتقال حقوق و تعهدات پیش‌خریدار نسبت به واحد پیش‌فروش‌شده بدون رضایت پیش‌فروشنده، پیش‌خریدار عهده‌دار پرداخت بها یا عوض قرارداد خواهد بود.
 
ماده ‌١٩ـ پس از انتقال قطعی واحد پیش‌فروش شده و انجام کلیه تعهدات، قرارداد پیش‌فروش از درجه اعتبار ساقط و طرفین ملزم به اعاده آن به دفترخانه می‌باشند.
 
ماده ‌٢٠ـ کلیه اختلافات ناشی از تعبیر، تفسیر و اجرای مفاد قرارداد پیش‌فروش توسط هیات داوران متشکل از یک داور از سوی خریدار و یک داور از سوی فروشنده و یک داور مرضی‌الطرفین و در صورت عدم توافق بر داور مرضی‌الطرفین یک داور با معرفی رییس دادگستری شهرستان مربوطه انجام می‌پذیرد. درصورت نیاز، داوران می‌توانند از نظر کارشناسان رسمی محل استفاده نمایند. آیین‌نامه اجرایی این ماده توسط وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت دادگستری تهیه و به تایید هیات وزیران خواهد رسید. داوری موضوع این قانون تابع مقررات آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب خواهد بود.
 
ماده ‌٢١ـ پیش‌فروشنده باید قبل از هرگونه اقدام جهت تبلیغ و آگهی پیش‌فروش به هر طریق از جمله درج در مطبوعات و پایگاههای اطلاع‌رسانی و سایر رسانه‌های گروهی و نصب در اماکن و غیره، مجوز انتشار آگهی را از مراجع ذی‌صلاح که در آیین‌نامه اجرایی این قانون مشخص می‌شود، اخذ و ضمیمه درخواست آگهی به مطبوعات و رسانه‌های یادشده ارائه نماید. شماره و تاریخ این مجوز باید در آگهی، درج و به اطلاع عموم رسانده شود. مطبوعات و رسانه‌ها قبل از دریافت مجوز یادشده حق درج و انتشار آگهی پیش‌فروش را ندارند. در غیر این صورت به توقیف به مدت حداکثر دو ماه و جزای نقدی از ده میلیون (‌ 10/000/000) ریال تا یکصد میلیون (‌100/000/000) ریال و در صورت تکرار به حداکثر مجازات محکوم خواهند شد.
 
ماده ‌٢٢ـ شهرداری‌ها مکلفند هنگام صدور پروانه ساختمان برای هر واحد نیز شناسنامه فنی مستقل با ذکر مشخصات کامل و ملحقات و سایر حقوق با شماره مسلسل صادر و به متقاضی تسلیم نمایند.
 
ماده ‌٢٣ـ اشخاصی که بدون تنظیم سند رسمی اقدام به پیش‌فروش ساختمان یا بدون اخذ مجوز اقدام به درج یا انتشار آگهی نمایند، به حبس از ‌٩١ روز تا یک‌سال یا جزای نقدی به میزان دو تا چهار برابر وجوه و اموال دریافتی محکوم می‌شوند.
 
تبصره ـ جرایم مذکور در این ماده تعقیب نمی‌شود مگر با شکایت شاکی خصوصی یا وزارت مسکن و شهرسازی و با گذشت شاکی، تعقیب یا اجرای آن موقوف می‌شود.
 
ماده ‌٢٤ـ مشاوران املاک باید پس از انجام مذاکرات مقدماتی، طرفین را جهت تنظیم سند رسمی قرارداد پیش‌فروش به یکی از دفاتر اسناد رسمی دلالت نمایند و نمی‌توانند راسا مبادرت به تنظیم قرارداد پیش‌فروش نمایند. در غیراین‌صورت برای بار اول تا یک‌سال و برای بار دوم تا دو سال تعلیق پروانه کسب و برای بار سوم به ابطال پروانه کسب محکوم می‌شوند.
 
ماده ‌٢٥ـ آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف سه ماه از تاریخ تصویب توسط وزارت دادگستری با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه و پس از تأیید رییس قوه قضاییه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
 
 
آئین‌نامه اجرایی قانون پیش‌فروش ساختمان
 
ماده1ـ  در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح به کار می‌روند:
 
الف ـ قانون: قانون پیش‌فروش ساختمان ـ مصوب 1389ـ
 
ب ـ پیش‌فروشنده: مالک رسمی زمین یا سرمایه‌گذار یا مستأجر.
 
پ ـ مالک رسمـی زمین: شخصی که مطابق ماده (22) قانون ثبت اسناد و املاک ـ مصوب 1310 ـ دارای سند رسمی مالکیت است.
 
ت ـ مستأجر: شخصی که به موجب سند رسمی دارای حق احداث بنا بر روی عین مستأجره است.
 
ث ـ سرمایه‌گذار: شخصی که به موجب سند رسمی با مالک یا مستأجر برای احداث بنا سرمایه‌گذاری می‌نماید و واحد یا واحد‌های ساختمانی مشخص از بنای احداثی با حق فروش به وی اختصاص می‌یابد.
 
ج ـ سند رسمی: سندی که بین پیش‌فروشنده و پیش‌خریدار یا واگذارنده و منتقل‌الیه حقوق و تعهدات ناشی از آن، در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود.
 
چ ـ عملیات پی ساختمان: عملیاتی که پس از خاکبرداری و در اجرای پی‌ریزی (فونداسیون) جهت استقرار ستون‌های ساختمان یا دیوار‌های باربر بر روی پی انجام می‌گیرد و با پایان آن، اجرای اسکلت ساختمان شروع می‌شود.
 
ح ـ مهندس ناظر: شخصی که دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی از وزارت راه و شهرسازی بوده و از طرف مالک یا پیش‌فروشنده به مرجع صدور پروانه ساختمان معرفی و پس از موافقت مرجع مربوط، مسئولیت نظارت بر اجرای ساخت و ساز ساختمان را براساس پروانه ساختمان و شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و سایر تکالیف مقرر برعهده دارد.
 
خ ـ گواهی اتمام ساختمان: برگه‌ای با امضای مهندس ناظر که به موجب آن پایان عملیات ساختمانی براساس مقررات ملی ساختمان به مرجع صدور پروانه ساختمان اعلام می‌شود.
 
دـ شناسنامه فنی و ملکی ساختمان: سندی که براساس بند (ز) ماده (21) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ـ مصوب 1374 ـ و مطابق دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی مشتمل بر سیستم و پایداری سازه، تأسیسات برقی و مکانیکی و مشخصات معماری ساختمان صادر می‌شود.
 
ذـ هیأت داوری: هیأت موضوع ماده (20) قانون.
 
ماده2ـ قرارداد پیش‌فروش و واگذاری حقوق و تعهدات طرفین (پیش‌خریدار و پیش‌فروشنده) باید به صورت رسمی از طریق دفتر اسناد رسمی با رعایت تمام قیود و شرایط مقرر در مواد (2) و (4) قانون تنظیم و منعقد شود و خلاصه در سند مالکیت قید و خلاصه آن به اداره ثبت محل اعلام گردد. نمونه قرارداد پیش‌فروش، توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با همکاری کانون سردفتران و دفتریاران مرکز و وزارت راه وشهرسازی ظرف یکماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه تهیه و جهت استفاده متقاضیان در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
 
ماده3ـ سردفتر اسناد رسمی مکلف است پس از تنظیم و امضای قرارداد پیش‌فروش نسبت به درج خلاصه معامله در سامانه الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدام نماید. واحد ثبتی مکلف است ظرف (24) ساعت خلاصه مربوط را در دفتر املاک ثبت کند. در این مرحله ضرورتی به ارسال سند مالکیت به اداره ثبت نمی‌باشد.
 
ماده4ـ واحد ثبتی مکلف است پاسخ استعلام ثبتی ملک را براساس آخرین وضعیت ملک، نام ومشخصات آخرین مالک و سایر اشخاصی که به هر نحو در ملک دارای حق می‌باشند، تهیه و ظرف پنج روزکاری به دفترخانه ارسال نماید. تخلف از این بند موجب تعقیب اداری است.
 
ماده5 ـ کلیه عوامل مربوط در ساخت سازه‌های موضوع قرارداد پیش‌فروش از قبیل مهندس ناظر، پیمانکار و مالک رسمی زمین مکلفند قوانین و مقررات و ضوابط شهرسازی و معماری و دستور‌العمل‌های قانونی را در این زمینه رعایت نمایند.
 
ماده6 ـ در قرارداد پیش‌فروش باید وضعیت واحد، انباری، توقفگاه، مشاعات و حقوق ارتفاقی و سایر موارد مندرج در ماده (2) قانون مطابق با شناسنامه فنی و ملکی ساختمان درج و تصریح شود.
 
ماده7ـ ملاک محاسبه نهایی مساحت و قیمت با رعایت ماده(7) قانون، صورت مجلس تفکیکی خواهد بود.
 
ماده8 ـ در مواردی که واحدی توسط چند نفر پیش‌خرید می‌شود باید میزان سهم هر یک از پیش‌خریداران توسط دفتر اسنادرسمی در سند مشخص و به هر یک از پیش‌خریداران یک نسخه از سند تحویل شود.
 
ماده9ـ در تنظیم سند پیش‌فروش، قیود و محدودیت‌های مندرج در سند مالکیت پیش‌فروشنده باید در سند مذکور تصریح گردد.
 
ماده10ـ شهرداری‌ها و سایر مراجع قانونی ذی‌ربط مکلفند هنگام صدور پروانه احداث ساختمان، ظرف یک هفته تعداد واحدهای منظور در پروانه را به واحد‌های ثبتی محل وقوع ملک اعلام نمایند.
 
ماده 11ـ در اجرای ماده (12) قانون، مهندس ناظر مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ دریافت تقاضای کتبی هریک از طرفین، پس از بازدید محل و تطبیق وضعیت موجود با پروانه ساخت، گزارش پیشرفت کار و درصد اقدامات انجام شده را به متقاضی اعلام کند. تقاضـا و گزارش یاد شده باید در دو نسخه تهیه و  حسب مورد نسخه دوم به امضای مهندس ناظر یا متقاضی برسد. چنانچه حسب گزارش مهندس ناظر، عملیات ساختمانی متناسب با قرارداد، پیشرفت نداشته باشد پیش‌خریدار می‌تواند پرداخت اقساط را منوط به ارایه تأییدیه مهندس ناظر مبنی بر تحقق پیشرفت از سوی پیش‌فروشنده نماید.
 
ماده12ـ پیش‌فروشنده باید مسئولیت خود را برای جبران خسارت‌های ناشی از عیب بنا و تجهیزات آن و زیان‌های ناشی از عدم رعایت ضوابط قانون و سایر قوانین مربوط در مقابل پیش‌خریدار و اشخاص ثالث بیمه نماید. حداقل مدت بیمه‌نامه، تاریخ تحویل ساختمان و حداکثر آن مطابق توافق پیش‌فروشنده و پیش‌خریدار تعیین خواهد شد.
 
ماده13ـ در مواردی که پیش‌خریدار حق فسخ دارد می‌تواند با تنظیم اظهارنامه کتبی و ابلاغ آن از طریق دفتر اسناد رسمی تنظیم‌کننده قرارداد یا طرق مقتضی دیگر اعلام فسخ نماید. در صورت بروز اختلاف، مطابق ماده (20) قانون و سایر مقررات مربوط اقدام خواهد شد.
 
ماده14ـ پیش‌فروشنده‌ تنها در صورت اخذ رضایت همه پیش‌خریداران یا قائم‌‌مقام قانونی آنان می‌تواند تمام یا بخشی از حقوق و تعهداتش را به دیگری واگذار کند. پیش‌خریدار باید برای واگذاری حقوق و تعهدات خود رضایت پیش‌فروشنده را اخذ نماید والّا مسئول پرداخت بها یا عوض قرارداد خواهد بود. رضایت مذکور در مواد (17) و (18) قانون باید کتبی و با گواهی دفتر اسناد رسمی باشد.
 
ماده15ـ در صورت انجام کامل تعهدات از سوی پیش‌خریدار (مستند به قبوض اقساطی موضوع بند (6) ماده (2) و یا تودیع آن در صندوق ثبت یا دادگستری)، اگر پیش‌فروشنده تا زمان انقضای مدت قرارداد موفق به تکمیل پروژه نگردد، چنانچه با تأیید مهندس ناظر ساختمان، کمتر از ده درصد عملیات ساختمانی باقی مانده باشد و پیش‌خریدار با قبول تکمیل باقی قرارداد درخواست تنظیم سند قطعی نماید، تنظیم سند به نسبت قدر‌السهم او بلامانع می‌باشد. در این حالت پیش‌خریدار با پرداخت هزینه‌های مربوط و حقوق دولتی که برعهده پیش‌فروشنده است می‌تواند با جلب نظر هیأت‌داوران موضوع ماده (20) قانون از محل وجوه مندرج در ماده (11) قانون تأمین و استیفا نماید.
 
تبصره ـ تنظیم سند قطعی به نحو مفروز تنها در صورت وجود صورتمجلس تفکیکی موردی امکان‌پذیر خواهد بود.
 
ماده16ـ تنظیم قرارداد پیش‌فروش از طرف مستأجر یا سرمایه‌گذار و واگذاری حقوق و تعهدات پیش‌فروشنده و پیش‌خریدار، منوط به ارسال خلاصه آن به واحد ثبتی محل و درج مراتب در حاشیه یا ظهر سند اجاره یا قرارداد پیش‌فروش است.
 
ماده17ـ امضای مهندس ناظر مبنی بر پایان عملیات پی ساختمان و نیز تأیید موضوع مواد (13) و (14) قانون باید توسط دفتر اسناد رسمی گواهی گردد.
 
ماده18ـ اقدام به پیش‌فروش ساختمان بدون تنظیم سند رسمی ممنوع است و با مرتکب طبق مواد (23) و (24) قانون رفتار خواهد شد.
 
ماده19ـ وزارت راه و شهرسازی مرجع صدور مجوز انتشار آگهی پیش‌فروش می‌باشد . صدور مجوز انتشار آگهی بر اساس دستور‌العملی است که ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه توسط وزارت یاد شده تهیه خواهد شد.
 
ماده20ـ رسانه‌های جمعی جهت انتشار آگهی پیش‌فروش ساختمان مکلفند مجوز انتشار مربوط را از درخواست‌کننده آگهی مطالبه کنند و شماره، مشخصات و اطلاعات مندرج در مجوز و مرجع صادر‌کننده مجوز را در متن آگهی قید نمایند والّا طبق ماده (21) قانون اقدام خواهد شد.
 
ماده21ـ وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، دادگستری و فرهنگ و ارشاد ‌اسلامی موظفند با همکاری سازمان‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و ثبت اسناد و املاک کشور به‌منظور آشنایی و آگاهی مردم از مقررات و الزامات قانون و آیین‌نامه و نحوه اجرای آنها به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی نمایند.
 
ماده22ـ مأخذ محاسبه حق‌الثبت موضوع ماده (5) قانون، ماده (1) قانون وصول برخی از درآمد‌های دولت و مصرف آن در موارد معین ـ مصوب 1373 ـ با اصلاحات بعدی است.
 
جهت پیش خرید آپارتمان و ثبت  آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید

 

 



:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

پیش خرید و پیش فروش آپارتمان

با توجه به افزایش قیمت آپارتمان در سال های اخیر در کنار کاهش قدرت خرید مشتریان قراردادهای پیش فروش ساختمان از رونق بسیاری برخوردار شدند. وقتی به آمار حداقل یک دهه گذشته بازار مسکن توجه شود، می توان به این نکته رسید که همراه با افزایش قراردادهای پیش فروش مسکن، دعواهای حقوقی مرتبط با آن نیز رشد چشمگیری داشته است. پیش خرید آپارتمان  و پیش فروش آن مکمل یک دیگرند و از سوی سایر افراد جامعه برای این صورت می گیرد تا بازار خرید و فروش املاک بتواند داغ بماند.

برخی شروط در ضمن قراردادهای پیش فروش آپارتمان می‌تواند از این مسائل جلوگیری کند. برای این امر باید در تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان طرفین دقت داشته باشند، زیرا در این معامله ملک قابل رویت نیست تا خریدار کلیه امکانات ملک را با یک نگاه بسنجد و با قید یک عبارت ساده «ملک به رویت خریدار رسید و وی از کلیه کم و کیف مورد معامله اطلاع دارد » فروشنده سلب مسئولیت نماید. همچنین شاید صرفاً توافق شفاهی باعث رفع ابهامات طرفین نشود و برداشت هر شخص از توافقات متفاوت و نهایتاً منجر به اختلاف شود؛ پس نتیجتاً باید کلیه شرایط و توافقات مکتوب و مورد امضای طرفین قرار گیرد. قوانین مربوط به آپارتمان نشینی را در این لینک بخوانید.

تنظیم قرارداد پیش خرید آپارتمان

نکته اول

برای تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان در ابتدای امر باید مشخصات طرفین از جمله نام و تاریخ تولد و شماره شناسنامه و نشانی و شماره تماس و… قید و همچنین باید مشخص شود، فروشنده چه سمتی دارد و آیا می‌تواند در مورد ملک معامله‌ای انجام دهد. ممکن است فروشنده مالک زمین و صاحب سند باشد و یا شاید سازنده ملک است که بر اساس توافقات سهمی از آپارتمان در حال ساخت را دارد. پس مهم‌ترین مسأله در آغاز کار این است که مشخص شود، آیا فروشنده می‌تواند ملک را منتقل کند یا خیر.

بسیاری از دعاوی به دلیل بی توجهی خریداران به همین امر صورت می‌پذیرد که مدارک فروشنده از جمله سند ملک، قرارداد ساخت و یا مشارکت و نحوه تقسیم ملک بین مالک و سازنده و… را به دقت مطالعه و بررسی نمی‌نمایند و با مدارک شناسایی فروشنده از جمله شناسنامه و کارت ملی تطبیق نمی‌دهند و حتی برخی این امر مهم را به افراد مستقر در بنگاه املاک می‌سپارند که خود منشأ بسیاری از اختلافات و سوء استفاده‌هاست.

در این لینک بخوانید: در خرید و فروش آپارتمان به په نکاتی باید توجه کرد؟

نکته دوم

بند بعدی قرارداد پیش فروش آپارتمان مشخصات مورد معامله است که باید به دقت و با جزییات کامل ذکر شود. از جمله مساحت و طبقه و واحد و شماره ثبت ملک اصلی است در ادامه مورد معامله باید منضمات آپارتمان که عرفا جز ملحقات ملک است ذکر شود؛ از جمله اشتراک برق، آب، تلفن، گاز و… و پارکینگ و انباری است که ترجیحاً محل پارکینگ و انباری نیز باید ذکر شود.

نکته سوم

در بند بعدی این قرارداد باید مشخصات ملک از جمله نقشه و تعداد اتاق‌خواب‌ها، کمد دیواری، جنس مصالح ( رنگ، شیرآلات، دستگیره، سیم‌کشی، رادیاتورها، آیفون، درب‌ها، کلید و پریز، کولر، کابینت، سرویس بهداشتی و… ) ذکر که هر یک از موارد خود ممکن است باعث بروز اختلاف و مشکلات شود.

بند بعدی قرارداد پیش فروش آپارتمان مشخصات فنی و معماری ساختمان که کاربری زمین، زیربنای کل ساختمان، تعداد طبقات، واحدها، نوع مصالح مصرفی ساختمان، نمای بیرونی، سیستم گرمایشی و سرمایشی باید ذکر گردد. می‌توان برای ضمانت اجرای این تعهدات عنوان کرد، ملک هر کدام از این شرایط را نداشته باشد با توجه به نظر کارشناس از ثمن معامله کاسته می‌شود و یا خریدار حق فسخ معامله را دارد.

نکته چهارم

بهای ملک و چگونگی پرداخت آن نیز امری است که باید با دقت و با جزییات در قرارداد پیش فروش آپارتمان اعلام شود. معمولاً بهترین شیوه، الزام خریدار به پرداخت قسمتی از بها بر اساس مراحل پیشرفت کار است که با رسیدن به هر مرحله که زمان آن نیز در قرارداد پیش فروش آپارتمان تعیین می شود، خریدار ملزم به پرداخت اقساط خود است؛ که در صورت عدم پرداخت فروشنده می‌تواند برای خود حق فسخ قائل شود و یا به صورت روزشمار خسارت تعیین گردد و یا به تعداد روزهای دیرکرد فروشنده نیز می‌تواند تحویل ملک را به تأخیر بیندازد.

 

معمولاً بخشی از مبلغ قابل پرداخت در معامله به زمان تنظیم سند رسمی در دفترخانه موکول می‌گردد که پیشنهاد کارشناسان این است که تفاوت قیمت ملک بدون سند ( اصطلاحاً قولنامه‌ای ) و ملک سنددار برای زمان تنظیم سند باقی بماند تا به هر دلیلی فروشنده از تنظیم سند رسمی کوتاهی نمود خریدار مغبون و متضرر نشود، تا اگر عدم تنظیم سند منجر به اقامه دعوای الزام تنظیم سند رسمی شد که هزینه‌های اجرای آن ناچار توسط خریدار باید پرداخت شود تا اجرای حکم محقق گردد را بتوان از مبلغ برداشت نمود و تهاتر کرد.

نکته پنجم

مسأله دیگری که در تعهد تنظیم سند رسمی باید مورد توجه قرار گیرد اینکه شخص متعهد و فروشنده آیا سند رسمی یا وکالت‌نامه رسمی از صاحب سند برای این امر دارد یا خیر؟ که در صورت منفی بودن پاسخ، تعهد وی هیچ الزامی برای صاحب سند به وجود نمی‌آورد و این امر خود موجب مشکلات متعدد طرفین می شود.

یکی از شروط مهم قرارداد پیش فروش آپارتمان، تعیین تاریخ تحویل ملک است که باید برای اجرای آن ضمانت اجرای محکمی قرار داد؛ که در صورت تأخیر خریدار بتواند کلیه ضررهای خود را جبران نماید. با توجه به مسائل مختلفی که سازندگان با آن درگیرند، در تلاش‌اند زمان تحویل ملک را برای جلب خریدار کوتاه جلوه دهند و معمولاً به دلایل مختلف نمی‌توانند به تعهد خود پایبند باشند که این امر موجب ضرر خریداری می‌شود که برای سکونت در ملک خود برنامه‌ریزی نموده و هر روز تأخیر موجبات سختی و ضرر مالی وی می‌گردد، یکی از بهترین ضمانت اجراهای تعهد تحویل ملک خسارت تأخیر روزانه بر اساس قیمت اجاره همان ملک است تا جبران خسارت خریدار را نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قانون پیش فروش آپارتمان ها به این لینک مراجعه کرده و ماده قانونی های مربوط به آن را مطالعه نمایید.

فواید پیش خرید آپارتمان

  1. می توان پیش خرید آپارتمان ها رها به صورت کلی به افرادی پیشنهاد کرد که پول لازم را برای خرید خانه ندارند.
  2. از جمله فواید پیش خرید آپارتمان ها این است که این خانه ها قیمت کم تری را نسبت به خانه های آمده دارند. این میزان بین 10 تا 30 درصد است.
  3. کسی که قصد دارد این خانه ها را خریداری کند می تواند قرارداد قسطی ببندد و پول خرید مسکن را به صورت قسطی پرداخت کنید . این گونه پرداخت برای خریدار بسیار راحت است و بهتر از این است که همه پول را یک جا پرداخت کند.
  4. چون خانه هنوز به صورت کامل تکمیل نشده است خریدار می تواند حتی در روند ساخت خانه نظرات خود را هم اعمال کند و از وسایلی در ساخت خانه استفاده کند که به دلخواه خود وی استفاده شده است. بررسی مسائل حقوقی ملکی را در این لینک بخوانید.

معایب پیش خرید آپارتمان

درست است که در بالا برای پیش خرید آپارتمان ها فواید بسیار زیادی وجود دارد و اما بهتر است قبل از این که تصمیمی درمورد پیش خرید آپارتمان بگیرید با معایب آن نیز در ادامه آشنا شوید:

  1. در خریدن آپارتمان ها معمولا خریدار و فروشنده به اختلافات زیادی خواهند رسید.
  2. در زمان پیش خرید آپارتمان ها هنوز به صورت کامل ساخته نشده اند و بنابراین همه معایب آن ها در زمان ساخت به چشم نمی آید.
  3. ممکن است در پایان یافتن زمان ساخت ملک خریدار نسبت به آن رضایتی نداشته باشد. هم چنین ممکن است خانه آن طور که خریدار تصور می کرده است نشود.
  4. شاید فروشنده توانایی این را نداشته باشد تا خانه ها را به اتمام برساندو به همین دلیل هم همان طور آن را رها کند و فرار کند. این مورد بسیار در زمان پیش خرید آپارتمان ها دیده می شود. در این جا خریدار تنها یک خانه نیمه کاره دارد که نمی تواند در آن سکونت کند.

 جهت پیش خرید آپارتمان و ثبت  آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید



:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

اولین مرحله که اتفاقا یکی از مهمترین فرایندهای قانونی پیش‌فروش  آپارتمان به شمار می‌رود این است که فروشنده بعد از دریافت پروانه‌ی ساختمان از شهرداری و تنظیم شناسنامه‌ی فنی مستقل برای هر واحد آپارتمان که مشخصات و جزئیات کامل درج شده است، اقدام به درج آگهی و تبلیغات می‌کند.
اگر تصمیم به پیش‌خرید آپارتمان دارید باید بدانید که طبق قانون پیش‌فروش آپارتمان، تمام مراحل باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود و عقد قرارداد و قولنامه‌ی صرف در بنگاه‌ها و مشاوران املاک کافی نیست.
برای درج آگهی پیش‌فروش آپارتمان در جراید و وب‌سایت‌ها باید مجوز رسمی دریافت شود. نکته‌ی مهم این است که براساس قانون پیش‌فروش آپارتمان، اگر پیش‌فروشنده و سرمایه‌گذاران بدون تنظیم سند در دفاتر رسمی یا دریافت مجوز انتشار آگهی هر اقدامی انجام دهند، از ۹۱ روز تا یک سال حبس یا دو تا چهار برابر وجوه دریافتی جریمه خواهند شد.

مشخصات مالک

مشابه هر قراردادی باید مشخصات طرفین در اسناد پیش‌فروش آپارتمان ثبت شود. اما در موضوع پیش‌فروش آپارتمان باید روشن شود فردی که با عنوان پیش‌فروشنده حاضر شده صاحب سند یا سازنده‌  ملک است. این احتمال نیز وجود دارد که فروشنده در واقع خودش فردی باشد که قبلا ملک را پیش‌خرید کرده بوده است. موضوع بررسی و سنجش صحت مدارک پیش‌فرونده در قانون پیش‌فروش آپارتمان اهمیت ویژه‌ای دارد.

مشخصات و جزئیات آپارتمان

در این قسمت نیز مانند هر قرارداد دیگری باید جزئیات مورد معامله کاملا شفاف شود. از آنجایی که در پیش‌فروش آپارتمان مورد معامله هنوز به صورت کامل وجود خارجی ندارد، باید مشخصات و جزئیات دقیقی که براساس آن خریدار تصمیم گرفته و ملک نهایی را تحویل می‌گیرد، به صورت کامل درج شود.

این مشخصات و جزئیات شامل موارد زیر است:

  • موقعیت مکانی
  • تعداد طبقات و واحدها
  • شماره طبقه و واحد
  • متراژ واحد و تعداد اتاق‌ها
  • نوع کاربری
  • پارکینگ و انباری
  • سیستم سرمایش و گرمایش
  • نمای ظاهری و بیرونی ساختمان
  • مصالح به کار رفته
  • مشخصات و جزئیات دکوراسیون داخلی مانند کابینت
  • زمان تحویل

شرایط و نحوه تسویه‌ بهای آپارتمان

از آنجایی که در پیش‌فروش آپارتمان معمولا زمان تحویل براساس شرایط موجود و اعلام سازندگان و سرمایه‌گذاران به صورتی زمانی در آینده مشخص می‌شود، بنابراین بهای آپارتمان به صورت مرحله به مرحله و اقساطی پرداخت می‌شود.
در نتیجه باید به صورت کاملا شفاف مشخص شود که چه مبالغی به صورت نقد یا چک در چه تاریخ‌هایی باید در کدام مرحله از کار پرداخت شود. براساس قانون پیش فروش آپارتمان هنگام عقد قرارداد در دفاتر اسناد رسمی باید حداقل ۱۰ درصد قیمت کل پرداخت شود. مابقی مبلغ که قرار است به صورت اقساطی از سوی پیش‌خریدار به پیش‌فروشنده پرداخت شود باید در تاریخ‌های مشخص براساس میزان پیشرفت کار باشد.
اگر پیشرفت کار طبق توافق و قرارداد مکتوب امضا شده نباشد، خریدار می‌تواند دیرتر از زمان مقرر اقساط خود را پرداخت کند. از سمت دیگر اگر در پیش‌فروش آپارتمان، پیش‌خریدار با توجه رعایت مفاد قرارداد، در زمان مقرر اقساط خود را پرداخت نکرده و ظرف یک ماه نیز آن را جبران نکند، قرارداد می‌تواند از سوی مالک فسخ شود.

موعد تحویل آپارتمان

بی‌تردید یکی از مهمترین موضوعاتی که در پیش‌فروش آپارتمان در تهران باید به درستی و شفاف مشخص شود، زمان تحویل آپارتمان است. سرمایه‌گذاران و سازندگان آپارتمان‌ها قطعا زمانی را برای اتمام نهایی پروژه در نظر گرفته‌اند که باید هنگام تنظیم قرارداد در دفتر اسناد رسمی آن را درج کنند تا زمان انتقال قطعی سند نیز براساس آن مشخص شود.
از آنجایی که معمولا سرمایه‌گذاران و فروشندگان نمی‌تواند آپارتمان مورد نظر را در موعد مقرر تحویل پیش‌خریدار دهند، بنابراین پیش‌فروشنده باید به خریدار خسارت بپردازد یا در نهایت رضایت او را جلب کند.

جمع‌بندی

پیش فروش و پیش خرید  آپارتمان پیچیدگی‌های زیادی دارد. بنابراین باید تلاش کنید از همان ابتدا چه از سمت پیش‌فروشنده و پیش‌خریدار همه چیز شفاف باشد تا مشکلی پیش نیاید. براساس قانون پیش‌فروش آپارتمان باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • مشخصات و مالکیت پیش‌فروشنده باید حتما مشخص باشد.
  • تنظیم قرارداد پیش‌فروش آپارتمان باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود.
  • پیش‌فروشنده برای درج آگهی در جراید و سایت‌ها باید حتما مجوز لازم را اخذ کرده باشد.
  • جزئیات ملک شامل متراژ، امکانات، موقعیت مکانی، پارکینگ و انباری، مصالح به کار رفته، نمای بیرونی، تعداد طبقات و واحدها و… باید به صورت شفاف درج شود.
  • زمان تحویل و میزان خسارات احتمالی در صورت عمل نکردن به تعهدات باید کاملا مشخص باشد.

 برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید


:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

آشنایی با مجازات پیش‌فروش ساختمان بدون تنظیم سند رسمی

افزایش روزافزون اجاره آپارتمان‌های استیجاری و عدم ثبات قیمت‌ها، موجب شده مردم تمایل بیشتری به خرید ملک داشته باشند و از طرفی ازدیاد جمعیت، افزایش تقاضا برای خرید مسکن و قدرت اقتصادی پایین باعث گرایش بیشتر به خرید آپارتمان‌های ارزان‌قیمت شده است. از سوی دیگر قیمت نسبتاً مناسب آپارتمان‌هایی که پیش‌فروش می‌شوند و نیز منافع حاصله برای سازندگان، جذابیتی برای انعقاد قرارداد پیش‌فروش آپارتمان‌ها ایجاد کرده ‌است.

به گزارش «تابناک» با وجود این جاذبه‌ها، بروز تخلفات و جرایمی در حوزه پیش‌فروش واحدهای مسکونی، مشکلاتی برای شهروندان به وجود آورده که افزایش آگاهی مردم برای کاهش وقوع این‌گونه جرایم ازجمله کلاهبرداری، ضروری به نظر می‌رسد.

 

اخیراً قانون پیش‌فروش ساختمان تصویب ‌شده ولی هنوز به صورت عملی در دفاتر اسناد رسمی اجرا نمی‌شود و اغلب قراردادهای پیش‌فروش آپارتمان به‌صورت مبایعه‌نامه نامه عادی در دفاتر املاک تنظیم می‌شود؛ به‌طوری‌که اتحادیه املاک در این خصوص برگه‌های چاپی تنظیم کرده که پس از امضای طرفین معامله، کد رهگیری صادر می‌شود.
برابر قانون پیش‌فروش آپارتمان، قرارداد مربوطه باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود و این قرارداد، سند رسمی محسوب می‌شود و بر اساس آن مالک نمی‌تواند یک ملک را به چند نفر بفروشد.

 

به‌موجب این قانون برای پیش‌فروش ساختمان بدون تنظیم سند رسمی مجازات حبس تعیین ‌شده است. ولی در جامعه متأسفانه هنوز به‌صورت مبایعه‌نامه دست‌نویس و عادی، قرارداد تنظیم می‌شود و در این صورت حتی با وجود کد رهگیری، ممکن است در دفعه بعد، همان آپارتمان با سند عادی و بدون کد رهگیری به فروش برسد.

 

از نظر دادگاه هر دو قرارداد معتبر است چون بیع یا همان معامله انجام شده است و کد رهگیری فقط موجب قفل شدن ملک می‌شود. در دفتر املاک و دفتر اسناد رسمی این موضوع قابل ‌تشخیص است که ملک قبلاً فروخته ‌شده است. در غیر این صورت از نظر قانون و دادگاه، پس از تنظیم قرارداد فروش، چه با کد رهگیری و چه بدون کد، ملک به فروش رسیده است.

 

مطابق ماده ۳۵۵ قانون مدنی چنانچه متراژ ملک خریداری‌شده بیشتر باشد فقط فروشنده حق فسخ دارد و خریدار حق فسخ ندارد. مگر اینکه طرفین با یکدیگر تراضی کنند.

 

پیش‌خریدار ملزم به پرداخت بهای اضافی ملک است چون به‌هرحال ملک بیشتری به تملک وی درمی‌آید و منتفع می‌شود.

 

قیمت اضافه‌بنا بر اساس نرخ روز زمان بیع تعیین می‌‌شود. مثلاً اگر در زمان معامله، قیمت متری ۲ میلیون تومان باشد، اگر یک سال بعد مشخص شود مساحت آپارتمان بیشتر از مقدار تعیینی در قرارداد است پیش‌خریدار باید قیمت همان زمان معامله را پرداخت کند.

 

از جمله دعاوی که در دادگاه‌های حقوقی زیاد طرح می‌شود، دعوای الزام به تنظیم سند رسمی انتقال است. اگر مالک پس از امضای بیع‌نامه در روز مقرر، به دلیل افزایش بهای ملک یا مطالبه پول بیشتر یا اختلافات مالی دیگر در وقت مقرر جهت تنظیم سند در دفترخانه حاضر نشود و درهرحال اگر فروشنده‌ای بر اساس قرارداد در وقت معین در دفترخانه حضور نیابد، قانون به خریدار این حق را داده که به دادگاه مراجعه و دعوای الزام به تنظیم سند رسمی انتقال طرح کند و دادگاه بر اساس بیع‌نامه موجود و شروطی که در آن ذکر شده است، حکم می‌دهد. احقاق حق در این‌گونه دعاوی به‌راحتی امکان‌پذیر است حتی اگر مالک در دادگاه و پس از صدور حکم حاضر نشود، دادگاه نماینده می‌فرستد و سند به نام خریدار تنظیم می‌شود.

 

اگر در پیش‌خرید آپارتمان فروشنده یا سازنده به تعهداتش عمل نکند مثلاً با وجود توافق، پکیج را نصب نکند یا مارک، جنس یا مواد مورد توافق را به کار نبرد، چه باید کرد؟

 

در قانون و اسلام هم قضات و وکلا به ایجاد سازش بین طرفین توصیه شده‌اند. لذا در صورت بروز اختلاف، خریدار می‌تواند ابتدا با مراجعه به مالک و سازنده یا از طریق دفتر املاک و مشاور تنظیم‌کننده قرارداد که واسطه بوده‌اند، مشکل را حل کند. درنهایت اگر توافق صورت نگرفت در زمان تحویل ملک، درخواست تأمین دلیل کنند.

 

تامین دلیل به معنای حفظ دلیل است. برای اینکه ممکن است در آینده دلایل موجود از بین برود. مثلاً وقتی ۶ ماه یا یک سال از آن آپارتمان استفاده کنید دلیل و مدرک دعوا از بین می‌رود. وقتی خریدار تأمین دلیل کند، کارشناس پس از بررسی وضعیت موجود، آن را صورت‌جلسه می‌کند و این سند و مدرکی محسوب می‌شود تا بر اساس آن خریدار رفع خسارت کرده یا درخواست دریافت مابه‌التفاوت آن را از دادگاه بخواهد.

 

در قرارداد پیش‌فروش آپارتمان شرط و شروطی می‌گذارند و تاریخ تحویل و مبلغ خسارت در صورت تأخیر در ساخت به‌صورت روزانه مشخص می‌شود ولی اگر مراحل ساخت طبق قرارداد انجام نشد باید در ابتدا به‌صورت دوستانه به راه‌حل مشترک رسید و در غیر این صورت خریدار می‌تواند با مراجعه به دادگاه هم خسارت و وجه التزام را مطالبه کرده و هم الزام به تکمیل ملک را از دادگاه بخواهد.

 

با توجه به اینکه مطابق مواد ۳۶۷ به بعد قانون مدنی فروشنده موظف است مبیع (ملکی که می‌خواهد بفروشد) را مطابق شرایط مقرر در قرارداد به خریدار تحویل دهد بنابراین تا قبل از تحویل مبیع هرگونه خسارت و ضرری که به مبیع وارد شود، برعهده فروشنده است چون هنوز به تصرف خریدار درنیامده است.

 

تمهیدات قانونگذار برای رفع اختلاف احتمالی

 

اگر در قرارداد پیش‌فروش، شرط داوری شده باشد، طبیعتاً داور مرجع حل اختلاف بین آن دو بوده و رأی داور هم برای طرفین لازم‌الاتباع است. در غیر این صورت دادگستری مرجع عام رسیدگی به دعاوی خواهد بود.

 

ممولاً داور از بین افراد وارد و مطلع در امور ساختمان و قرارداد انتخاب می‌شود مثلاً مدیر دفتر املاک که تنظیم‌کننده قرارداد بوده است به‌عنوان داور مرضی‌الطرفین انتخاب می‌شود.

 

طبق قانون آیین دادرسی مدنی، در باب داوری، رأی داور قابل‌ اعتراض در دادگاه است و هر یک از طرفین به رأی داور اعتراض داشته باشند به دادگاه مراجعه می‌کنند و دادگاه موضوع را بررسی و رأی مقتضی صادر می‌کند. اگر داور رأی ندهد هر یک از طرفین می‌توانند جهت حل اختلاف پیش‌آمده، به دادگستری مراجعه کنند.

 

مشاهده و بررسی اسناد مالکیت فروشنده در انجام معاملات ملکی ضرورت دارد. در مورد وکیل هم باید متن وکالت‌نامه به‌دقت بررسی شود که این وکیل، فقط دارای وکالت کاری نباشد بلکه وکالت رسمی با حق فروش داشته باشد.

 

در مسئله پیش‌خرید ملک و آپارتمان، دیدن پروانه ساختمان و بررسی دقیق جزییات آن بسیار مهم است تا به‌عنوان ‌مثال ملک مشکلات حقوقی نداشته باشد همچنین متن قرارداد باید از سوی خریدار و فروشنده خوانده شود. خرید و فروش امری فنی و تخصصی است و در تنظیم قرارداد باید همه جوانب مسئله مورد توجه قرار بگیرد.

 

آپارتمان از افراد خوش‌حساب و خوش‌نام خریداری شود. در انجام معامله باید خود شخص خریدار، آگاه بوده یا از فرد متخصص کمک بگیرد تا کمتر دچار مشکل شود.

 

اگر بیع‌نامه‌ای تنظیم و امضا شود با افزایش قیمت آپارتمان، مالک نمی‌تواند قرارداد را فسخ کند و این قرارداد برای طرفین لازم‌الاجرا است و دادگاه بر اساس آن حکم صادر می‌کند.

 

اگر قرارداد تنظیم شود ولی امضا نشود، مالک از نظر قانونی می‌تواند ملک را نفروشد و این امر از لحاظ قانونی مشکلی ندارد؛ هرچند از نظر اخلاقی صحیح نیست.

 

 برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید

 



:: برچسب‌ها: پیش فروش , پیش فروش خانه , شهر24 , آگهی رایگان , وبلاگ پیش فروش ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

نکات مهم در پیش فروش آپارتمان

خرید و فروش آپارتمان و قوانین مربوط به آن همواره جزو مسائلی است که در صورت عدم آگاهی خریدار و فروشنده از قوانین مربوطه مشکلات و خسارت‌های زیادی بر طرفین قرارداد تحمیل خواهد کرد. یکی از مباحث مهم در خرید و فروش آپارتمان، پیش فروش آپارتمان و قوانین مربوطه است.

 

با توجه به اینکه هنگام پیش خرید آپارتمان، ملک مورد معامله آماده نبوده و تنها براساس تعهدات و مفاد مندرج در قرارداد اقدام به پیش‌فروش می‌گردد، از اینرو توجه به نکات حقوقی در مفاد قرارداد و در نظر گرفتن تضمین لازم جهت اجرای تعهدات و رعایت حقوق طرفین بسیار حائز اهیمت است.

 

در هنگام پیش خرید آپارتمان فرد خریدار امکان رویت ملک و امکانات و تجهیزات بکار رفته در آن را نداشته لذا چنانچه تمام موارد لازم در قرارداد لحاظ نگردد مشکلات احتمالی زیادی متحمل فرد خواهد شد. از طرفی تسویه حساب و پرداخت هزینه در پیش‌فروش آپارتمان توسط خریدار بر اساس توافقات صورت گرفته و طبق برنامه زمان‌بندی انجام می‌گیرد. از اینرو چنانچه تضامین لازم جهت جلوگیری از تاخیر در پراخت در قرارداد رعایت نگردد پیش فروشنده متضرر خواهد گردید. در اینجا به بررسی موارد مهم حقوقی در پیش خرید آپارتمان می‌پردازیم.

 

پیش فروش آپارتمان 1

 

قوانین پیش‌فروش آپارتمان

 

قوانین پیش‌فروش آپارتمان در سال ۱۳۸۹ مشتمل بر ۲۵ ماده و ۴ تبصره تصویب و به مرحله اجرا در آمد. در قانون پیش‌فروش آپارتمان به صراحت نسبت به تعهد پیش‌فروشنده در ساخت و تکمیل واحد مسکونی مورد نظر طبق مشخصات و مندرجات موجود در قرارداد و تحویل به موقع آپارتمان به خریدار اشاره شده است. از طرفی نحوه تسویه حساب خریدار و پرداخت خسارت توسط طرفین در صورت عدم رعایت تعهدات مندرج در قرارداد منظور گردیده است.

 

طبق قوانین پیش‌فروش آپارتمان ذکر جزئیات ذیل در قرارداد الزامی است:

 

  • مشخصات طرفین قرارداد از جمله مشخصات هویتی، آدرس، تلفن و غیره با مدارک موجود تطبیق و صحت آن مشخص گردد. همچنین وضعیت فرد پیش‌فروشنده در قرارداد باید مشخص گردد.

  • مواردی از این قبیل که فرد پیش‌فروشنده حق انتقال و پیش‌فروش ملک را دارد یا خیر، فرد پیش فروشنده مالک زمین بوده و یا پیمانکار و سرمایه‌گذار است باید مشخص گردد. موارد فوق از طریق بررسی مدارک و اسناد زمین و قراردادهای مابین مالک و سازنده تعیین می‌گردد. همچنین ممکن است پیش فروشنده خود خریدار قبلی آپارتمان بوده که قصد انتقال آن به شما را دارد.

  • توصیه می‌گردد خریدار اسناد ملکیت زمین، قرارداد ساخت و مشارکت و نحوه تقسیم ملک مابین مالک و سازنده را شخصا بررسی و صحت آن را مشخص نماید.

 

نکته قابل ذکر این است که سپردن موارد فوق به افراد دیگر و یا بنگاه مشاور املاک می تواند منشا مشکلات و سوء استفاده های بعدی گردد.

 

پیش فروش آپارتمان 3

 

مشخصات آپارتمان در قرارداد پیش‌فروش آپارتمان

 

ذکر مشخصات آپارتمان در قراردادپیش فروش آپارتمان جزو موارد الزامی است. با توجه به اینکه در زمان عقد قرارداد آپارتمان آماده تحویل نیست لذا ذکر جزئیات اعم از مصالح بکار رفته و تجهیزات مربوطه در قرارداد الزامی است. ذکر مشخصات آپارتمان در قرارداد پیش‌خرید آپارتمان به شرح ذیل الزامی است.

 

  • موقعیت مکانی و جغرافیایی ملک، تعداد طبقات و واحدهای هر طبقه، شماره طبقه و واحد ملک مورد معامله، متراژ و تعداد اتاق‌ها و نقشه آپارتمان مورد معامله، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، مشخصات پارکینگ و انباری، نوع مصالح بکار رفته، نمای بیرونی ساختمان، انواع سیستم‌های ایمنی و هشداردهنده، جزئیات دکوراسیون و تزئینات داخلی مانند کمد دیواری، کابینت، در و پنجره، شیرآلات، تجهیزات سرویس بهداشتی و حمام و … باید در قرارداد پیش فروش آپارتمان قید گردد.

  • موعد تحویل آپارتمان در قرارداد بطور دقیق ذکر می‌گردد.

  • نحوه تسویه حساب، پرداخت اقساط بصورت نقد و یا چک، زمان پرداخت و موعد تحویل در قرارداد ذکر می‌گردد. بهترین نحوه زمان‌بندی پرداخت اقساط تعیین زمان معین بر اساس میزان پیشرفت کار پروژه است بطوریکه با رسیدن به هر مرحله از پروژه که زمان آن نیز در قرارداد مشخص گردیده، خریدار ملزم به پرداخت اقساط خود است.

 

پیش فروش آپارتمان 2

 

نکات مهم در قرارداد پیش فروش آپارتمان

 

از جمله نکات مهم در قرارداد پیش‌فروش آپارتمان، موعد تحویل آپارتمان است. سازنده و مالک باید زمانی را به عنوان زمان تحویل قطعی آپارتمان در قرارداد ذکر نموده و بر اساس آن زمان تنظیم قرارداد نهایی رسمی با خریدار مشخص گردد.

 

نکته مهم دیگر این است که قولنامه و یا قرارداد غیر رسمی که در دفاتر مشاور املاک تنظیم گردد به تنهایی اعتبار لازم را نداشته و پیش فروشنده موظف به تنظیم قرارداد رسمی هنگام عقد قرارداد در دفاتر رسمی و سپس انتقال سند رسمی بعد از اتمام پروژه است. همچنین در نظر گرفتن پرداخت خسارت و ضرر و زیان از طرف فروشنده در صورت تاخیر در تحویل آپارتمان در قرارداد الزامی است. بطور عکس نیز در صورت تاخیر خریدار در پرداخت اقساط خود طبق موعد مقرر، فروشنده می‌تواند زمان تحویل آپارتمان را به تعویق انداخته و یا در صورت تاخیر غیر موجه و بیش از حد معمول قرارداد را فسخ نماید. در قرارداد پیش‌فروش آپارتمان معمولا بخشی از پرداخت به زمان تنظیم سند رسمی نهایی در دفترخانه موکول می‌گردد.

 

مکرومه بافی

 

 برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید

 



:: برچسب‌ها: پیش فروش , پیش فروش ساختمان , شهر24 , قانون پیش فروش , آگهی رایگان ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

کیف دوشی مکرومه - کیف مکرومه

کیف دوشی مکرومه - کیف مکرومه - در اندازه، طرح ها و رنگ های مختلف - بسیار شیک - مناسب برای کادو و هدیه
برای اطلاع بیشتر و قیمت و سفارش کیف دوشی مکرومه به صفحه اینستاگرام mehrbaaft@ مراجعه کنید و یا واتس آپ به شماره 09021102723 پیام ارسال کنید.

https://static.shahr24.com/Files/GalleryImage/2020/8/65_20200531_161444_done-600_Fixd.jpg

قابل ارسال به سراسر کشور
مکرومه بافی مهربافت


 
برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید


:: برچسب‌ها: کیف , کیف دوشی دخترانه , کیف دوشی زنانه , کیف هنری , شهر24 ,
:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

پیش‌فروش :

نکاتی که در خرید خانه نوساز باید بدانید

هیچ چیز به اندازه خرید یک خانه نوساز هیجان‌انگیز نیست. خانه نوساز نه تنها به خاطر به روز بودن لوازم به کار رفته در آن و تمیزی و تازگی‌اش، بلکه به خاطر حس مالکیت فوق العاده‌ای که به خریدار می‌دهد طرفداران زیادی دارد.

بهترین توصیه ای که برای خرید نوساز می توانیم براتون داشته باشیم اینه که به سابقه و خوش نامی سازنده بیشتر از زرق و برق ساختمان اهمیت دهید.

متاسفانه گاهی بدکیفیت ترین ساختمان ها با کمی زرق و برق مورد توجه خریداران خانه قرار می گیرند .

توجه داشته باشید که حتی سازنده هایی که خانه های بی کیفیتی میسازند بلد هستند که چگونه ایراد ها را بپوشانند یا کم رنگ کنند پس گول ظاهر را نخورید لطفا!!!

پرس‌و‌جو کنید

وقتی خانه مورد نظرتان را پیدا کردید، به محله‌ای که خانه در آن واقع شده بروید و کمی تحقیق کنید. قبل از هر چیز از نام سازنده آن با خبر شوید. در هر منطقه سازندگان خوش‌نام و بدنام وجود دارند که کیفیت کارشان با هم متفاوت است. اگر می‌خواهید در سال‌های سکونت‌تان در خانه جدید، مرتب دست به آچار نباشید یا پای تعمیرکار به خانه‌تان باز نشود، سراغ خانه‌ای بروید که سازنده آن از سازندگان خوش نام منطقه است. علی‌رغم باور بسیاری از مردم، خانه‌های شخصی‌ساز یا خانه‌هایی که سازنده آن‌ها تجربه چندانی ندارد، توصیه نمی‌شود. البته باید بدانید که خانه‌های سازندگان خوش‌نام ممکن است کمی گران‌تر باشد اما این گران ارزشش را دارد!

درباره جزئیات صحبت کنید

اگر خانه در آخرین مراحل ساخت‌و‌ساز است، حتما با فروشنده چک کنید که نصب کدام تجهیزات به عهده او یا شما خواهد بود. چون برخی فروشندگان به محض نوشتن قولنامه فروش، از بار کامل کردن ساخت خانه شانی خالی می‌کنند. هرچند برخی خریداران هم هستند که ترجیح می‌دهند خانه را خام تحویل بگیرند تا با سلیقه خودشان دیزاین کنند. خانه خام به خانه‌ای گفته می‌شود که رنگ نشده، کابینت و کمد ندارد و کولر و پکیج (یا آبگرمکن) برای آن نصب نشده است. اگر بودجه تان محدود است بهتر است با فروشنده شرط کنید که همه این تجهیزات را نصب کند و خانه را رنگ شده تحویلتان دهد. چون در این صورت هم هزینه کمتری برای متریال می‌پردازید و هم دردسر پیدا کردن نصاب و تاسیسات کار را ندارید. راه سوم این است که از فروشنده بخواهید متریال را مطابق سلیقه شما انتخاب کرده و مابه تفاوت قیمت را به او بپردازید.

از متخصص کمک بگیرید

در ساختمان‌های نوساز، به دلیل آنکه خیلی از امکانات هنوز استفاده نشده، ممکن است ایراداتی وجود داشته باشد که به مرور مشخص می‌شوند. نبود عایق صوتی در دیوارها، کمی فشار آب، اشکالات موتورخانه، سیم‌کشی برق، مشکلات مربوط به تهویه بخصوص در واحدهای کوچک‌تر از ۷۰ متر، مسائل شایعی هستند که خریداران را به دردسر می‌اندازند. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما از یک فرد مورد اعتماد که متخصص تاسیسات ساختمانی است کمک بگیرید. او را به خانه نوساز ببرید و از او بخواهید کیفیت این موارد فنی را بررسی کند.

جنگ اول به از صلح آخر

یکی از شایع‌ترین مشکلات خانه‌های نوساز، آماده نبودن پروانه ساخت و سند آن‌هاست. برخی از این خانه‌ها ممکن است در مراحل اخذ گواهی پایان کار باشند و این یعنی ممکن است تا مالکیت قطعی خانه نوسازتان راه درازی در پیش داشته باشید. قبل از آنکه پای قراردادتان را امضا کنید حتما درباره داشتن پروانه ساخت، سند تفکیکی و زمان قطعی انتقال سند مطمئن شوید. اگر خانه‌ای پروانه ساخت و تقسیم نامه نداشته باشد، خرید آن را توصیه نمی‌کنیم چون علاوه بر این که متراژ دقیق ساختمان هنوز مشخص نشده ممکن است به دلیل برخی تخلفات، هزینه‌های جدیدی تراشیده شود یا ساختمان نیازمند عملیات اصلاح و بازسازی باشد.

 راهنمای خرید خانه

قدم اول را درست بردارید

به دلیل همه مواردی که در بند قبل گفتیم، در خرید خانه نوساز باید ملاحظات حقوقی را بیشتر در نظر بگیرید. برای نوشتن مبایعه‌نامه و گرفتن کد رهگیری می‌‌توانید از مشاوره یک فرد مورد اعتماد در خانواده و دوستانتان کمک بگیرید. قراردادی را که تنظیم می‌کنید به چند نفر نشان دهید که از نظر حقوقی بسیار محکم و قابل پیگیری باشد و به اصطلاح مو لای درز آن نرود. اگر در این مرحله درست قدم بردارید تا مرحله سند زدن بدون دردسر پیش می‌روید و می‌توانید خیالتان را از بابت مشکلات احتمالی بعدی مثل خلف وعده فروشنده یا غبن و تدلیس راحت کنید.

خانه‌ کلید نخورده قطعا جذابیت‌های خاص خودش را دارد؛ از نو بودن همه تجهیزات و امکانات خانه بگیرید تا تر و تمیز بودن دیوارها و بخش‌های مختلف آن. اما اگر کمی دقت‌تان را هنگام خرید این نوع خانه‌ها بالا نبرید، شاید این جذابیت‌ها جایش را به گرفتاری‌ها بدهند. در ادامه برای شما خواهیم گفت که قبل از امضای نهایی قرارداد خرید خانه نوساز، چه مواردی را در داخل این خانه‌ها بررسی کنید. در بخش اول سراغ در و پنجره، کف، دیوارها و تجهیزات آشپزخانه می‌رویم و اطلاعات مفیدی را برای بررسی این موارد در اختیار شما قرار می‌دهیم.

حال و روز پنجره‌ها

حتما سراغ پنجره‌ها بروید. نکته اول همان موضوع نورگیر بودن یا نبودن خانه است. حتما در روز، خانه را ببینید تا بتوانید نورگیر بودن یا نبودن خانه را به‌طور واضح تشخیص دهید. نکته دوم دوجداره بودن پنجره‌هاست. این دو جداره بودن دو حسن بسیار مهم دارد؛ یکی اینکه گرما و سرمای خانه شما را حفظ می‌کند و مانع اتلاف انرژی می‌شود و به دنبال آن پول گاز و برق کمتری پرداخت می‌کنید، دیگری هم اینکه مثل یک عایق صوتی مانع ورود صداهای مزاحم به داخل خانه می‌شود.

زیر پایتان را نگاه کنید

زرق و برق خانه نو باعث نشود که فقط سر به هوا باشید، حتما کف آپارتمان را نگاهی بیندازید و ببیند از چه متریالی استفاده شده است. کفپوش خانه‌ها یا سنگ است، یا لمینت یا پی‌وی‌سی یا سرامیک یا پارکت. هر کدام از اینها مزایا و معایب خودش را دارد. پس هم کیفیت کفپوش اهمیت دارد، هم نوع آن. ویژگی‌های شخصیتی خودتان را هم در نظر بگیرد. مثلا اگر خیلی اهل تمیزکاری نیستید کفپوش‌های برق و روشن، گزینه مطلوب‌تان نیست. کفپوش خانه و کاشی‌های حمام و دستشویی را از نظر سالم بودن و نداشتن شکستگی هم یک نگاه سریع بیندازید.

در و دیوار فراموش نشود‌

گاهی وقت‌ها آنقدر درگیر تجهیزات خانه می‌شوید که توی چشم‌ترین بخش خانه یعنی دیوارها را فراموش می‌کنید. پوشش دیوارها قطعاً اهمیت زیادی دارد؛ چه پوشش دیوارها رنگ باشد و چه کاغذ دیواری، قابل شست‌وشو بودن بسیار مهم است. اگر دیوارها قابل شست‌وشو باشند تا چند سال هزینه‌ای بابت دیوارها پرداخت نمی‌کنید. اگر در هر طبقه چند واحد وجود داشته باشد، عایق صوتی بودن دیوارها خیلی اهمیت دارد. صدای خانه همسایه نباید به راحتی در خانه شما شنیده شود و برعکس. کیفیت دربهای داخلی و مخصوصا در ورودی ساختمان را هم بررسی کنید. در ورودی اگر از مدل‌های ضدسرقت باشد خیال‌تان در آینده راحت‌تر خواهد بود.

قلب تپنده را معاینه کنید

آشپزخانه، قلب تپنده خانه شماست، چون خانه نوساز تا به حال امتحان خود را پس نداده، باید این قلب تپنده را معاینه کرد. اولین موضوع کابینت و متریال و مدل استفاده شده برای آن است. قطعا هر چقدر کابینت‌ها از این نظر بهتر باشند خانه جدید شما نمای مدرن‌تری خواهد داشت. اگر ظرف و ظروف زیاد دارید و خیلی اهل آشپزی هستید به تعداد کابینت‌ها و محل قرارگیری آن‌ها هم دقت کنید. آشپزخانه آپارتمان نوساز معمولاً باید یک سری امکانات را داشته باشد، مگر اینکه از قبل فروشنده به شما گفته باشد که تجهیزاتی مثل هود و گازهای رومیزی را نصب نمی‌کند. اگر آشپزخانه این امکانات را دارد صحت عملکردشان را چک کنید. پنجره برای آشپزخانه‌ یک نقطه قوت به حساب می‌آید.

در بخش دوم این مطلب نکات مهمی را درباره سیستم گرمایش، سرمایش، تاسیسات داخلی و معماری خانه با شما در میان می‌گذاریم که زمان خرید خانه نوساز بسیار به کارتان می‌آید، پس با ما همراه باشید.

 

 معیار های انتخاب خانه

در بخش اول «راهنمای خرید خانه نوساز» نکاتی را با شما در میان گذاشتیم تا بتوانید راحت‌تر خانه مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید. البته دقت کنید که برای خرید یک خانه نوساز، در موقعیت حساسی قرار دارید و باید بررسی نهایی خانه را با دقت انجام دهید. اگر قلق‌های بررسی نهایی خانه را بلد نباشید و ندانید که چه چیزهایی را باید چک کنید، به محض استقرار در خانه جدید، دردسرهای جدید هم از راه می‌رسند. پس این توصیه‌ها را جدی بگیرید تا بعدها پشیمان نشوید. در این بخش به نکاتی اشاره می‌کنیم که مربوط به بیرون از خانه و واحد مورد نظر شماست.

خارجی‌ها فراموش نشوند

بعضی‌ها فکر می‌کنند که فقط داخل خانه مهم است، اما یک خریدار حرفه‌ای، ابتدا موارد مهم مربوط به بیرون از خانه را چک می‌کند. این موارد شامل پارکینگ، انباری، حیاط و حتی تراس می‌شود. مثلا اینکه پارکینگ شما مزاحم نداشته باشد در راحتی و آسایش آینده شما بسیار مهم است. در ضمن یادتان باشید قیمت پارکینگ مزاحم با پارکینگ معمولی بسیار متفاوت است. اینکه انباری فضای مناسبی برای خرت و پرت‌های شما داشته باشد هم می‌تواند یکی از گزینه‌های جدی مورد نظرتان باشد که شاید در مراحل اولیه یادتان رفته آن را چک کنید. حیاط هم که بودن یا نبودنش در یک خانه و آپارتمان بسیار تأثیرگذار است. خانه‌های تراس دار در اولویت هستند چون بعدا حسابی به کارتان می‌آید. حداقل می‌توانید گلدان‌هایتان را در آن قرار دهید و در بالکن یک چای بنوشید تا خستگی روزانه‌تان در شود، تراس همچنین بهترین محل برای خشک کردن لباس‌هاست، البته به شرط اینکه از بیرون ساختمان معلوم نباشد.

صبر کنید، وارد خانه نشوید

قبل از اینکه وارد خانه کلیدنخورده‌ شوید یک نگاه کلی هم به ساختمان بیندازید. تعداد واحدهای یک ساختمان و تعداد واحدهای موجود در یک طبقه، با میزان دردسرهای آینده ساختمان ارتباط تنگاتنگی دارد. حرفه‌ای‌ها می‌گویند که ایده‌آل بین ۱۵ تا ۳۰ واحد است. کمترش باعث می‌شود شارژ ماهیانه سنگینی پرداخت کنید و بیشترش هم باعث می‌شود در یک ساختمان شلوغ و شاید هم بی‌نظم زندگی کنید. همان اول هم سوار آسانسور نشوید، نگاهی به راه‌پله‌ها هم بیندازید. استاندارد بودن عرض پله‌ها (حداقل ۹۰ سانتی‌متر)، در اسباب‌کشی و جابه‌جا کردن وسایل سنگین بسیار مهم است. خود پله هم باید استاندارد (حداقل ۳۰ سانتیمتر عرض و ۱۸ سانتی متر ارتفاع) باشد تا در هنگام بالا و پایین رفتن اذیت نشوید. پاگردها هم باید متناسب با تعداد واحدهای موجود در هر طبقه باشد. یادتان باشد شما دارید خانه می‌خرید و به احتمال خیلی زیاد قرار نیست یکی، دو سال در خانه بمانید و بعد بروید، پس مهم است که نمای ساختمان برایتان جذاب باشد یا اینکه نگهداری و تمیز کردن آن با کمترین هزینه تمام شود.

 

مقاومتی که پنهان است

شما قرار است با خیال راحت در این خانه به خواب بروید، پس مقاوم بودن خانه در مقابل زلزله و دیگر اتفاقات اهمیت دارد. مثلا سازه ساختمان فولادی است یا بتنی؟ در سازه فولادی نوع اتصالات چطور بوده است؟ در سازه بتنی، نوع بتن و میلگرد مصرفی چطور؟ اصلا ستون‌ها جوابگو نیاز بار ساختمان هستند؟ نکته اینجاست که وقتی ساختمان ساخته شده، تشخیص مصالح به کار رفته در آن تقریبا غیر ممکن است، مگر اینکه شما خودتان ساختمان‌ساز باشید. یک راه‌حل این است که این سئوالات را از فروشنده بپرسید و پاسخ‌هایش را با یک کارشناس در میان بگذارید و بعد تصمیم بگیرید. یک راه دیگر هم این است که با توجه به ابعاد ستون‌ها در پارکینگ متوجه شوید که خانه‌ آینده‌تان مقاوم است یا نه. معمولا قطر ستون‌ها در پارکینگ قابل تشخیص است.

لوله‌کشی‌ها را چک کنید

داخل خانه‌های جدید معمولا اثری از لوله‌ها استفاده شده برای تأسیسات نمی‌بینید، بنابراین این مورد را هم باید در خارج خانه بررسی کنید. مثلا در محل کنتور آب یا محل پمپ آب ساختمان که معمولا در زیر پله‌ها است می‌توانید وضعیت لوله‌های تأسیسات آب ساختمان را ببینید. اگر لوله‌های فاضلاب و آب از جنس چدن یا لوله پلیکای فشار قوی باشد احتمال آسیب‌دیدن آن کمتر است. کیفیت و چگونگی لوله کشی گاز هم در محل کنتور مشخص خواهد بود.

چند نکته مهم دیگر

قبل از اینکه وارد ساختمان شوید به این سئوالات هم پاسخ دهید؛ ساختمان آسانسور استاندارد با فضای مناسب دارد یا نه؟ در پارکینگ به جک اتوماتیک مجهز است یا نه؟ فضای لابی یا همان فاصله بین در ورودی تا در آسانسور و راه‌پله‌ها استاندارد و متناسب با تعداد واحدهاست؟ میزان روشنایی پارکینگ و راه‌پله‌ها خوب است؟ از مصالح خوبی در نمای ساختمان و در اصلی استفاده شده؟ ساختمان به سیستم اطفای حریق یا اعلام آن مجهز است یا خیر؟

در بخش بعدی «راهنمای خرید خانه نوساز» نکات مهمی درباره بررسی فضای داخلی خانه با شما در میان می‌گذاریم که بتوانید با دنبال کردن این نکات خرید خوبی داشته باشید و س

 برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.

 

ال‌های سال از سکونت در آن خانه لذت ببرید.

 



:: برچسب‌ها: پیش فروش , پیش فروش ساختمان , شهر24 , قانون پیش فروش , آگهی رایگان ,
:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

پیش‌فروش :

واحد آماده یا پیش خرید آپارتمان ؛ صرفه در کدام است؟

سوالی که بارها با آن مواجه شده ام. خرید واحد آماده سرمایه گذاری بهتر و مطمئن تری محسوب می شود یا خرید از پروژه های پیش فروش؟

باید گفت در درجه ی اول اصالت پروژه مورد نظر مهم است و اینکه کدام واحد آماده را با کدام پروژه ی پیشفروش مقایسه می کنیم؟ و در مرحله ی بعد من به عنوان یک مشاور املاک، قصد خریدار را سوال می کنم. آیا قصد سکونت دارید یا سرمایه گذاری؟ شاید هم هر دو. در مبحث سرمایه گذاری علی الخصوص سرمایه گذاری ملکی زمان فاکتور بسیار مهم و تعیین کننده ای به شمار می رود. اگر زمان داشته باشید و قصدتان سرمایه گذاری باشد بدیهی است که پیش خرید، بازگشت سرمایه ی بیشتری برای شما به ارمغان خواهد آورد. در این صورت می توانید به پروژه هایی فکر کنید که پس از تایید اصالت آن، هم به آورده ی اولیه ی کمتری نیاز دارد و مثل یک قلک صبور می توانید با پرداخت اقساط، به مرور زمان، سرمایه کوچک تان را تبدیل به پول نقد قابل توجهی کرده و از زمان و سرمایه اولیه کوچک خود، نهایت سود و استفاده را ببرید.

یک حالت دیگر نیز وجود دارد؛

برای خرید زمان زیادی ندارید و میخواهید طی چند ماه آینده جایی برای سکونت داشته باشید اما پولتان به اندازه ای نیست که بتوانید واحد دلخواه تان را بخرید. اینجاست که می توانید به پیش خرید آپارتمان هایی فکر کنید که به موعد تحویل شان بیش از چند ماه باقی نمانده است. یعنی اینکه از پروژه ای پیش خرید انجام دهید که زیر یکسال به تحویل آن مانده است. در این صورت شما ملکی را خریده اید که به زودی- طی چند ماه- آن را تحویل می گیرید و در اصل یک واحد نوساز کلیدنخورده خریده اید و پولی که بابت آن پرداخت می کنید کمتر از قیمت واقعی آن در زمان تحویل است و طی چند مرحله پرداخت کرده اید. ضمن اینکه می توانید خانه را به سلیقه خود و سر فرصت دیزاین کنید. وقتی واحد را تحویل گرفتید و در آن ساکن شدید و از اولین همسایه های جدیدتان قیمت خرید واحدهای نوسازشان را پرسیدید، متعجب می شوید که صرف چند ماه زمان، چه سودی به شما رسیده است و قیمت تمام شده واحد شما با همسایه تان که نقدی خرید کرده است تا چه حدی متفاوت است.

یک فرمول کلی که به تجربه بدست آمده است ؛

طبق تجربه ای که شخصا داشته ام، اگر مشاور آگاه و متعهدی داشته باشید و کمی نیز بخت یارتان باشد و در زمان مناسب، پروژه ی مناسبی را از تعاونی مناسب و در موقعیت مکانی مناسبی پیش خرید کنید- معمولا پروژه هایی که 2 سال به تحویل آنها باقی مانده است- و اقساط آن را مرتب و سر وقت پرداخت کنید و در زمان انتخاب واحد هوشمندانه عمل کنید و واحد خوش نقشه ای را با سمت و جهت درست و طبقات بالا انتخاب کنید، با فروش آن می توانید در یک پروژه ی دیگر، دقیقا با همان شرایط پروژه ی قبلی پیش خرید انجام دهید اما این بار 2 واحد.

به شخصه با یک خریدار مدت 5 سال است که همکاری می کنم و هم اکنون یک واحد 5 سال پیش او، تبدیل به 4 واحد در برج های شهرک چیتگر شده است. صرفا با پیش خرید و تحویل واحد و فروش آن به قیمت روز و دوباره پیش خرید در پروژه های جدید اما مطمئن.

نتیجه گیری ؛

در نهایت باید گفت اگر عجله ای برای سکونت ندارید و قصد سرمایه گذاری دارید پیش خرید مطمئنا سودآورتر از خرید واحد آماده خواهد بود. اما اگر قصد سکونت دارید می توانید از پروژه هایی پیش خرید انجام دهید که تحویل زیر یکسال دارند که در این صورت نیز به نسبت زمان و سرمایه خود، سود بیشتری خواهید داشت نسبت به آنها که همان واحد را آماده و به قیمت روز می خرند. البته خرید واحد آماده نیز می تواند سودآور باشد اما به زمان بیشتری نیاز دارد و آن حالتی است که مثل بقیه شما در خانه خود سکونت کرده اید و قیمت خانه تان به نسبت قیمت ملک و املاک نوسان داشته و بالا می رود. هدف نگارنده از این مقاله این بود که اگر نگاه سرمایه گذاری دارید با پیش خرید می توانید برگشت سرمایه بهتر و بیشتری داشته باشید به شرطی که در انتخاب های خود حتما از مشاوران آگاه و کاربلد استفاده کنید.

 

 برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.

 



:: برچسب‌ها: پیش فروش , پیش فروش ساختمان , شهر24 , قانون پیش فروش , آگهی رایگان ,
:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

چرا قانون پیش فروش ساختمان طی ۱۰ سال گذشته اجرا نشده است؟

امروزه در کلانشهرها همزمان با افزایش جمعیت نیاز به ساختمان و ملک رشد یافته  است از سوی دیگر نداشتن قدرت اقتصادی کافی برای خرید مسکن  باعث شده که قانون پیش فروش ملک و یا ساختمان دوباره مطرح شود، اما به دلیل آنکه جو روانی مناسبی برای طرح پیش خرید و یا پیش فروش مسکن وجود ندارد نگرانی‌های بسیار زیادی در این حوزه ایجاد شده است.

قانون پیش فروش مسکن حدود ۱۰ سال پیش در مجلس شورای اسلامی در راستای قانون حمایت از خرید و فروش ملک ارائه شد، اما به دلیل ایرادها و مشکلاتی که داشت نتوانست به درستی اجرا شود به همین دلیل طی ۱۰ سال گذشته این قانون در بین خریداران و یا فروشندگان مسکن جلوه خوبی پیدا نکرده است اما به گفته بسیاری از کارشناسان مسکن اجرای طرح قانون پیش فروش ساختمان می‌تواند بازار مسکن را به ساماندهی برساند و از سوی دیگر به دلیل مشکلاتی که تعاونی‌ها برای واحدهای مسکونی پیش فروش شده ایجاد کرده اند خریداران تمایلی ندارند که وارد این بازار شوند.

 

همزمان با افزایش قیمت مسکن در یک سال گذشته، بسیاری از خریداران مسکن به فکر پیش خرید یک ملک افتاده‌اند همین موضوع باعث شده که دلالان و یا متخلفان حوزه مسکن وارد بازار پیش فروش مسکن شوند و مشکلاتی را برای این افراد ایجاد کنند، بنابراین به دنبال گسترش روزافزون تخلفات و جرایم در حوزه پیش فروش واحدهای مسکونی و با توجه به لزوم جلوگیری از ضایع شدن حقوق پیش خریداران قانونی به نام پیش فروش ساختمان مطرح شد اما به دلیل مشکلات و ایراداتی که در این قانون وجود داشت نتوانست به مرحله اجرایی برسد.

 

با ابلاغ دستورالعمل پیش فروش ساختمان از سوی وزارت راه و شهرسازی که درخرداد ماه سال ۱۳۹۳ صورت گرفت، پس از حدود چهار سال از تصویب و تأیید قانون مربوطه در مجلس که به آذر ماه سال ۱۳۸۹ برمی گردد، راه اجرایی شدن ساماندهی بازار دوم مسکن یا همان پیش فروش باز شد.



 

همچنان این آیین‌نامه نیاز به تکمیل داشت که در ابلاغیه‌های بعدی مانند دستورالعمل شناسنامه فنی ملکی (به عنوان یکی از مهم‌ترین موانع اجرا) و نحوه آگهی و تبلیغات پیش فروش سعی شد این موانع برداشته شود. اکنون با ابلاغ چند آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی تا حدود زیادی قانون پیش فروش ساختمان امکان اجرا پیدا کرده است، اما یکی از اضلاع اجرای این قانون یعنی تولیدکننده‌ها و مشاوران املاک اعتقاد دارند که این قانون و آیین‌نامه یکجانبه به نفع پیش خریداران تدوین شده است و به همین دلیل انبوه سازان و سازندگان مسکن از آن استقبال نمی‌کنند.

 

از سوی دیگر اتحادیه مشاوران املاک معتقد است که اجرای این قانون نیاز به اصلاح و تغییرات اساسی در آیین‌نامه و حتی قانون دارد و مجلس در این زمینه باید اقدام کند. اما در سوی دیگر این ماجرا دستگاه قضا که در سال‌های اخیر با انبوهی از پرونده‌های قضایی مرتبط با پیش فروش مسکن و تخلفات آن روبه‌رو بوده‌اند و همچنین دولت تأکید دارند آیین‌نامه‌ای که ابلاغ شده است می‌تواند جلوی بسیاری از تخلفاتی که در حوزه پیش فروش ساختمان وجود داشته و باعث بی‌اعتمادی مردم به آن شده است را بگیرد و در نهایت به رونق بازار مسکن بی‌انجامد.

 

طبق آنچه در آیین‌نامه پیش فروش ساختمان ابلاغ شده است از این پس تنظیم سند پیش فروش باید در دفاتر اسناد رسمی که به پایگاه اطلاعات سراسر کشور دسترسی دارد، انجام شود و در کنار آن بدون ارائه شناسنامه فنی ملکی که در آن تمام مشخصات فنی ملک قید شده است امکان پیش فروش وجود ندارد. همچنین بیمه بودن ساختمانی که پیش فروش می‌شود و همچنین داشتن سند رسمی از دیگر ضوابط مورد تأکید در این آیین‌نامه است.

 

بازگشت اعتماد از دست رفته

 

دراین باره  حسین معصوم، مشاور و نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای‌عالی حفظ حقوق بیت‌المال ابلاغ دستورالعمل صدور شناسنامه فنی ساختمان را گام بلند دولت در رونق مسکن می‌خواند و می‌گوید: یقیناً اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان، اعتماد را به بازار معاملات مسکن خواهد آورد.

 

 معصوم افزود: قانون پیش‌فروش ساختمان جزو قوانین مهمی است که باید به‌درستی به اجرا درآید. این قانون می‌تواند در جلوگیری از وقوع جرم در بخش ساختمانی نقش مؤثری ایفا کند.

 

وی تأکید کرد: قانون پیش‌فروش ساختمان، حقوق پیش‌خریداران و پیش‌فروشندگان را تأمین می‌کند و خلأیی را که سال‌های سال در این زمینه محسوس بود و در نبود آن شاهد تضییع حقوق شهروندان و گاه شاهد کلاهبرداری در این زمینه بودیم، تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد داد.

 

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: شهروندان پیش‌تر نمی‌توانستند از خریدی که انجام داده‌اند اطمینان حاصل کنند و در برخی موارد مشکلات جدی در این زمینه پیش می‌آمد که بسیاری از آن متضرر می‌شدند. شاهد بودیم که عده‌ای با تبلیغ دست به پیش‌فروش می‌زدند و در نهایت خریداران بسیاری در بحث پیش فروش متضرر می‌شدند که هنوز هم تبعات آن در جامعه مشاهده می‌شود.

 

وی ادامه داد: انتقادات نابجا باعث تأخیر در فرآیند تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون پیش‌فروش ساختمان شد، در حالی که قانون پیش‌فروش در سال ۸۹ مصوب شد و انتظار می‌رفت در همان سال‌ها، آیین‌نامه اجرایی آن نیز به تصویب برسد. معصوم تأکید کرد: قانون پیش فروش ساختمان اگر اجرا شود یقیناً اعتماد را به بازار معاملات مسکن خواهد آورد.

 

اجرای طرح قانون پیش فروش مسکن می تواند بازار را ساماندهی کند

 

 مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه بعد از تصویب قانون پیش فروش ساختمان در سال‌های ۸۷ تا ۸۹ در این قانون ۱۳ مورد ایراد وجود داشت که مقرر گردید کمیسیون عمران بعد از اصلاح ایراد‌ها آن را دوباره به مرحله اجرایی برساند، گفت: بعد از تصویب این قانون متأسفانه مشاهده شد که در این طرح حق و حقوقی برای مشاوران املاک دیده نشده و همین امر باعث شد که بعد از چند ماه دوباره اجرای این طرح به فراموشی سپرده شود.

 

وی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه اجرای طرح قانون پیش فروش مسکن مجدد در مجلس مطرح شد و در این طرح دفاتر اسناد رسمی اعلام کردند که ما در دفاتر خود این طرح را اجرا می‌کنیم و با امضای دفاتر اسناد رسمی طرح پیش فروش قوت می‌گیرد، اما متأسفانه گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که هیچ کدام از دفاتر اسناد رسمی آمادگی برای اجرای این طرح را ندارند.

 

قلی خسروی اظهار کرد: یکی از اصلی ترین مشکلاتی که در قانون پیش فروش ساختمان وجود دارد حذف شناسنامه فنی و ملکی ساختمان است در صورتی که اگر شناسنامه‌ای برای واحدهای مسکونی نباشد خریدار هیچ شناختی از واحد مسکونی نخواهد داشت و این خود در آینده باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی می‌شود.

 

رئیس اتحادیه املاک کشوری با اشاره به اینکه مشاوران املاک هیچ کدام و در هیچ منطقه‌ای حق ندارند یک ملک پیش فروش شده را به چندین نفر بفروشند، بنابراین مشکلاتی که برخی از خریداران از پیش فروش مطرح می‌کنند مربوط به سایت‌های اینترنتی و یا شرکت‌هایی است که بی‌حساب و کتاب اقدام به انتشار آگهی می‌کنند.

 

وی اظهار کرد: هیچ مشاور املاکی به دلیل اعتباری که در منطقه دارد جرئت ندارد یک ملک نیمه تمام را به چندین خریدار بفروشد اما با آمدن شرکت‌های ساختمانی و یا سایت‌های اینترنتی مانند دیوار شاهد افزایش شکایت‌های بسیار زیادی در این حوزه هستیم.

 

قلی خسروی با بیان اینکه اجرا شدن این طرح می‌تواند بازار مسکن را به ساماندهی برساند، گفت: امیدواریم با رفع ایرادات و مشکلات این طرح شاهد اجرا شدن قانون پیش فروش ساختمان باشیم.

 

رئیس اتحادیه املاک کشوری با بیان اینکه در دهه‌های گذشته شهردار تهران طرحی برای قانون پیش فروش مسکن مطرح کرده بود، گفت: در این قانون اعلام شده بود که اگر سازنده‌ای یک ملک ۲۰ واحدی بسازد باید تنها ۲۰ برگه پیش فروش هم به شهرداری و یا دولت ارائه کند؛ همین امر باعث کاهش تخلفات بسیار زیادی در این بخش شد اما بعد از تغییر شهردار این طرح هم به فراموشی سپرده شد و مشکلات قانون پیش فروش از نوع دوباره آغاز شد.

 

 ارجاع قانون پیش فروش مسکن به کمیسیون قضایی مجلس

 

در همین رابطه هادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با بیان اینکه قانون پیش فروش ساختمان در سال ۸۹ تصویب شده است، گفت: در  ۱۰ سال گذشته این قانون به دلیل مشکلاتی که داشته دولت نتوانسته به مرحله اجرایی شدن برساند و دوباره بعد از گذشت مدتی این قانون به مجلس برگشته است.

 

وی اظهار کرد: کمیسیون عمران مجلس طرح قانون پیش فروش مسکن را در مدت ۵ تا ۶ ماه اصلاح کرد اما به دلیل مباحث قانونی و قضایی که در این طرح وجود داشته به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع داده شده است.

 

بهادری بیان کرد: در صورتی که این قانون به درستی اجرا شود می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات حوزه مسکن را برطرف کند و ما امیدواریم با اصلاح این قانون هرچه‌ سریع‌تر امسال به مرحله اجرایی شدن برسد.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد:‌ در قانون پیش فروش ساختمان مشکلاتی از جمله نبود شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و مشکلات حقوقی و قضایی وجود داشت که بخشی از آنها در کمیسیون عمران مطرح و رفع شده است.

 

بنابراین امیدواریم برای اجرای هرچه بهتر این قانون ضمن پیش بینی مسئولیت کیفری فروشندگان در مواردی و با هدف تسریع در حل و فصل اختلافات ناشی از آن مقرر شده است رسیدگی به تمام اختلافات ناشی از تعبیر،‌ تفسیر و اجرای مفاد این نوع قراردادها توسط هیئت داوران متشکل از یک داور از سوی خریدار و یک داور از سوی فروشنده و همچنین یک داور بین دو طرف اقدام به انعقاد این قانون کند.

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: پیش فروش , پیش فروش ساختمان , شهر24 , قانون پیش فروش , آگهی رایگان ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

نکاتی که باید در خرید آپارتمان ها به آن توجه کنید

آپارتمان ها بازار را تحت کنترل خود در آورده اند. اگر قیمت آپارتمان ها افزایش یابد خانه های ویلایی هم افزایش قیمت پیدا می کنند. قیمت آپارتمان ها خیلی بیشتر از قیمت خانه های ویلایی نوسان دارد.خرید یک آپارتمان روش خوبی برای تحت تاثیر قرار دادن بازار است.
۲٫ زندگی آپارتمان نشینی امروزه بیشترین انتخاب مردم است. و قطعا مزایای خاص خودش را دارد. شما می تواند در خانه را قفل کنید و هر زمان که بخواهید برای تعطیلات از خانه خارج شوید، بدون اینکه نگران دزدی یا چیزهای دیگر باشید. اگر زیاد به باغبانی و حیاط خلوت علاقه‌مند نیستید و بیشتر اهل سفر هستید آپارتمان نشینی مناسب ترین گزینه برای شماست.
۳٫ آپارتمان نشینی در صورتی مناسب است که شما اثاثیه زیادی ندارید و نیازی هم به فضای بیشتری را احساس نمی کنید. اگر برای حفظ حریم خصوصی خود ارزش قائل می شوید و از سرو صدا و شلوغی متنفرید آپارتمان نشینی مناسب حال شما نیست. درباره آپارتمانی که می خواهید در آن زندگی کنید و ویژگی های مرتبط با آن مانند راهروها و آسانسورها خوب بررسی کنید. محل قرار گیری بالکن ، طبقه بالا در مقابل طبقه پایین از موارد دیگری است که در یک مجتمع عمومی باید به آن توجه کنید.
۴٫ مجتمع های مسکونی که بیشتر مالکان آپارتمان ها در آن زندگی می کنند، ارجحیت دارند. چون مستاجران موقتی آرامش شما را تحت تاثیر قرار می دهند.
۵٫ بررسی کنید و ببیند که شارژ ماهانه آپارتمان چقدر است؟ درباره اینکه این شارژ ماهانه هرساله چقدر افزایش قیمت دارد سوال کنید.
۶٫ نگذارید دیگران شما را تحریک کنند. اگر از خود می پرسید که چگونه آپارتمان های بلند مرتبه فروخته شدند ، باید بدانید که با فن بیان فروشنده فروخته می شوند. یعنی تمرکز مشتری را از خود ملک به فایده ها و زرق و برق های ملک جلب می کنند. اگر هیچوقت در آپارتمان های بلند مرتبه زندگی نکردید ، سری به یکی از واحدهای مستاجر نشین آن بزنید و ببینید آیا آنجا را دوست دارید. البته با قدم زدن در سوئیت های نمونه تصمیم نگیرید . چون این سوئئیت ها مبله و صحنه سازی شده هستد.
۷٫ معمولا هزینه شارژ آپارتمان شامل مانند تعمیرات و نگهداری از فضای سبز و خارج کردن زباله و از همین قبیل موارد است. البته بعضی آپارتمان های قدیمی هزینه آب و برق مشترکی دارند.
۸٫ ببینید که آیا بازرسی های معوق و در دست کاری هنوز وجود دارد. اغلب در تعمیرات اساسی ساختمان مشکلاتی وجود دارد. اگر ساختمانی که برای خرید در نظر گرفته اید قدیمی تر است، به احتمال قوی ، بازرسی هایی برای نظارت بر عوارض ساختمانی و تاثیرات ناشی از کهنگی انجام خواهد شد.
۹٫ ببینید آیا شما واقعا مالک فضاهایی مانند ایوان ،طبقه، انباری ،پارکینگ هستید ، یا این فضاها عمومی هستند. از فضاهای عمومی آپارتمان بازدید کنید. شما باید بدانید که در این آپارتمان مالک چه چیزی هستید.
۱۰٫ بهترین واحد های از پیش ساخته زودتر و با تخفیف بیشتری به فروش می رسند. و اولین خریداران معمولا خودی ها هستند. وقتی که آپارتمانی را پیش خرید می کنید ، مکانی را قبل از اینکه ساخته شود خریده اید. و تنها به نقشه های معماری تکیه می کنید. در واقع هنوز هیچ چیزی نخریده اید، به جز یک وعده. بنابراین خوب دقت کنید و به مشاور املاکی مراجعه کنید که مورد اعتماد شماست و سازنده این ملک را به خوبی می شناسد.

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24مراجعه کنید. 

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: پیش فروش , پیش خرید , شهر24 , آگهی رایگان , سایت شهر24 , نکات پیش فروش ساختمان ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

کلاهبرداری ۲۰ میلیاردی با پیش‌فروشآپارتمان

سردار محسن خانچرلی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران از دستگیری فردی که با پیش فروش واحد‌های مسکونی در بهارستان کلاهبرداری کرده بود، خبر داد و اظهار داشت: با مراجعه و طرح شکایت تعدادی از افراد که اقدام به خرید آپارتمان‌های پیش فروش کرده بودند رسیدگی به شکایت و تحقیق در خصوص فرد کلاهبردار در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.

خانچرلی با اشاره به اینکه فرد متهم از ۲۱ نفر شاکی مبلغ ۲۰ میلیارد ریال دریافت کرده بود گفت: متهم به محض اینکه متوجه می‌شود خریداران از موضوع مطلع شده اند از محل زندگی خود متواری می‌شود و سرانجام پلیس با انجام تحقیقات موفق به شناسایی و دستگیری متهم در اردبیل کردند.

وی در ادامه بیان داشت: متهم در بازچویی‌های صورت گرفته به جرم خود اعتراف کرده و با تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شده است.

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.

 

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: =یش فروش , کلاهبرداری , شهر24 , آگهی رایگان , =یش فروش آپارتمان ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

پیش‌فروش

بر پایه قانون مدنی در زمان وقوع عقد بیع باید شیئی که مورد خرید و فروش قرار می‌ گیرد، موجود باشد. به همین دلیل نکات حقوقی در خرید خانه مشخص است؛ اما در فروش ساختمانی که هنوز احداث نشده، این شرایط رعایت نمی ‌شود و همین می‌تواند مشکلاتی در پی داشته باشد.

مطمئنا در دنیای پرتلاطم امروزی، یکی از موضوعاتی که می تواند جوامع بشری را از اختلافات شخصی و جمعی در امان بدارد، «آشنایی با حقوق متقابل افراد با یکدیگر و قانون» است که مهمترین اثر این آشنایی و آگاهی را می توان در پیشگیری از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی دانست؛ بنابراین، امروز تلاش داریم تا موضوع «قانون پیش فروش آپارتمان» را بررسی کنیم


بر پایه قانون مدنی در زمان وقوع عقد بیع باید شیئی که مورد خرید و فروش قرار می‌ گیرد، موجود باشد. به همین دلیل نکات حقوقی در خرید خانه مشخص است؛ اما در فروش ساختمانی که هنوز احداث نشده، این شرایط رعایت نمی ‌شود و همین می‌تواند مشکلاتی در پی داشته باشد.

به همین دلیل، حقوقدانان در این زمینه مطالعاتی کرده‌اند تا بتوانند راه را برای چنین معاملاتی هموار کنند و بالاخره در سال ۱۳۸۹ قانونگذاران بر آن شدند به ‌منظور جلوگیری از اختلافات ناشی از خرید و فروش آپارتمان یا واحدهای آپارتمانی که در سال‌­های آتی ساخته خواهد شد، قانون پیش‌فروش آپارتمان را تنظیم و به تصویب برسانند؛ هرچند تنظیم و تصویب آن از حجم مشکلات و دعاوی مطروحه در دادگاه‌ها کاسته است، نواقصی نیز به همراه دارد که معامله‌کنندگان را از انعقاد پیمانی کاملا روشن ناتوان می‌سازد.

قانون پیش فروش آپارتمان ها در ۲۵ ماده و ۴ تبصره تصویب شده است. بر اساس این قانون، هر پیمانی که طی آن مالک رسمی زمین ـ که در این قانون پیش‌فروشنده نامیده شده است ـ احداث یا تکمیل واحد ساختمانی مشخصی در آن زمین را متعهد شود و آن واحد آپارتمان از همان ابتدا یا در حین احداث و تکمیل پروژه یا پس از اتمام عملیات ساخت‌وساز به طرف دیگر ـ که در این قانون پیش‌خریدار نامیده می‌شود ـ منتقل شده و مالک رسمی آن شناخته شود، «قرارداد پیش فروش ساختمان» محقق شده است.

فرایند قانونی پیش‌ فروش آپارتمان

قانون پیش‌فروش آپارتمان و فرآیند خرید و فروش

جریان پیش فروش آپارتمان بر اساس قانون مذکور به این صورت است که پس از صدور پروانه‌ی ساختمان توسط شهرداری و تنظیم شناسنامه فنی مستقل برای هر واحد که مشخصات کامل و ملحقات در آن بیان می شود و اخذ مجوز انتشار آگهی از مراجع صلاحیت‌دار، پیش‌فروشنده اقدام به تبلیغات در مطبوعات و پایگاه های اطلاع‌رسانی می کند. تنظیم قرارداد پیش فروش باید در نزدیکی از دفاتر اسناد رسمی صورت پذیرد و مشاوران املاک موظفند پس از انجام مذاکرات مقدماتی، طرفین را برای تنظیم سند رسمی این قرارداد به همان دفترخانه ارجاع بدهند و نمی‌ توانند رأسا اقدام به تنظیم این قرارداد نمایند و در غیر این صورت مجرم تلقی می شوند. همچنین اگر سرمایه‌گذاران بدون تنظیم سند رسمی یا بدون اخذ مجوز برای انتشار آگهی اقدام به پیش فروش ساختمان کنند، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جریمه‌ی نقدی به میزان دو تا چهار برابر وجوه و اموال دریافتی محکوم می شوند.

امکانات واحد آپارتمان

از مباحث حایز اهمیتی که باید در قرارداد مذکور بیان شود، اوصاف و امکانات واحد آپارتمانی پیش فروش شده است؛ مانند شماره‌ی طبقه و واحد، مساحت واحد و تعداد اتاق‌­ها، تعیین پارکینگ و انباری. همچنین مشخصات فنی و معماری ساختمان مانند تعداد واحدها و طبقات کلی ساختمان و نوع کاربری و موقعیت آن، سیستم گرمایش و سرمایش، نوع مصالح ساختمانی و نمای بیرونی آن و به‌طور کلی هر موردی که در پروانه‌ی ساخت و شناسنامه‌ی فنی هر واحد قید شده یا عرفا در قیمت آن می‌ تواند مؤثر واقع شود.

تعیین قیمت در قانون پیش فروش آپارتمان

قیمت آپارتمان باید کاملا مشخص باشد و تعداد اقساط و نحو‌ه‌ی پرداخت آن بر اساس توافق طرفین ذکر شود و پیش‌خریدار به تناسب اقساط پرداختی، مالکِ ملکِ پیش‌فروش شده می ‌شود. البته اگر عملیات ساخت‌وساز متناسب با مفاد قرارداد پیشرفت نداشته باشد، پیش‌خریدار می‌ تواند پرداخت اقساط تعیین شده را به زمانی موکول کند که تأییدیه‌ی تحقق پیشرفت در یک ماه را از مهندس ناظر گرفته است. در ضمن حداقل ۱۰ درصد قیمت کل هم‌زمان با تنظیم سند رسمی قابل وصول است و توافق برخلاف آن، مورد پذیرش نیست و اما در صورت عدم پرداخت اقساط از جانب پیش‌خریدار در مواعد مقرر، پیش‌فروشنده موظف است، مراتب را به دفتر اسناد رسمی گزارش کند و دفتر به پیش‌خریدار اخطار می دهد تا مهلت یک ماه نسبت به پرداخت اقساط اقدام کند و در غیراین‌صورت پیش‌فروشنده حق فسخ خواهد داشت.

زمان تحویل واحد آپارتمان

زمان پایان پروژه و تحویل واحد مذکور و تنظیم سند رسمی انتقال قطعی نیز باید مشخص شود؛ هرچند همه این موارد می‌توانند دست‌خوش تغییراتی شوند و متضمن خساراتی باشند که در همین راستا راجع به آنها نیز باید تعیین تکلیف شود و چنانچه پیش‌فروشنده نتواند در تاریخ مقرر، واحد وعده داده شده را تحویل پیش‌خریدار بدهد، یا به تعهدات خود عمل ننماید، با توجه به شرحی که در قانون آمده، باید خسارت بپردازد، مگر اینکه به مبالغ بیشتری به‌نفع پیش‌خریدار توافق نمایند و اعمال تمامی خیارات در صورتی که از خود سلب نکرده باشد، برای ایشان امکان‌پذیر است.

مساحت واحد در قانون پیش فروش آپارتمان

در صورتی که مساحت واحد تعیین‌شده بر اساس صورت‌جلسه‌ی تفکیکی، کمتر یا بیشتر از مقدار مشخص شده در قرارداد باشد، قیمت آن بر اساس نرخ مندرج در قرارداد محاسبه می‌‌شود. اگر مساحت واحد تا ۵ درصد بیشتر باشد، هیچ‌ یک از طرفین نمی‌ توانند معامله را فسخ کنند؛ اما اگر از ۵ درصد بیشتر باشد، تنها خریدار می‌ تواند معامله را فسخ کند یا مبلغ اضافه را پرداخت کند. همچنین اگر مساحت واحد تحویل داده شده، کمتر از ۹۵ درصد مقدار توافق شده باشد، پیش‌خریدار می‌ تواند معامله را فسخ یا قیمت آن را به نرخ روزِ بنا و نظر کارشناس کسر کند. البته در تمامی مواردی که به علت تخلفات پیش‌فروشنده، معامله از جانب پیش‌خریدار فسخ می شود، ایشان موظف است یا از طریق مصالحه بین طرفین یا برآورد کارشناس که طرفین بر انتخاب وی رضایت دارند، خسارت وارد شده به پیش‌خریدار را جبران کند.

بیمه

از دیگر وظایف پیش‌فروشنده، بیمه کردن مسئولیت خود در قبال خساراتی است که ممکن است از عیب بنا یا تجهیزات و خسارات ناشی از عدم رعایت موازین قانونی، در مقابل خریدار یا اشخاص ثالث باشد و اگر خسارات وارده بیش از مبلغِ پرداختیِ بیمه باشد، پیش‌فروشنده ضامن مابه‌­التفاوت بوده و بایستی از عهده‌ی خسارت برآید. قابل ذکر است که واحد پیش‌فروش شده یا مبالغ دریافتی بابت آن، قبل از انتقال رسمی به پیش‌خریدار نمی‌ تواند به نفع پیش‌فروشنده یا طلبکار وی توقیف و تأمین شود.

انتخاب داور

از دیگر موارد مذکور در قرارداد پیش‌فروش آپارتمان، بحث حل‌وفصل اختلافات توسط مرجع داوری است. هیأت داوران متشکل از داور منتخب پیش‌فروشنده و داور منتخب پیش‌خریدار و یک داور است که طرفین بر آن رضایت داشته باشند و اگر نتوانستند توافق کنند داوری از طرف رئیس دادگستری شهرستان معرفی می‌ شود که در صورت نیاز نیز می ‌توانند از نظر کارشناسان رسمی دادگستری محل نیز کمک گیرند. آیین داوری در این زمینه نیز تابع مقررات آیین دادرسی دادگاه ‌های عمومی و انقلاب است.

گام آخر در قانون پیش فروش آپارتمان

پس از پایان کار ساختمانی در مدت زمان پیش‌بینی شده در قرارداد و تأیید مهندس ناظر و وصول تمامی مطالبات، پیش‌خریدار می‌ تواند با ارائه‌ی مدارک مبنی بر انجام تعهدات به دفترخانه‌ی اسناد رسمی، درخواست انتقال سند رسمی به خود را داشته باشد و چنانچه پیش‌فروشنده به ‌رغم اعلام دفترخانه، حداکثر ظرف ده روز برای انتقال سند در آن مکان حاضر نشود، دفترخانه با تصریح مراتب به تنظیم سند رسمی به نام پیش‌خریدار اقدام می کند و اداره‌ی ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک نیز موظف است نسبت به تفکیک ملک پیش‌فروش شده بنا به درخواست ذی‌نفع، مبادرت نماید. پس از انتقال رسمی و قطعی واحد پیش فروش شده و انجام کلیه‌ی تعهدات از جانب طرفین، قرارداد پیش‌فروش از درجه‌ی اعتبار ساقط شده و طرفین موظفند قرارداد را به دفترخانه مربوطه عودت دهند.

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.

 

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: پیش فروش , پیش خرید , شهر24 , آگهی رایگان , سایت شهر24 , نکات پیش فروش ساختمان ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

آیا قانون پیش فروش ساختمان د‌‌‌ر رونق یا رکود‌‌‌ بازار مسکن تاثیری د‌‌‌ارد‌‌‌؟

خیر، بند‌‌‌ه فکر مآیا قانون پیش فروش ساختمان د‌‌‌ر رونق یا رکود‌‌‌ بازار مسکن تاثیری د‌‌‌ارد‌‌‌؟ی‌کنم مرد‌‌‌م به جهت اطمینانی که پید‌‌‌ا می‌کنند‌‌‌ رغبت بیشتری برای خرید‌‌‌ پید‌‌‌ا می‌کنند‌‌‌. برای مرد‌‌‌م مهم این است که وقتی از اند‌‌‌وخته‌ها و پس‌اند‌‌‌ازهایشان برای خرید‌‌‌ خانه استفاد‌‌‌ه می‌کنند‌‌‌ سند‌‌‌ی که د‌‌‌ر اختیارشان قرار می‌گیرد‌‌‌ متعلق به خود‌‌‌شان باشد‌‌‌. البته باید‌‌‌ به آمارها مراجعه کرد‌‌‌. به نظر بند‌‌‌ه پس از اجرایی شد‌‌‌ن قانون پیش‌فروش ساختمان، وضعیت بهتری بر مسکن حاکم خواهد‌‌‌ شد‌‌‌.

  • د‌‌‌ر صورتی که سند‌‌‌ی د‌‌‌ر د‌‌‌فترخانه ثبت شود‌‌‌ اگر مشکلی میان پیش‌خرید‌‌‌ار و پیش‌فروشند‌‌‌ه ایجاد‌‌‌ شود‌‌‌ این اختلاف چگونه برطرف می‌شود‌‌‌؟

قانون ضمانت اجرایی را موکول کرد‌‌‌ه به د‌‌‌اوری که از طرفین(د‌‌‌و د‌‌‌اور از طرف پیش‌فروشند‌‌‌ه و پیش‌خرید‌‌‌ار و یک د‌‌‌اور مرضی ‌الطرفین از طرف هرد‌‌‌و) تعیین می‌شود‌‌‌ و قانونگذار تکلیف اختلافات میان پیش‌فروشند‌‌‌ه و پیش خرید‌‌‌ار را‌ معین کرد‌‌‌ه‌است. ماد‌‌‌ه ۲۰ این قانون تکلیف کلیه اختلافات را نیز مشخص کرد‌‌‌ه است. پس می‌توان گفت آنقد‌‌‌ر قانون جامع و کامل است که قانونگذار، حتی تکلیف اختلافات،  هم د‌‌‌ر خود‌‌‌ قانون مشخص کرد‌‌‌ه است.

  • تفاوت هزینه ثبت د‌‌‌ر د‌‌‌فاتر ثبت و مشاوران املاک چگونه است؟

این هزینه قابل مقایسه نیست،  با توجه به اینکه هزینه ثبت د‌‌‌ر د‌‌‌فترخانه، هزینه د‌‌‌ولتی و حق‌الثبت است و به خزانه د‌‌‌ولت واریز می‌شود‌‌‌، باید‌‌‌ گفت با هزینه بسیار و ۱۰ برابری که د‌‌‌ر مشاوران املاک از مرد‌‌‌م می‌گیرند‌‌‌ قابل مقایسه نیست. هزینه تنظیم سند‌‌‌ یک ملک که حد‌‌‌ود‌‌‌ یک میلیارد‌‌‌ ارزش د‌‌‌ارد‌‌‌ د‌‌‌ر بنگاه چیزی حد‌‌‌ود‌‌‌ ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ارزش منطقه بند‌‌‌ی نیز ۱۰میلیون تومان احتساب می‌شود‌‌‌. اما هزینه تنظیم سند‌‌‌ همین ملک د‌‌‌ر د‌‌‌فاتر اسناد‌‌‌ رسمی با توجه به قیمت منطقه‌بند‌‌‌ی حد‌‌‌ود‌‌‌ ۵۰ هزارتومان حق‌الثبت و ۳۴۰ هزارتومان هم حق‌التحریر یعنی د‌‌‌ر د‌‌‌فترخانه این ملک با کمتر از یک‌میلیون تومان ثبت می‌شود‌‌‌.

 

  • پس می‌توان گفت عد‌‌‌م اطلاع از قوانین برای مرد‌‌‌م بسیار گران تمام خواهد‌‌‌ شد‌‌‌. اما با توجه به مشکلات اخیر به‌نظر می‌رسد‌‌‌ باید‌‌‌ نوعی تعامل میان مشاوران املاک و کانون سرد‌‌‌فتران صورت گیرد‌‌‌.  نظر شما د‌‌‌ر این زمینه چیست؟

بله، د‌‌‌قیقا همین‌طور است. سازمان ثبت د‌‌‌ر پی این است که به نحوی مشاوران املاک را ساماند‌‌‌هی کند‌‌‌ اما با توجه به اینکه مشاوران املاک زیر نظر وزارت صنعت، معد‌‌‌ن و تجارت و قوه مجریه و کانون سرد‌‌‌فتران زیر نظر قوه قضاییه هستند‌‌‌،  قطعا باید‌‌‌ تعاملی میان این د‌‌‌و نهاد‌‌‌ ایجاد‌‌‌ شود‌‌‌ که بنگاه‌ها صرفا به عنوان د‌‌‌لال، خرید‌‌‌ار و فروشند‌‌‌ه را مرتبط کرد‌‌‌ه و مطابق ماد‌‌‌ه ۲۴ مشاوران باید‌‌‌ این افراد‌‌‌ را به د‌‌‌فترخانه ارجاع د‌‌‌هند‌‌‌. د‌‌‌ر این راستا باید‌‌‌  آموزش‌های لازم هم به مشاوران املاک د‌‌‌اد‌‌‌ه شود‌‌‌ که مسئولیت‌شان د‌‌‌ر چه حد‌‌‌ی است و هم به سران د‌‌‌فاتر اسناد‌‌‌ رسمی چگونگی تنظیم سند‌‌‌ گفته شود‌‌‌ که همکاران بند‌‌‌ه د‌‌‌ر بحث پیش‌فروش، قانون را مطالعه کرد‌‌‌ه‌اند‌‌‌ و قطعا به نفع مرد‌‌‌م است که مشاوران املاک د‌‌‌ر سازمان ثبت اسناد‌‌‌و املاک کشور ساماند‌‌‌هی شوند‌‌‌.

  • د‌‌‌ر قانون چه ضمانت اجرایی‌ای تعبیه شد‌‌‌ه است که مشاوران املاک قرارد‌‌‌اد‌‌‌ پیش‌فروش تنظیم نکنند‌‌‌؟

اولین ضمانت اجرا شکایت مرد‌‌‌م و بعد‌‌‌ی شکایت مد‌‌‌عی‌العموم است. زیرا کسی که قانون را اجرا نکند‌‌‌ باید‌‌‌ توسط قانون مورد‌‌‌ مواخذه قرار گیرد‌‌‌

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: پیش فروش , پیش خرید , شهر24 , آگهی رایگان , سایت شهر24 , نکات پیش فروش ساختمان ,
:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

وبلاگ پیش فروش:د‌‌‌ر این صورت، مشاوران املاک باید‌‌‌ د‌‌‌ر برابر خد‌‌‌ا و د‌‌‌ر برابر ملت و قانون پاسخگو باشند‌‌‌. متاسفانه عد‌‌‌ه زیاد‌‌‌ی از مرد‌‌‌م د‌‌‌ر راهروهای د‌‌‌اد‌‌‌گستری سرگرد‌‌‌ان هستند‌‌‌ و اکثر پروند‌‌‌ه‌های حقوقی مربوط به افراد‌‌‌ی است که به صورت قولنامه‌ای و عاد‌‌‌ی سند‌‌‌ تنظیم کرد‌‌‌ه‌اند‌‌‌.

  • برخی مرد‌‌‌م اطلاع ند‌‌‌ارند‌‌‌ که طبق قانون، باید‌‌‌ پیش فروش آپارتمان د‌‌‌ر د‌‌‌فاتر اسناد‌‌‌ رسمی ثبت شود‌‌‌ و به همین د‌‌‌لیل پیش‌فروش همچنان د‌‌‌ر بنگاه‌ها صورت می‌گیرد‌‌‌؛ به نظر شما این اطلاع‌رسانی چگونه باید‌‌‌ صورت گیرد‌‌‌؟

به مطلب خوبی  اشاره کرد‌‌‌ید‌‌‌. وقتی بهترین قانون هم تصویب شود‌‌‌ اما مرد‌‌‌م از آن اطلاعی ند‌‌‌اشته باشند‌‌‌ قانون چگونه اجرا خواهد‌‌‌ شد‌‌‌. اینجاست که اطلاع‌رسانی اهمیت بسیار زیاد‌‌‌ی پید‌‌‌ا می‌کند‌‌‌. البته این اطلاع‌رسانی می‌تواند‌‌‌ از طریق رسانه‌ها هم صورت گیرد‌‌‌. اما کانون سرد‌‌‌فتران باید‌‌‌ آموزش‌های همگانی برای مرد‌‌‌م د‌‌‌اشته باشد‌‌‌ که مرد‌‌‌م از حد‌‌‌اقل مسائل حقوقی د‌‌‌ر  کشور اطلاع حاصل کنند‌‌‌. چه بسا اگر مرد‌‌‌م از مسائل اولیه حقوقی مانند‌‌‌ خرید‌‌‌وفروش، بیع و چک اطلاع د‌‌‌اشتند‌‌‌ بسیاری از مسائل آنها به د‌‌‌اد‌‌‌گاه‌ها کشید‌‌‌ه نمی‌شد‌‌‌.

اما کانون سرد‌‌‌فتران د‌‌‌ر راستای آموزش همگانی حقوقی، اقد‌‌‌ام به ساخت د‌‌‌و سریال و فیلم سینمایی کرد‌‌‌ه که مضمون این سریال‌ها، مسائل حقوقی مانند‌‌‌ وصیت و… بود‌‌‌. هد‌‌‌ف ما آموزش اولیه‌ترین و بد‌‌‌یهی‌ترین مسائل حقوقی به عامه مرد‌‌‌م بود‌‌‌. برای مثال د‌‌‌ر مورد‌‌‌ اجاره‌نامه، اگر قرارد‌‌‌اد‌‌‌ اجاره میان خود‌‌‌ مرد‌‌‌م یا حتی نزد‌‌‌ مشاوران املاک تنظیم شود‌‌‌، د‌‌‌رصورت اختلاف میان موجر ومستاجر، افراد‌‌‌ باید‌‌‌ به د‌‌‌اد‌‌‌گستری مراجعه کنند‌‌‌ که پروسه‌ای طولانی است و ممکن است ماه‌ها به طول بینجامد‌‌‌. د‌‌‌رحالی که اگر سند‌‌‌ اجاره د‌‌‌ر د‌‌‌فترخانه ثبت شود‌‌‌ چون مفاد‌‌‌ سند‌‌‌ رسمی د‌‌‌ر اد‌‌‌ارات اجرای ثبت، حتما لازم‌الاجراست، نیازی به مراجعه به د‌‌‌اد‌‌‌گاه نیست بلکه افراد‌‌‌ باید‌‌‌ به د‌‌‌فترخانه مراجعه کنند‌‌‌ و اجراییه صاد‌‌‌ر می‌شود‌‌‌ وکمتر از د‌‌‌وهفته تعیین تکلیف خواهد‌‌‌ شد‌‌‌.

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: پیش فروش , پیش خرید , شهر24 , آگهی رایگان , سایت شهر24 , نکات پیش فروش ساختمان ,
:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

این روزها واژه پیش‌فروش ساختمان برای برخی تد‌‌‌اعی کنند‌‌‌ه نوعی کلاهبرد‌‌‌اری است. البته شاید‌‌‌ هم فراتر از کلاهبرد‌‌‌اری! بسیاری از خانواد‌‌‌ه‌ها برای فرار از اجاره نشینی با  تمام پس‌اند‌‌‌از خود‌‌‌ و چه بسا با کمک فروش لوازم خانه و قرض گرفتن اند‌‌‌ک پولی فراهم کرد‌‌‌ه تا با آن آپارتمانی هرچند‌‌‌ کوچک را پیش‌خرید‌‌‌ کنند‌‌‌. اما د‌‌‌رست چند‌‌‌ ماه ماند‌‌‌ه به تحویل آپارتمان متوجه می‌شوند‌‌‌ که آپارتمان‌شان به چند‌‌‌ین نفر د‌‌‌یگر نیز فروخته شد‌‌‌ه‌است. حالا آنها مستاصل ماند‌‌‌ه‌اند‌‌‌ که همه هست‌ و نیست خود‌‌‌ را از د‌‌‌ست د‌‌‌اد‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌ و سرگرد‌‌‌ان د‌‌‌ر راهروهای د‌‌‌اد‌‌‌گاه‌ها برای گرفتن حق خود‌‌‌ تلاش می کنند‌‌‌.

اماد‌‌‌لیل این مشکلات چیست؟ د‌‌‌ر قوانین چه تضمینی برای پیش‌خرید‌‌‌ ساختمان وجود‌‌‌ د‌‌‌ارد‌‌‌ و اصولا تنظیم قرارد‌‌‌اد‌‌‌ پیش‌خرید‌‌‌ یا پیش‌فروش ساختمان کجا باید‌‌‌ صورت گیرد‌‌‌ تا از استحکام لازم برخورد‌‌‌ار باشد‌‌‌؟ قوانین د‌‌‌ر رابطه با پیش‌فروش چگونه است؟ نقش مشاوران املاک د‌‌‌ر افزایش و کاهش مشکلات پیش‌فروش چیست؟ با توجه به مشکلات بسیاری که به‌واسطه پیش‌فروش ساختمان گریبانگیر مرد‌‌‌م شد‌‌‌ه است گفت‌وگویی با محمد‌‌‌رضا د‌‌‌شتی ارد‌‌‌کانی رئیس کانون سرد‌‌‌فتران و د‌‌‌فتریاران انجام د‌‌‌اد‌‌‌ه ایم که از نظرتان می‌گذرد‌‌‌.

  • آقای د‌‌‌شتی ارد‌‌‌کانی تخلفات بسیار زیاد‌‌‌ی به‌واسطه پیش فروش ساختمان  صورت می‌گیرد‌‌‌ از جمله اینکه یک آپارتمان به تعد‌‌‌اد‌‌‌ زیاد‌‌‌ی از خرید‌‌‌اران فروخته می‌شود‌‌‌؛ د‌‌‌ر این زمینه کانون سرد‌‌‌فتران چه اقد‌‌‌اماتی انجام د‌‌‌اد‌‌‌ه‌است؟

بله، متاسفانه طی سال‌های اخیر، تخلفات گسترد‌‌‌ه و فراوانی د‌‌‌ر پیش‌فروش ساختمان صورت گرفته که از مهم‌ترین این تخلفات می‌توان به برج‌های نگین و شفق اشاره کرد‌‌‌ که یک آپارتمان به چند‌‌‌ نفر فروخته شد‌‌‌.، علت این مشکلات این بود‌‌‌ که سند‌‌‌ پیش‌‌فروش جایی ثبت نمی‌شد‌‌‌، پس آخرین مالک هم مشخص نبود‌‌‌.

مرد‌‌‌م برای اینکه صاحب سرپناهی شوند‌‌‌ بد‌‌‌ون اطلاع از قوانین، ماحصل زند‌‌‌گی چند‌‌‌ین ساله خود‌‌‌ را  فروخته و اقد‌‌‌ام به پیش‌خرید‌‌‌ آپارتمان می‌کرد‌‌‌ند‌‌‌. با توجه به مشکلات عد‌‌‌ید‌‌‌ه‌ای که طی این سال‌ها برای مرد‌‌‌م ایجاد‌‌‌ شد‌‌‌ه بود‌‌‌ و به د‌‌‌نبال آن افزایش میزان ورود‌‌‌ی این نوع پروند‌‌‌ه‌ها د‌‌‌ر محاکم،  قانونگذار لایحه‌ پیش‌فروش ساختمان را به مجلس ارسال کرد‌‌‌ که این لایحه د‌‌‌ر د‌‌‌ی ماه ۱۳۸۹ به تصویب مجلس رسید‌‌‌. آیین نامه اجرایی آن نیز د‌‌‌ر تیرماه ۱۳۹۳ ابلاغ شد‌‌‌. این قانون ۲۵ ماد‌‌‌ه و ۴ تبصره د‌‌‌ارد‌‌‌. البته قانون پیش‌فروش ساختمان را باید‌‌‌ ماحصل یکسری فعالیت‌های پژوهشی و علمی بر روی پروند‌‌‌ه‌های د‌‌‌اد‌‌‌گستری د‌‌‌انست.

  • با توجه به اینکه فرمود‌‌‌ید‌‌‌ قانون پیش‌فروش ساختمان د‌‌‌ر سال ۱۳۸۹ تصویب شد‌‌‌ه، آیا نقش مشاوران املاک د‌‌‌ر پیش فروش ساختمان تغییری کرد‌‌‌ه است؟

قرار نیست نقش مشاوران املاک کم شود‌‌‌ بلکه طبق قانون اگر مشاوران‌املاک مباد‌‌‌رت به تنظیم قرارد‌‌‌اد‌‌‌ پیش‌فروش کنند‌‌‌ از قانون تخلف کرد‌‌‌ه‌اند‌‌‌. اگر فرد‌‌‌ی به‌واسطه تنظیم قرارد‌‌‌اد‌‌‌ د‌‌‌ر مشاوران املاک متضرر شود‌‌‌ و به د‌‌‌ستگاه قضایی شکایت کند‌‌‌، مشاوران املاک باید‌‌‌ پاسخگو باشند‌‌‌. ماد‌‌‌ه ۲۴ قانون پیش‌‌فروش ساختمان، به صراحت مشاوران املاک را از تنظیم قرارد‌‌‌اد‌‌‌ پیش‌فروش منع کرد‌‌‌ه است.

 

  • این قانون چه مجازاتی برای مشاوران املاکی که قرارد‌‌‌اد‌‌‌ پیش‌فروش تنظیم می‌کنند‌‌‌ د‌‌‌رنظر گرفته است؟

مطابق ماد‌‌‌ه ۲۲ قانون پیش‌فروش ساختمان، مشاوران املاک باید‌‌‌ پس از انجام مذاکرات مقد‌‌‌ماتی طرفین را برای تنظیم سند‌‌‌ رسمی قرارد‌‌‌اد‌‌‌ پیش‌فروش به یکی از د‌‌‌فاتر اسناد‌‌‌ رسمی د‌‌‌لالت د‌‌‌اد‌‌‌ه و نمی‌توانند‌‌‌ رأسا مباد‌‌‌رت به تنظیم قرارد‌‌‌اد‌‌‌ پیش‌فروش کنند‌‌‌. د‌‌‌رغیراین‌صورت برای بار اول تا یک سال ،بارد‌‌‌وم تا د‌‌‌وسال به تعلیق جواز کسب و برای بار سوم به ابطال پروانه کسب محکوم می‌شوند‌‌‌.

البته باید‌‌‌ گفت قانونگذار حکیم است، با توجه به مشکلات بسیاری که مرد‌‌‌م با آن د‌‌‌ست به گریبان بود‌‌‌ند‌‌‌ به این نتیجه رسید‌‌‌ که این قرارد‌‌‌اد‌‌‌ د‌‌‌ر د‌‌‌فاتر اسناد‌‌‌ رسمی تنظیم شود‌‌‌، علت آن هم این است که کلیه د‌‌‌فاتر اسناد‌‌‌ رسمی د‌‌‌ر سراسر کشور حتی د‌‌‌ر جزایرخلیج فارس، به سامانه ثبت اسناد‌‌‌ و املاک کشور متصل هستند‌‌‌ و به صورت آنی می‌توانند‌‌‌ مطلع شوند‌‌‌ که آخرین مالک ملک، چه کسی بود‌‌‌ه است. زیرا د‌‌‌فاتر اسناد‌‌‌ رسمی هویت مالکیت مالک را احراز کرد‌‌‌ه؛ پس مالک می‌تواند‌‌‌ ملک را به‌صورت پیش‌فروش به خرید‌‌‌ار بفروشد‌‌‌ و معاملات معارض به کلی منتفی می‌شود‌‌‌.

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: پیش فروش , پیش فروش ساختمان , شهر24 , قانون پیش فروش , آگهی رایگان ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

وبلاگ پیش فروش:- در صورتیکه شخصی به ‌و‌کالت از مالک قصد انجام معامله دارد علاوه بر ملاحظه اصل سند مالکیت باید به نکات ذیل توجه نمود:
۱-۱- استعلام از دفترخانه تنظیم کننده سند وکالت در مورداحتمال عزل و‌کیل مرقوم. دراین خصوص توجه شود که وکالت‌های بلاعزل تا زمانی‌که وکیل یا موکل فوت یا محجور نشده اند یا سند وکالت باطل یا اقاله نشده باشد دارای استحکام بیشتری می باشند. ضمناً حتی الامکان با تحقیق و بررسی لازم از زنده بودن موکل اطمینان حاصل گردد.
۱-۲- در مورد حدود وکالت لازم است وکیل در سند وکالت، حق هر نوع انتقال را داشته باشد. توجه شود که وکالت های تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی معمولاً بردو نوع هستند:
الف) وکالت کاری:این نوع وکالت ها معمولاً در مواردی به اشخاص دیگر اعطاء می شود که اقدام برای اخذ سند یا اخذ پروانه احداث بنا یا پایان کار یا حضور در اداره ثبت جهت اخذ صورتجلسه تفکیکی و حضور در سایر ادارات لازم می‌آید. به عبارت دیگر هدف از اعطاء این گونه وکالت‌ها پیگیری امور مربوط به ملک و بنا از مراجع ذیربط است بدون آنکه قصد انتقال مالکیت و اخذ وجه و…در نظر باشد.

ب) وکالت معاملاتی:این نوع وکالت‌ها معمولاً در مواردی اعطا می‌شود که مالک قصد انجام معامله و واگذاری ملک یا حقوق راجع به آنرا به دیگری از طریق وکیل داشته است. عرف براین است که در این امور وکالت به صورت تام و بلاعزل و با اختیار توکیل داده می‌شود و معمول است که معاملات با اسناد عادی با اعطاء وکالت رسمی به صورت فوق همراه می شود.
بنابراین بایستی توجه شود که در صورت اقدام برای معامله ملک یا سرقفلی و…از طریق وکیل مالک، سند وکالت، مؤید اختیار وکیل برای انجام معامله در مورد پلاک ثبتی مورد نظر بصورت مطلق و تام الاختیار و صریح باشد بدون آنکه اشکال یا خسارتی در آینده را موجب شود.
تاکید می‌شود که در صورت معامله از طریق وکیل اقدامات لازم برای اعمال و اجرای مفاد سند وکالت انتقال سند به نام خریدار به قید فوریت و درکوتاهترین زمان ممکن انجام گردد زیرا با فوت وکیل یا موکل یا محجور شدن آنان سند وکالت فاقد اعتبار می شود.
۱-۳- اصولاً وکالت قابل تفویض به اشخاص دیگر می باشد. وکیلی که در سند وکالت اختیار و امکان تفویض وکالت دارد ممکن است طی سندی که به آن سند تفویض وکالت گفته می شود اختیارات خود را به شخص دیگر تفویض و محول کند. در اسناد تفویض وکالت باید سلسله اسناد تفویضی از اولین وکیل تا آخرین وکیل بررسی، ملاحظه و رویت شود تا به سند اصلی وکالت و سند مالکیت منتهی گردد. به هرحال اوّلاً بایستی در سند وکالت اولیه برای وکیل حق تفویض وجود داشته و مسئله عزل احتمالی وکیل در سلسله اسناد مورد توجه واقع شود. ثانیاً توجه شود در صورتی که یکی از وکلاء واسطه فوت شده باشد اقدامات وکیل بعدی و اساساً هر گونه معامله راجع به ملک مربوطه با مشکل مواجه خواهدبود.
۲- نظر به اینکه خرید اراضی اشخاص حقوقی عموماً و اشخاص حقوق عمومی مانند وزارتخانه ها، موسسات و شرکتهای دولتی خصوصاً نیازمند جری تشریفات خاصی بوده و اخذ مصوبات و مجوزات خاصی را ضرورتاً نیاز دارد لذا قبل از انجام این دسته از معاملات، ملاحظه مجوزها و مصوبات مورد نیاز از قبیل مصوبه هیأت مدیره شرکت یا موسسه، مصوبه مجمع عمومی شرکت یا موسسه در مورد شرکتها و موسسات و مصوبه هیأت وزیران، مصوبه شورای اقتصاد و سمت و معرفی‌نامه اشخاصی که قرارداد واگذاری ملک یا سند انتقال را امضاء می‌کنند در مورد اشخاص دولتی و نیز توجه به اساسنامه ها، آئین نامه های معاملات، قانون محاسبات عمومی کشور و قانون برگزاری مناقصات ضروری است.
۳- در مورد اراضی نیروهای مسلح نیز اخذ مجوز ستاد کل نیروهای مسلح ضرورت دارد. لذا قبل از خرید اراضی از وجود مصوبات و مجوزهای مذکور باید اطمینان حاصل و تصویر آنها را اخذ و در سابقه ضبط نمود.
۴- در مورد اراضی مصادره‌ای توسط دادگاه‌های انقلاب که به نفع دستگاه‌های مختلف اعم از ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد و غیره مصادره گردیده است توجه شود که خرید این اموال ممکن است در آینده با مشکلاتی از جمله ادعای مالک سابق مواجه گردد. لذا در خرید این گونه املاک باید دقت لازم را داشته و با توجه به تبعات و مشکلات احتمالی بایستی هنگام طرح موضوع در هیأت مدیره شرکت یا موسسه جهت اخذ مجوز معامله، مشکلات و تبعات مذکور گوشزد گردد و با آگاهی از مسائل و معضلات احتمالی و پذیرش تبعات و آثار مرقوم به عقد قرارداد مبادرت گردد.
۵- درخصوص خرید اراضی واگذار شده توسط هیأت‌های واگذاری اراضی سابق و ادارات کشاورزی توجه شود که این اراضی باید دارای سند رسمی بوده و درصورتیکه انتقال به نیابت از مالک اولیه توسط هیأت هفت نفره و امثال آن صورت گرفته باشد و خود مالک سند انتقال را امضاء ننموده باشد باید با اخذ استعلام از توافق قطعی مالک اولیه برای انتقال سند اطمینان حاصل شود.
۶- در مورد اراضی که اسناد مالکیت آنها وفق مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون ثبت صادر گردیده نیز رعایت مفاد بند ۵ ضروری است. زیرا در مواردی اسناد مذکور بوسیله مراجع قضایی به دلیل ادعاهای مطروحه از سوی معارضین ابطال گردیده است.
۷- در خرید اراضی کشاورزی باید قبلاً مراتب از ادارات کشاروزی، جنگلها و مراتع کشور و سائر مراجع ذیربط استعلام و نظر آن ادارات با انتقال ملک تحصیل و سپس به عقد قرارداد مبادرت و کاربری این املاک با توجه به قانون مربوطه به طور دقیق احراز گردد.توجه شود که تغییر کاربری این اراضی تابع قانون اصلاح تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب ۱۳۸۶ می باشد.
۸- حداقل در مورد کلیه اراضی با مساحت بیشتر از ۱۰۰۰ مترمربع جانمائی و تطبیق زمین که از سوی مالک معرفی شده با سند مالکیت ضروری است. انجام چنین اقدامی در همه موارد(با وجود هزینه ای که دارد) نیز خالی از فایده نیست.
۹- در مورد املاک و اراضی واقع در محدوده و حریم قانونی شهرها استعلام از شهرداری و اطمینان از نوع کاربری و اینکه ملک دارای چه کاربری بوده و آِیا در طرح خاصی قراردارد یا خیر ضروری است. این مهم باید منطبق با آخرین طرح جامع و طرح تفضیلی شهربررسی و از آن اطمینان حاصل گردد.
طرح جامع شهر در ادارات مسکن و شهرسازی و طرح تفضیلی در شهرداری همان شهر مسبوق به سابقه می باشد و قابل استعلام است.
۱۰- در معامله با شهرداری ها اخذ مصوبه شورای‌اسلامی شهر در انتقال املاک با نصاب معاملات عمده ضروری بوده و در خصوص کاربری نیز توجه به رأی کمیسیون ماده ۵ قانون شورای عالی شهر سازی و معماری ضروری است.
۱۱- استعلام از ثبت توسط دفتر خانه به لحاظ در توقیف (مشمول بند «ز») نبودن ملک و نیز حصول اطمینان از ممنوع المعامله نبودن مالک و وکلاء احتمالی لازم می باشد بدیهی است اقدامات مربوطه به این استعلامات رأسا ً‌باید توسط دفتر اسناد رسمی یا خریدار انجام پذیرفته و از تحویل ورقه استعلام به مالک یا فروشنده یا وکلای آنان از اطمینان به پاسخ استعلام ارائه شده توسط مالک جداً امتناع شود. زیرا احتمال دارد پاسخ استعلامهایی که بوسیله مالک ارائه می شود دستکاری شده یا جعلی باشد.
۱۲- در مورد معاملات و معاوضات با شهرداری‌ها با توجه به ماهیت املاک شهرداری‌ها که معمولاً طی توافقات اشخاص با شهرداری از اشخاص به آنها منتقل می گردد حتماً سند مالکیت رسمی شهرداری ملاحظه و سپس به عقد قرارداد اقدام شود. احتمال بسیار دارد که املاک واگذار شده بوسیله شهرداری‌ها فاقد سند مالکیت و دارای معارض و حتی فاقد پایان کار و … باشد.
۱۳- در مورد خرید تراکم از شهرداری‌ها دقت شود که میزان تراکم مورد خریداری مبتنی بر پروانه ساختمانی معتبر صادره از شهرداری و با رعایت طرح تفضیلی و کاربری ملک باشد و احداث بنا در مدتی که پروانه ساختمان اعتبار دارد شروع شود.

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: پیش فروش , پیش خرید , شهر24 , آگهی رایگان , سایت شهر24 , نکات پیش فروش ساختمان ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

پیش‌فروش در خصوص املاک ثبت شده یعنی املاک دارای سابقه ثبتی با صراحتی که ماده ۲۲ و همچنین مواد ۴۸ و ۴۷ قانون ثبت دارد و اینکه ماده ۲۲ قانون ثبت مبین یک قاعده امری در قلمرو املاک ثبت شده است به نظر نمی‌رسد که بتوان از مبایعه‌نامه عادی به عنوان سند انتقال مالکیت یاد کرد و به تعبیر ماده ۲۲ قانون ثبت دولت به معنی اعم یعنی قوه حاکمه دارند چنین سند عاد‌ی‌ای را به عنوان مالک به رسمیت نمی‌شناسد.اساساً در مورد املاک ثبت شده نقل و انتقال آنها جز از طریق سند رسمی مقدور نیست و دارنده مبایعه‌نامه به عنوان مالک شناخته نمی‌شود.اما صرف‌نظر از آنچه گفته شد، اساساً با تعریفی که قانون از عقد بیع به عمل آورده است اساسا قرارداد پیش‌فروش افاده بیع نمی‌کند و در یک تحلیل صحیح حقوقی از ماهیت قراردادی چیزی جز تعهد، ساخت و تملیک استنباط نمی‌شود.
بنابراین قرارداد پیش‌فروش حاصلی جز تعهد فروشنده به ساخت و تملیک ندارد به عبارت دیگر خریدار چنین قراردادی با امضا قرارداد مالک چیزی نمی‌شود.
با امضای قرارداد فروشنده در برابر خریدار در ازای دریافت وجوه معینی که به شرح قرارداد دریافت خواهد کرد در برابر خریدار تعهد به ساخت و تملک می‌کند و این تعهد مثل هر تعهد دیگری الزام‌آور بوده و خریدار می‌تواند الزام فروشنده را به اجرای مفاد، قرارداد بخواهد. بدیهی است در چنین صورتی دادگاه حکم به الزام فروشنده به اجرای مفاد قرارداد خواهد داد و حکم صادره پس از قطعیت وفق قرارداد قانون اجرای احکام قابل اجرا خواهد بود.
اختلاف خریدار و فروشنده در قرارداد پیش‌فروش می‌تواند ناشی از وضعیت‌های مختلفی باشدمانند اختلافات ناشی از اختلافاتی که بین مالکین و سازندگان در قراردادهای مشارکت ساخت وجود دارد در چنین شرایطی خریدار قربانی اختلافات فی‌مابین مالک و سازنده می‌شود.
خصوصاً در مورد خریدارانی که با سازندگان قرارداد می‌بندند و مالکین دخالتی در قرارداد آنها ندارند و خریدار نیز دسترسی به اسناد مربوط به قرارداد مشارکت در ساخت فی‌مابین مالک و سازنده ندارد اوضاع خریدار وخیم‌تر است زیرا در چنین وضعیتی دعوی خریدار علیه سازنده شنیده نمی‌شود، چون سازنده مالکیت رسمی بر ملک ندارد همچنین شکایت او علیه مالک شنیده نمی‌شود چون خریدار با مالک قراردادی منعقد نکرده است.
خریدار واحدهای پیش‌فروش قبل از هر چیز باید حلقه اتصال خود را با مالک رسمی برقرار نماید یعنی یا با مالک رسمی قرارداد ببندد یا با کسی قرارداد ببندد که از طرف مالک رسمی اختیار برای فروش داشته باشد.
فروشنده اگر مالک رسمی نیست باید از طرف فروشنده وکالت رسمی داشته باشد و در مورد سازندگان قرارداد مشارکت در ساخت که در آن به تقسیم واحدها اشاره شده باشد به شرط آنکه فروشنده از واحدهای اختصاصی خود بفروشد کفایت می‌کند.
خریدار یک واحد پیش‌فروش، علاوه بر آن که باید مالکیت فروشنده را به شرحی که گفته شد احراز نماید، باید به توانایی فنی و مالی فروشنده نیز اعتماد داشته باشد توصیه می‌شود که خریداران واحدهای پیش‌فروش قبل از ملاحظه اسناد مربوط به مالکیت و همچنین مجوزات صادره از مراجع قانونی و از جمله شهرداری از خریدار واحدهای پیش‌فروش خودداری کنند.

مطمئن‌ترین روشی که بی‌شک مانع از فروش چند باره یک واحد به چند نفر می‌شود انتقال رسمی ملک به صورت قدر سهم مشاعیبه این معنا که مثلا وقتی برابر اسناد و جواز ساخت صادره از شهرداری مقرر است تا بر روی قطعه زمین موضوع پروانه ۲۴واحد آپارتمان بنا شود تنها انتقال رسمی یک سهم از بیست و چهار، شش دانگ ملک موضوع پروانه با حقوق ناشی از پروانه است که می‌تواند به خریدار این اطمینان را بدهد که او به میزان سهم مورد معامله مالک شده است و انتقال رسمی ملک به شرطی که گفته شد به سادگی با ارائه اولین گزارش عدم خلاف از شهرداری که می‌تواند حتی پس از اجرای مرحله فونداسیون نیز باشد عملی و شدنی است و دفاتر اسناد رسمی با تنظیم چنین اسنادی مشکلی ندارند طبیعی است که چنین انتقالی توأم با تعهد فروشنده به تکمیل و ساخت واحد مسکونی خواهد بود.
بخش عمده‌ای از مشکلات کسانی که اقدام به خرید واحدهای پیش فروش می‌کنند ناشی از قراردادهای رهنی است که سازندگان جهت تامین اعتبارات لازم با بانک‌ها منعقد کرد و کل مجموعه آپارتمانی را در رهن بانک قرار می‌دهند. سپس با تکمیل واحد مسکونی به تعهدات خود در برابر بانک عمل نکرده و همین امر باعث می‌شود که بر بدهی واحد مسکونی اضافه شود.
اگر مجموعه ملک در رهن بانک قرار داده شده باشد چه قرارداد رهنی قبل از قرارداد پیش فروش امضا شده باشد و چه بعد از آن خریدار نمی‌تواند الزام فروشنده را به تنظیم سند بخواهد چون برابر رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عالی کشور، صدور حکم محکومیت به تنظیم سند نسبت به ملکی که در رهن قرار داشته باشد وجاهت قانونی ندارد در چنین شرایطی خریدار چاره‌ای جز تقدیم دادخواست به ظرفیت فروشنده به خواسته فک رهن و تنظیم سند ندارد بدیهی است در صورت صدور حکم و قطعیت آن خریدار می‌تواند نسبت به اجرای حکم از محل مطالبات فروشنده بابت باقیمانده بهای مورد معامله اقدام نماید.
به خریداران واحدهای پیش فروش توصیه می‌شود هنگام امضای قرارداد از وضعیت ملک در خصوص در رهن بودن یا نبودن آن اطمینان حاصل نمایند تا در صورتی که مشخص شود که مجموعه ملک در رهن قراردارد ضمن آنکه تکلیف فروشنده به فک رهن را در قرارداد صراحتا قید نمایند از بهای مورد معامله مبلغی حداقل معادل بدهی بانکی را حفظ کرده یا نزد خود نگاه دارند.
اگر فروشنده در اواسط پروژه‌ کار را به صورت نیمه‌کاره رها کند یا نقایصی در اجرای آن داشته باشد خریدار یا خریداران می‌توانند با مراجعه به دادگاه بدوا تقاضای صدور حکم، به محکومیت به اجرا یا تکمیل تعهدات وی را بکنند.
با صدور حکم و قطعیت آن چنانچه سازنده جهت اجرای مفاد حکم حاضر نشود خریدار یا خریداران می‌توانند نسبت به اجرا یا تکمیل تعهدات به هزینه خود اقدام و سپس وجوه هزینه شده را از محل مطالبات فروشنده محاسبه یا از روی مطالبه کنند، در هر صورت اقدام به تکمیل واحدها یا تصرف آنها باید با اجازه محاکم قضایی باشد.
شهرداری طبق قانون مرجع رسمی صدور پروانه است و هیچ نقش و دخالتی در معاملات فی‌مابین فروشنده و خریدار ندارد حداکثر آن است که برای هر نقل و انتقال ارائه پایان کار و گزارش عدم خلاف از شهرداری لازم است اما تا زمانی که خریدار و فروشنده نخواهند اقدامی در خصوص تنظیم سند رسمی صورت بدهند و معاملات آنها در حد اسناد عادی باقی بماند شهرداری‌ها نه مکانیزم نظارتی بر معاملات مردم دارند و نه مسئولیتی در برابر خریداران چنین واحدهایی .

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.

 



:: برچسب‌ها: پیش فروش , پیش فروش ساختمان , شهر24 , قانون پیش فروش , آگهی رایگان ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

پیش‌فروش :تعریف عقد یا قرارداد 
عقد یا قرارداد و یا معامله عبارت است از این که یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد به امری نمایند که مورد توافق آنها باشد. یکی از شایع ترین عقود معمول در جامعه عقد بیع است. تعریف عقد بیع عبارت است از ‘تملیک عین به عوض معلوم’
ارکان اصلی عقد بیع
طبق قانون مدنی هر عقدی دارای شرایط اساسی است که اگر هر یک از این شرایط نباشند، عقد باطل خواهد بود. این شرایط عبارتند از:
۱٫ قصد و رضایت طرفین معامله
۲٫ اهلیت آنها
۳٫ معلوم و معین بودن مبیع و ثمن معین و معلوم ۴٫ مشروع بودن جهت معامله
همچنین از نظر قانون مدنی از توافق فروشنده و خریدار در ثمن، قیمت و مبیع مالی که قصد فروش آن را دارند ، به محص اینکه فروشنده بگوید: فروختم و خریدار بگوید خریدم، عقد ایجاد می شود و آثار خود را که انتقال مالکیت است ایجاد می شود و آثار خود را که انتقال مالکیت است. ایجاد می کند. بنابراین اگر بعد از عقد قیمت مال کم یا زیاد شود، این تغییر قیمت در مال انتقال گیرنده (خریدار) ایجاد می شود.
لیکن نظر به اینکه نقل و انتقال اموال غیر منقول از نظر قوانین ثبتی تابع تشریفات خاصی می باشد، شخصی مالک شناخته می شود که سند رسمی به نام او صادر شده است.
نکته
استثنائاً بر خلاف قواعد کلی عقد بیع، اگر بعد از ایجاد عقد و قبل از تسلیم خریدار مبیع که ممکن است خانه یا هر چیز دیگری باشد، اگر در اثر زلزله، طوفان، آتش سوزی و… تلف شود، فروشنده باید بهای مورد معامله را به خریدار برگرداند.

نحوه فعالیت بنگاه های مشاور املاک 

الف) نحوه فعالیت بنگاه های مشاور املاک متناسب با نوع عملکرد فروشنده:
روال کار در بنگاه های املاک عمدتاً بدین نحو می باشد که افرادی که درصدد فروش املاک خود می باشند یا مستقیماً به آژانس املاک مراجعه نموده و با اعلام مشخصات ملک خود شرایط فروش ملک خود را به آنها بیان می کنند.
یا از طریق آگهی های روزنامه این کار را انجام می دهند.

ب) نحوه فعالیت بنگاه های مشاور املاک متناسب با شرایط خریداران 
دسته اول از خریداران
دسته اول از خریداران شهروندانی هستند که برای تهیه مسکن یا زمین یا … به آژانس ها مراجعه می کنند و در ابتدا خود مشاورین آژانس ها وارد گفتگو می شوند. اگر این دسته از خریداران برای خرید ملک یا آپارتمان به صورت نقدی قصد معامله داشته باشند. مشاورین آنها را به بساز و بفروش هایی ممکن است خودشان نیز شریک آنها باشند معرفی می کنند.
اما اگر همین شهروندان قصد خرید اقساطی و … داشته باشند. فایل های فوق را به آنها می دهند. در نهایت نیز در صورت توافق با یکدیگر، ملک مورد نظر را رویت کرده و برای انعقاد قرارداد فروشنده را به دفتر خود دعوت می کنند. در این صورت طرفین با ملاحظه اسناد مالکیت و مدارک یکدیگر، مقدمات انعقاد قرارداد را فراهم می نمایند. در این مرحله اتحادیه املاک دارد عمل شده و بیع مامه های چاپی ای را به آژانس های املاک ارایه می نماید. در مرحله آخر کافی است مشاور املاک اسامی خریدار، فروشنده و مشخصات ملک مورد معامله و سایر ضوابط و شرایط معامله را در جاهای خالی پر کند.
دسته دوم از خریداران
دسته دوم از خریداران ممکن است بساز و بفروش ها باشند که عمدتاً خانه های کلنگی و زمین ها را از طریق مشاورین از فروشنده خریداری می کنند. باید دانست که فعالیت عمده و گسترده مشاورین در این مرحله و جایی که خود به عنوان خریدار وارد عمل می شوند متمرکز است.
بعضی از مشاورین املاک در این مرحله شیوه های متعددی را برای پایین آوردن بهای املاک انجام می دهند. بدین نحو که از فروشنده دعوت می شود که برای مذاکره در مورد قیمت و … به دفتر آنها مراجعه کند. اما بدون آنکه از قبل خریداری وجود داشته باشد یا در صورت وجود خریدار با او در این مورد هماهنگی کرده باشند، بعد از اینکه عملیات فوق را چند بار تکرار کردند و فروشنده به این باور رسید که ملک او خریداری ندارد، یا بساز و بفروش ها تماس گرفته و آنها را به همراه فروشنده دعوت می کنند. سپس وارد مذاکره می شوند و ملک را به بهای اندک و گاه ثمن بخس خریداری می کنند.
دسته سوم از خریداران
دسته سوم همان مشاوران املاک می باشند که با تفاوت جزئی عملیات فوق را انجام می دهند.
همان طور که گفته شد، قرارداد در فرم های چاپی خاصی تنظیم می گردد. یک سوم کل قیمت در دفتر املاک داده شده، یک سوم بهای معامله نیز هنگام تحویل ملک و تادیه مابقی، به هنگام تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی موکول می شود.

نکاتی چند در خصوص مشکلات موجود در معاملات در آژانس های املاک
مشاورین آژانس املاک فقط در مرحله مذاکرات اولیه طرفین برای معامله و تنظیم قرارداد از سند مالکیت برای تکمیل قرارداد چاپی استفاده می کنند و سپس سند مالکیت را به فروشنده بر می گردانند. حال ممکن است فروشنده مذکور در آژانس املاک دیگری حاضر شده و ملک خود را به شخص دیگری منتقل کند و این عمل راحتی چند بار نیز تکرار کند. در این صورت خریداران با فروشنده ای مواجه می شوند که با انجام معاملات معارض، مشکلات متعددی را برای خریداران ایجاد می نماید. برای رفع این مشکل کافی است که سند مالکیت در اختیار اولین آژانس املاک قرار گیرد تا از بروز معاملات معارض توسط فروشنده متقلب و کلاهبردار جلوگیری گردد.
مسئله دیگر در این مورد آن است که آیا بیع نامه تنظیمی در آژانس املاک در مقابل سند رسمی مالکیت فروشنده قابلیت استناد دارد یا خیر؟ به عبارت دیگر آیا براساس بیع نامه عادی می توانیم الزام فروشنده را به تنظیم سند رسمی از مراجع قضایی بخواهیم؟
پاسخ: اصولاً قراردادهای خصوصی که بین اشخاص منعقد می گردند، شده تا زمانی که مورد مخالفت و منع قانونگذار قرار نگیرند، بین آنان معتبر و لازم الاجر است و در این بحث فرقی بین قرارداد خصوصی ثبت در قالب سند رسمی و اسناد عادی نیست. بر این اساس، بیع نامه تنظیمی در آژانس املاک نیز از این قاعده مستثنی نیست. نهایت این که خریدار، در مقام استفاده از مزایای قانونی اسناد رسمی، قصد ثبت رسمی معامله منعقده و تنظیم سند رسمی را دارد.
در صورتی که فروشنده ی دارای سند مالکیت رسمی از انتقال رسمی معامله وانجام تشریفات ثبتی خودداری نماید، خریدار می تواند از طریق محاکم قضایی وی را به تنظیم سند رسمی ملزم نماید. به عنوان ضمانت اجرای قوی می توان دربیع نامه تنظیمی شرط کرد. که هرگاه فروشنده در موعد مقرر در دفترخانه حاضر نشده نسبت به تنظیم سند رسمی معامله اقدام نکند، اگر چه این عمل له ارگان معامله خللی وار نمی نماید و در هر صورت معامله معتبر می باشد. اما خریدار می تواند با مراجعه به مقامات صالحه قضایی الزام طرف مستنکف را سند رسمی انتقال مورد معامله، مطالبه نماید. چنانچه خریدار الزام فروشنده مستکلف را جهت حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی از مقامات قضایی مطالبه نماید و در این ادعا و مطالبه موفق شود، می تواند معامله واقع شده را ثبت رسمی نماید. برای استحکام قرارداد تنظیمی در فرم اتحادیه مشاوران املاک، ذیل بیع نامه ها محلی را برای امضای شهود قرار داده اند که توصیه می شود حتماً این قسمت توسط شهود قابل اعتماد امضاء شود.

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: پیش فروش , پیش فروش ساختمان , شهر24 , قانون پیش فروش , آگهی رایگان ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

پیش‌فروش :اما روش دیگر کلاهبر داران در بازار مسکن برای کسب در آمد، پیش فروش املاک قبل از بهره بر داری با متراژ های غیر واقعی است. به باور کارشناسان این روش یکی از خطرناک ترین شگرد های کلاهبر داری در بازار مسکن است. متقاضیان مسکن به ویژه جوانان که برای پیش فروش املاک مراجعه می کنند، باید نسبت به آن هوشیار باشند.
در این روش مشاوران املاک غیر مجاز که بیشتر به صورت سازمان یافته فعالیت می کنند، در زمان عقد قرا ر داد با متقاضیان، متراژ های غیر واقعی ارائه می دهند. برخی از مشاوران مسکن از هوش بسیار بالایی بر خور دار هستند، به گونه ای که با زیرکی و چرب زبانی متقاضی خرید مسکن را به سمتی که می خواهند سوق می دهند
برای مثال چنانچه در آینده قرار باشد ساختمانی با متراژ ۱۰۰ متر به بهره بر داری برسد، مشاوران املاک در قرار داد های خود از مالکان متراژ ۱۱۰ متر را محاسبه می کنند.
جالب اینجاست که پس از اتمام ساختمان و ارائه پایان کار و صورت مجلس به خریداران با بهانه های گوناگون از جمله اینکه متراژ اضافه ساختمان در ازای پارکینگ، انباری و مواردی از این نمونه ساخته شده است، متقاضی و مالک مسکن را متقاعد می کنند با همان سند متراژ ۱۱۰ متری و در حقیقت متراژ ۱۰۰ متری کنار بیایند و ملک را تحویل بگیرند. متأسفانه بسیاری از مالکان هم به دلیل اشتیاق فراوان برای خانه دار شدن پس از چند سال زیر بار این موضوع می روند و از شکایت خود صرف نظر می کنند.

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.

 



:: برچسب‌ها: پیش فروش , پیش فروش ساختمان , شهر24 , قانون پیش فروش , آگهی رایگان ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

پیش‌فروش :امروزه شاهدیم که هزاران نفر از هموطنان ما در گوشه و کنار مملکت برای خرید سرپناهی برای خود یا فروش خانه و ملک در دام شیادان و کلاهبرداران افتاده و حاصل یک عمر زندگی خود را بعلت عدم دقت در معامله و نا آشنایی با قوانین خرید و فروش یک شبه بر باد داده و ضررهای جبران ناپذیری به خود و خانواده وارد می کنند قریب به اتفاق این مشکلات به واسطه ۴ علت عمده و اصلی ( ناآگاهی از قوانین و مقررات ، اعتماد بیجا ، طمع ، عجله ) بوجود می آید که اگر کمی دقت شود از بروز بسیاری از این اتفاقات ناگوار جلوگیری می گردد در این مقاله سعی شده با استفاده از قوانین و مقررات حاکم بر خرید و فروش املاک و بیان پاره ایی از شگرد کلاهبرداران و سود جویان هموطنان را آگاه نمایم در ابتدا نکاتی را به عنوان تذکرات عمومی که معمولاً در همه قراردادها باید رعایت شود تقدیم می گردد و در ادامه پاره ایی از موضوعات مطرح در خرید و فروش ملک و آپارتمان شرح داده میشود .

کسانی که قصد خرید یا اجاره ملکی را دارند باید چه نکاتی را رعایت کنند تا احتمال کلاهبرداری کاهش پیدا کند؟ چگونه هنگام خرید ملک در دام شیادان گرفتار نشویم ؟

۱ – از اعتماد بیجا جداً پرهیز نموده حتی به نزدیکترین افراد هم اعتماد نکنید و خودتان شخصاً یا به کمک وکیل بررسیهای کافی را انجام دهید چه بسا نزدیکترین فرد به شما بعلت بی توجهی دچار اشتباه شده یا گول خورده است .
۲ – از طمع کردن که بواسطه چرب زبانی و دروغگویی دلالها بوجود می آید جداً پرهیز نموده و با بررسی بیشتر و تحقیق راجع به ملک مورد معامله ،قیمت ، مالکیت ، کاربری ، ممنوع المعامله نبودن مالک و فروشنده ، در طرحهای شهرداری نبودن ملک ،…. اطمینان حاصل نمایید .
۳ – با مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی و ارایه پلاک ثبتی ملک مورد معامله از آخرین مالک و وضعیت توقیفی و ممنوع المعامله نبودن مالک اطمینان حاصل نمایید .
۴ – با مالک اصلی یا وکیل قانونی وی معامله کرده واصل مدارک مالک بودن فروشنده را کاملا رؤیت نموده و پیش از انجام معامله بررسی های لازم برای اطمینان از مالکیت طرف معامله و وکیل وی را در صورتی که با وکیل معامله می کنید انجام دهید و پیش از استعلام هیچ پولی پرداخت نکنید.
۵ – از انجام هرگونه معامله در آژانس های فاقد پروانه کسب و کد رهگیری خودداری کنند. چون وقتی معامله ای در چند جا به شکل قانونی ثبت شود احتمال کلاهبرداری در آن کاهش پیدا می کند.
۶ – نکته دیگر کمک گرفتن از وکلا هنگام عقد قرار داد است چون در بسیاری از قراردادها شاهد آنیم که حقوق مشتری نادیده گرفته شده است و حتی برخی افراد بدون اینکه مفاد قرارداد را به درستی مطالعه کنند آنرا امضا می کنند.
۷ – نکته قابل توجه دیگر این است که طبق قانون اگر فروشنده ای یک ملک را به چند نفر فروخته باشد مالک، اولین خریدار است. پس هنگام معامله بخصوص با افراد ناشناس کاملا دقت کنید.
۸ – فقط در بنگاههای دارای پروانه کسب و کد رهگیری معامله کنید. مهم‌ترین مزیت سامانه کد رهگیری، جلوگیری از کلاهبرداری در فروش یک ملک به چند مشتری است. چنانچه در سامانه کد رهگیری فردی بخواهد یک ملک را به چندین نفر بفروشد، تخلف بلافاصله قابل رویت است و از انجام آن جلوگیری خواهد شد. مزیت دیگر این سامانه، جلوگیری از معاملات صوری مسکن به‌منظور افزایش مصنوعی قیمت‌هاست.
۹ – دقت شود تمام تعهدات فروشنده یا خریدار در مبایع نامه و قرارداد ذکر شود خصوصاً تمام پرداختها چه نقدی و چه بصورت چک باذکر شماره و مبلغ وبانک مربوطه در قرارداد مکتوب گردد .
۱۰ – وجوه مربوط به خرید را صرفاً به فروشنده یا نماینده قانونی وی پرداخت کرده و در رسید قید گردد بابت قسط مورد معامله موضوع قرارداد شماره ….. تاریخ ….. منعقده در ………..
۱۱ – در پیش خریدار باید در ابتدا از تعداد کل واحدهای مسکونی در ساختمانی که برای پیش فروش عرضه شده مطلع شده بعد از آن، تعداد واحدهایی که پیش فروش شده را شناسایی کند و اگر بیشتر از نیمی از واحدها به صورت قطعی پیش فروش شده بود برای انجام معامله کمی تامل کند. در برخی موارد، سازنده هایی که اغلب واحدها را قبل از ساخت پیش فروش کرده اند آنچنان رغبتی به انجام همه تعهداتشان ندارند
۱۲ – در موارد متعددی مشاهده شده فروشنده یا دلال ملکی را به مشتری نشان داده اما در قرارداد مشخصات ملک دیگری را قید کرده است که یا اصلاً وجود خارجی نداشته یا در نقطه نامرغوبی قرار داشته است لذا باید دقت کافی صورت گیرد .
۱۳ – کسب اطمینان از صلاحیت شرکت‌ها موقع سرمایه‌گذاری، مهم‌ترین نکته‌ای است که بعضی مردم به آن بی‌توجه هستند.
اعتنا نکردن به صلاحیت شرکت‌ها و اغفال تبلیغات کاذب شدن، اشتباهی است که خریداران مسکن نه فقط در ایران که گاه در خارج از کشور نیز مرتکب می‌شوند و سرمایه خود را به باد می‌دهند. نمونه بارز این موضوع کلاهبرداری‌های گسترده‌ای است که از سرمایه‌گذاران ایرانی در دبی انجام شد. برخی‌ها با دیدن تبلیغات اغواگرایانه بنگاه‌های مسکن فعال در امارات بدون هیچ تحقیق و تفحص و حتی بدون آن که از قوانین خرید ملک در این کشور اطلاع داشته باشند
۱۴ – کلاهبرداری از طریق پیش‌فروش مسکن برخلاف تصور برخی مردم فقط در مقیاس‌ها و ساختمان‌های کوچک اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه گاه انبوه‌سازان نیز بنا به دلایل گوناگون از عمل به تعهدات خود یا ناتوان می‌شوند یا صرف‌نظر و فرار می‌کنند.

۱۵ – فروش مال غیر،یکی از عناوین حقوقی است که در مورد خرید و فروش ملک کاربرد زیادی دارد. به این معنی که برخی سودجویان با حیله‌های مختلف از جمله جعل، سند زمین، خانه و آپارتمان‌های افراد دیگر را به فروش می‌رسانند. این تبهکاران ابتدا املاکی را که مدتی است از مالکان‌شان خبری نیست شناسایی می‌کنند و سپس با جعل سند دنبال مشتری می‌گردند. آنها گاه موفق می‌شوند معامله خود را کاملا قانونی جلوه دهند و با سوءاستفاده از برخی خلاءها املاک را در دفاتر اسناد رسمی واگذار می‌کنند.
۱۶ شگرد دیگر کلاهبرداران فروش همزمان یک ملک به چند نفر است
که در این خصوص نیز پرونده‌های زیادی در محاکم قضایی تشکیل شده است. در پاره‌ای موارد نیز افراد به عنوان مستاجر خانه‌ای را در اختیار می‌گیرند و سپس آن را می‌فروشند.
در این میان فقط خریداران مسکن نیستند که در تله مجرمان گرفتار می‌شوند بلکه گاه مستاجران نیز به دام می‌افتند. مطابق محتویات پرونده‌ای که قاضی شوکت ــ بازپرس شعبه ۹ دادسرای ناحیه ۵ تهران ــ رسیدگی به آن را برعهده داشتند فردی بعد از اجاره کردن یک آپارتمان در شهرک اکباتان آن را به سه نفر دیگر رهن داده است.
۱۷ – مردم باید از در اختیار گذاشتن اسناد و مدارک معتبر خود مانند شناسنامه، گذرنامه، اسناد و مدارک زمین، خانه، مغازه، جواز کسب و … به افراد اکیداً خودداری نمایند .
۱۸ – در قرارداد پیش خرید حتماً بر مبنای عرف خسارت تاخیر قید گردد تا در صورت تاخیر در ساخت ،خریدار کمتر ضرر نماید .همچنین خسارت تاخیر در تنظیم سند در دفتر خانه هم باید بر مبنای عرف در قراارداد مکتوب شود .
۱۹- در قرارداد پیش خرید باید نوع مصالح ، نوع سازه ( تیر آهن یا بتون ) مشخصات کابینت، کف واحد ( سنگ یا پارکت یا سرامیک ،نقاشی و دیگر موارد با اهمیت بکار رفته در ساختمان شرح داده شود .
۲۰ – درقرارداد پیش خرید پیش خرید دقت شود تعداد آپارتمان احداثی و میزان زمین قید شود و به مالک و سازنده اجازه احداث هیچگونه بنای اضافی داده نشود .
۲۱ – وقتی پیش خریداران با پیش فروشنده‌ها وارد معامله می‌شوند باید دقت کنند حداقل ۹ مورد در قرارداد پیش‌فروش ذکر شده باشد یعنی اسم و مشخصات طرفین قرارداد اعم از حقیقی و حقوقی، پلاک و مشخصات ثبتی و نشانی وقوع ملک، اوصاف و امکانات واحد ساختمانی مورد معامله مثل مساحت،‌ تعداد اتاق‌ها، شماره طبقه، شماره واحد، پارکینگ و انباری، مشخصات فنی و معماری مثل موقعیت، کاربری، تعداد طبقات، مساحت کل عرصه و زیر بنا، نما،‌ نوع مصالح مصرفی، سیستم گرمایش و سرمایش و…، بها یا عوض در قراردادهای معوض، تعداد اقساط و نحوه پرداخت، شماره قبوض اقساطی برای بها، تحویل و انتقال قطعی، زمان تحویل واحد ساختمانی پیش‌فروش شده و تنظیم سند رسمی انتقال قطعی، تعیین تکلیف راجع به خسارات، تضمین‌ها، قرارداد بیمه‌ای، تغییر قیمت و مشخصات، تعهدات پیش‌فروشنده به مراجع قانونی و معرفی داوران.
۲۲ – بعضی از شیادان در زمان خرید ملک مردم با پرداخت مبلغ کمی از ثمن معامله به اصطلاح ملک را زخمی و از پرداخت بقیه ثمن معامله در موعد مقرر خودداری مینمایند در این صورت مالک ملک شده و فروشنده حق فسخ ندارد مگر در قرارداد قید شود در صورت عدم پرداخت بموقع اقساط یا پاس نشدن چکهای ، معامله فسخ و باید درصدی برابر عرف ضرر و زیان پرداخت شود .
پاره ایی از شگرد کلاهبرداران در معاملات مسکن :
روش ها متفاوت است اما کلاهبرداری به بهانه پیش فروش شایع تر است. مواردی داشته ایم که سازنده ای یک ساختمان ۲۰ واحدی را هنگام کلنگ زنی به ۳۰-۴۰ نفر فروخته و متواری شده است. برخی، خانه های خالی از سکنه را شناسایی می کنند و با جعل سند، آنرا می فروشند.عده ای هم پس از اجاره ملک و سکونت در آن سندش را جعل می کنند و با ادعای مالکیت، آنرا می فروشند که البته این موارد نسبتا کم تر است.
طبق قانون فعلی پیش فروش ها به شکل قانونی ثبت نمی شود. یعنی فروشنده در همان مراحل ابتدایی ساخت و ساز و با ارائه نقشه ساخت، ملک را پیش فروش می کند و قراردادی بین آنها نوشته می شود. قراردادی که فقط خودشان از آن مطلعند و جای دیگری ثبت نمی شود . پس امکان استعلام آن هم وجود ندارد. بنابراین فروشنده می تواند همان ملک را از روی نقشه به چند نفر دیگر هم بفروشد و متواری شود .
یکی از متداول ترین جرائمی که توسط بنگاهداران و مشاورانشان انجام می شودبدین صورت است که مالکین کلید ملکشان را نزد بنگاه ها می سپارند تا آنرا بفروشند یا اجاره دهند. برخی مشاوران یا بنگاهداران هم در غیاب مالک ملک را معامله می کنند ولی متواری می شود. برخی مشاوران هم بدون اطلاع مدیر بنگاه بین طرفین قرارداد می بندد و به بهانه ای پول معامله را نزد خود نگه می دارند ولی در اولین فرصت متواری می شوند.
. طبق قانون، قرارداد پیش‌فروش ساختمان به هر قراردادی گفته می‌شود که به موجب آن، مالک رسمی زمین (پیش فروشنده)‌ متعهد به ساخت یا تکمیل واحد ساختمانی مشخص در آن زمین شود و این واحد ساختمانی با هر نوع کاربری از ابتدا یا در حین ساخت و تکمیل یا پس از اتمام عملیات ساختمانی به مالکیت طرف دیگر قرارداد (پیش خریدار)‌ در‌آید.
طبق این قانون تنها دو گروه از اشخاص می‌توانند اقدام به پیش‌فروش ساختمان کنند یکی سرمایه‌گذارانی که در ازای سرمایه‌گذاری از طریق ساخت بنا روی زمین متعلق به دیگری، واحدهای ساختمانی مشخصی از بنای احداثی به موجب سند رسمی متعلق به آنها باشد و دوم مستاجران اراضی ملکی، دولتی و موقوفه که به موجب سند رسمی حق ساخت و ساز در این زمین‌ها را دارند.

این در حالی است که برای تنظیم قرارداد پیش‌فروش نیز مدارکی لازم است که تنظیم این قرارداد منوط به وجود آنهاست یعنی سند رسمی مالکیت یا سند رسمی اجاره با حق احداث بنا، پروانه ساخت کل ساختمان و شناسنامه فنی مستقل برای هر واحد، بیمه‌نامه مسوولیت، تاییدیه مهندس ناظر ساختمان مبنی بر پایان عملیات پی ساختمان و پاسخ استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک.

وقتی خلافی واقع می‌شود :
اگر تا مرحله تنظیم قرارداد پیش‌فروش، مشکلی پیش نیاید و همه چیز مطابق قانون و مقررات باشد، پیش‌خریداران و پیش‌فروشندگان نیمی از راه را رفته‌اند، اما مشکل اصلی خریداران این است که پس از اتمام کار مشخص می‌شود که طرف معامله آنها به بخشی از تعهداتش عمل نکرده است. البته اگر چنین اتفاقی روی بدهد خریداران حق اعتراض دارند و می‌توانند تا مرحله گرفتن خسارت و فسخ معامله هم پیش بروند.

طبق قانون اگر پیش‌فروشنده در تاریخ مقرر در قرارداد، واحد پیش‌فروش شده را تحویل پیش‌خریدار ندهد یا به تعهداتش عمل نکند باید به پیش‌خریدار، جریمه تاخیر بپردازد. یعنی اگر پیش‌فروشنده از تعهداتش در بخش‌های اختصاصی مثل پارکینگ و انباری یا قسمت‌های مشاع تخطی کرده باشد یا مثلا مساحت کمتر از میزان تعهد شده باشد یا برای انتقال بموقع سند رسمی اقدام نکند، باید خسارت آن را بپردازد. .
«محاسبه متراژ کمتر از متراژ ساختمان، 
ارائه متراژ های ساختگی برای املاک پیش فروش و شمار ه های مشاوره هوشمند» سه شگرد کلاهبرداری خطر ناک در بازار مسکن است.
در این شگرد دفاتر معاملات ملکی قبل از انعقاد قرار داد با خریدار به بهانه های گوناگون از ارائه سند مالکیت خودداری می کنند و از این طریق موفق به اخذ مبالغ بیشتر در ازای متراژ های کاذب از متقاضیان می شوند.

متراژ های کاذب در ازای قیمت بیشتر
در این شگرد مشاوران املاک غیر مجاز از ناآگاهی خریداران از مقررات خرید و فروش ملک، معامله نامه ها، قرار داد ها و متراژ های مسکن سو ءاستفاده می کنند و مبالغ بیشتر را به جیب می زنند. برای مثال، زمانی که خریداری برای خرید مسکن مراجعه می کند، مشاوران املاک خریدار را متقاعد به انعقاد قرار داد مسکن قبل از مشاهده سند محضری می کنند. این در حالی است که در سند محضری، متراژ ساختمان ۵۹ متر درج شده است، اما در زمان انعقاد قرا ر داد متراژ ۶۲ متر با خریدار توافق می شود و در حقیقت خریدار در این پروسه کلاهبر داری مبالغ اضافه ای را به مشاوران املاک پرداخت کرده است، متأسفانه زمانی که خریدار با سند محضری مواجه می شود، متوجه می شود که فروشنده در حساب متراژ واحد مسکونی کم فروشی کرده است.

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: پیش فروش , پیش فروش ساختمان , شهر24 , قانون پیش فروش , آگهی رایگان ,
:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

ماهیت قرارداد پیش‌فروش ساختمان در حقوق ایران و فقه امامیه

ا افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ، مسکن به عنوان یک نیاز اولیه مطرح شده و افرادی به صورت حرفه‌ای و بعضاً در قالب شخص حقوقی دست‌اندرکار ساخت‌وساز آن شده‌اند. به تبع آن، معاملات و روابط حقوقی با موضوع مسکن رواج یافته، که «قرارداد پیش‌فروش ساختمان» از عمده‌ترین آن‌ها است.
در این قرارداد پیش‌فروشنده(سازنده) تعهد می‌کند، ساختمانی را مطابق با اوصاف قرارداد و در مهلت معین شده، در مقابل ثمنی که به طور اقساط از پیش‌خریدار می‌گیرد، ساخته و به او تحویل دهد. پیرامون ماهیت این قرارداد در فقه به صورت مستقل و مشخص بحث نشده است اما حقوق‌دانان تا حدودی به آن پرداخته‌اند. این قرارداد در مواردی خاص در قالب هیچ‌یک از عقود معین مشابه با آن، جای نگرفته و تحت عنوان «قراردادهای خصوصی موضوع ماده 10 قانون مدنی» قابل طرح می‌باشد. با این حساب این قرارداد طبق اصل حاکمیت اراده و آزادی قراردادها و بر مبنای ماده 10 قانون مدنی اعتبار یافته و الزام‌آور تلقی می‌شود. ضمن این‌که پاره‌ای از حقوق‌دانان این قرارداد را تحت عناوین دیگری چون «تعهد به بیع» ذیل ماده 10 قانون مدنی جای داده‌اند، که در زبان عرف معاملات و محاکم دادگستری همان «قول‌نامه» است. انعقاد این قرارداد به صورت بیع معلق که ملکیت، معلق بر وجود باشد، نیز از نظر نظام حقوقی ایران بلااشکال خواهد بود. این مقاله بر آن است، تا ماهیت این قرارداد را کشف نموده به همین منظور آن را با قراردادهای مختلف اعم از معین و یا نامعین مقایسه نماید.

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.

 

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: پیشفروش , قوانین پیشفروش , پیش فروش اپارتمان , وبسایت تخصصی پیش فروش , شهر24 ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 اسفند 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد
 
 

عایق حرارتی :هبلکس به یک نوع بتن متخلخل می گویند که در ساختمان ها قابل استفاده و کاربرد دارد

 

هبلکس به یک نوع بتن متخلخل می گویند که در ساختمان ها قابل استفاده و کاربرد دارد. مقاومت فشاری بالا و وزن پایین از مزایای هبلکس است. لوله گذاری و سیم کشی ساختمانی که در آن از هبلکس استفاده شده به راحتی انجام می پذیرد چون هبلکس به راحتی توسط اره برش خورده و میخ و پیچ به راحتی در ان فرو می رود. مقاومت بالای هبلکس در مقابل اتش بسیار مورد توجه قرار گرفته. عایق بسیار مناسب حرارت و صدا از محسنات هبلک است. با توجه به قانون جدید تصویب شده  که عایق بودن ساختمان ها  را در نظر گرفته چنانچه از هبلکس برای دیوارها استفاده گردد، دیگر نیاز به عایقکاری مجدد نیست.

 

ویژگی های هبلکس

هبلکس ویژگی های بسیار زیادی دارد که پایین امدن زمان ساخت و ساز و صرفه جویی در هزینه ها را شامل می شود.

 

وزن پایین هبلکس

یکی از بارزترین مزایای هبلکس وزن پایین هبلکس نسبت به اجر و سایر مصالح دیوارچینی است. یک عدد هبلکس در ابعاد 20×25×60 به تعداد 46 اجر حجم دارد ولی وزن هبلکس حدود یک به 4  نسبت به اجر می باشد.

 

هبلکس مقاوم در برابر زلزله

سازه های سبک ساختمانی در برابر زمین لرزه استحکام و مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. این نوع ساختمانها در مقابل فشارها و تنش های بیرون مقاومت بالا دارند. در سازه هایی که از هبلکس استفاده شده وزن ساختمان به مقدار قابل توجه ای پایین امده و مقاومت ساختمان را در مقابل زمین لرزه بالا می برد.

 

عایق حرارتی هبلکس

هبلکس به لحاظ ویژگی های که دارد دارای عایق گرما، سرما و صدا می باشد. قانون های جدید عایق بودن ساختمان باعث شده مهندسان و مالکان از هبلکس استفاده کنند تا احتیاج به عایقی دیگری نباشد.

 

عایق آش سوزی هبلکس

هبلکس حرارت را به کندی هدایت و انتقال می دهد. استفاده از سلیس در هبلکس باعث می شود هبلکس نسوزد. انتقال آتش به قسمت های دیگر ساختمانی که در آن از هبلکس استفاده شده به سختی انجام می گیرد. جلوگیری از انتقال آتش از مزیت های مهم هبلکس است.

 

صرفه جویی در سرعت و هزینه ساخت و ساز

ابعاد بلوک های هبلکس بزرگتر از دیگر مصالح است. راحتی دیوار چینی با هبلکس به اندازه ای هست که حتی کارگر معمولی هم میتواند دیوارچینی با هبلکس را انجام دهد. حمل هبلکس به خاط وزن پایین سرعت عمل کارگران را در انتقال بلوک هبلکس بالا می برد. شما در مقایسه با آجر هزینه کمتری را خواهید پرداخت نمود چون هبلکس حتی ملات سیمان کمتری نیاز دارد همه و همه موید این است که هزینه تمام شده کارگری، انتقال، دیوار چینی و مصرف ملات کمتر از مصالح قدیمی تر خواهد بود.

 

بلوک هبلکس,درباره بلوک هبلکس

ابعاد بلوک های هبلکس بزرگتر از دیگر مصالح است

 

هبلکس و سیم کشی 

هبلکس خاصیت برشکاری آسانی دارد به طوری که با اره چوب بری قابل برش است در هنگام برشکاری ضایعات کمتری دارد و سیمکشی به سهولت انجام می پذیرد

 

هبلکس چیست؟ 

هبلکس نوعی از بتن است که توسط حباب های هوا متخلخل شده و در ساختمان ها برای دیوار جایگزین آجر و مصالح قدیمی می باشد. هبلکس مشابه بلوک های سبک دیگر در آن از سیلس استفاده شده است. این امر باعث ضد آتش شدن هبلکس گردیده زیرا سیلس دمای ذوب آن بسیار بالا می باشد ودر برابر حریق عایق می باشد. هبلکس توسط مهندسان در اروپا ابداء گردیده ونام های heblex,aac,ytong دراروپا وسایرکشورها شناخته شده است.

 

برای تولید هبلکس شرایط بسیار سختی را نباید پیمود. ولی تولید این محصول به دقت بسیار بالا در تمامی مراحل فرآوری احتیاج دارد تا هبلکس تولید شده تمام مزایای اصلی، عایق بودن،وزن کم، مقاومت مطلوب و جذب اب پایین را داشته باشد.

 

دلایل استفاده از هبلکس‌ در ساختمان سازی

دلیل اصلی ساخت هبلکس دستیابی به محصولی بوده که هم سبک باشد هم ابعاد مناسبی داشته باشد که سرعت کار را بالا ببرد و هم  دارای خواص عایق باشد که حرارت و صدا به سختی از آن عبور نماید. دارای استحکام و پایداری بالا باشد. تمام این خواص در هبلکس وجود دارد.

 

ویژگی خاص هبلکس

به این ویژگی، این نکته را نیز باید اضافه کرد که سیمان و ملات مصرفی مورد نیاز برای کشیدن یک دیوار با هبلکس به اندازه یک چهارم یا 25% دیوارکشی با آجر است. درست است که مصالح دیوارچینی با آجر و هبلکس یکسان است، اما بلوک‌های هبلکس بخش اعظم دیوار را در برمی گیرند و فقط چیزی حدود 10 تا 15 لایه سیمان برای یک دیوار 2.5 تا سه متری نیاز است.  

 

ویژگی های هبلکس, مقاومت هبلکس

ابعاد بلوک های هبلکس بزرگتر از دیگر مصالح است

 

دانسیته هبلکس

دانسیته هبلکس در حالت خشک معین می گردد. وزن تقریبی در هر متر مکعب هبلکس حدود 580 کیلوگرم می باشد. در حال حاضر وزن اجر حدود 10 برابر هبلکس است با اینکه اجر در ساختمان نسبت به سنگ وزن کمتری دارد ولی حدود 4.6 برابر از هبلکس سنگین تر است. وزن سنگ نسبت به هبلکس بالای 100 برابر است. جالب توجه است که هبلکس مقاومتش به اندازه سنگ می باشد، در مقابل اتش از بین نمی رود، در مقابل فشارهای بیرونی و زلزله مقاوم است.

 

عایق گرما بودن بلوک هبلکس

بلوک هبلکس به خوبی عایق گرما و آتش سوزی است. ماده سیلیس که پایه هبلکس را تشکیل می دهد، این خاصیت را برای آن ایجاد کرده است. این مزیت باعث شده است که در گرفتن مجوزهای ساختمانی از شهرداری، هبلکس به عنوان عایق مورد قبول باشد و نیاز به استفاده از عایق های دیگر برای جلوگیری از سر و صدا و گرما نباشد.

 

ساختمان‌ هایی که با هبلکس ساخته شده اند، به خوبی در هنگام آتش سوزی جان دیگر اعضای ساختمان را حفظ می‌کنند. نه تنها خسارت جانی را به کمترین میزان ممکن می‌رساند، بلکه خسارت مادی را نیز بسیار پایین می‌آورد. وقتی در یک اتاق یا ساختمان که با هبلکس ساخته شده است، آتش سوزی رخ بدهد، در صورت محصور کردن اتاق، آتش سوزی و گرما به دیگر اتاق‌ها منتقل نمی شود و با فرار از آن اتاق می‌توان جان خود را نیز نجات داد.

 

خاموش کردن یک اتاق برای اتش نشانی کار بسیار ساده تری است تا خاموش کردن یک ساختمان بلند. در نتیجه به محض آتش سوزی در ساختمان هبلکس، باید درهای اتاق مشتعل شده را بست و به سرعت با آتش نشانی تماس گرفت. میزان عایق بودن دیوارهای هبلکس به حدی است که گرمای منتقل شده به اتاق کناری به حدی نمی رسد که حتی یک کاغذ آتش بگیرد. بنابراین استفاده از دیوارهای هبلکس‌ برای کتابخانه‌ها امری حیاتی به حساب می‌آید. زیرا در این صورت کتاب‌های نفیس و گران قیمت در مخزنی که از هبلکس ساخته شده اند برای همیشه محفوظ خواهند ماند.  

 

عایق حرارتی هبلکس,بلوک های هبلکس

بلوک هبلکس به خوبی عایق گرما و آتش سوزی است

 

صرفه جویی در هزینه کارگر با هبلکس

هبلکس‌ یک محصول بسیار سبک است. بلوک های هبلکس در اندازه های 20×25×60 ساخته می شوند. اما با وجود این حجم بالا، وزن آنها بسیار پایین است. به طوری که به راحتی می توان بلوک های زیادی را در حجم بالا منتقل کرد و روی همدیگر قرار داد. بلوک های  هبلکس به راحتی روی همدیگر قرار می‌گیرند و دیوار چینی با آنها بسیار ساده است.

 

این بلوک‌های بزرگ که حجم آن به اندازه 46 آجر است، فقط به اندازه ده آجر وزن دارند. هر کارگر می‌تواند به راحتی یکی از این بلوک‌های هبلکس‌ را بردارد و روی همدیگر بگذارد. به دلیل حجم بالا، تنظیم کج و صاف بودن دیوار کار سختی نیست. صاف بودن زمین مورد استفاده کافی است تا هبلکس ها به صورت تراز روی همدیگر قرار بگیرند. بنابراین میزان دستمزدی که به یک کارگر روزمزد در طول پروژه پرداخت می شود، پایین تر از کارگر روزمزد برای دیوار آجری است و نیاز نیست از کارگر حرفه ای برای این کار استفاده شود.

 

ملات مصرف شده در یک دیوار ساخته شده از هبلکس نیز یک چهارم دیوار ساخته شده از آجر است. این بالا بودن حجم هبلکس نه تنها یک مزیت حمل و نقلی است، بلکه مزیت صرفه جویی نیز دارد.

 

طریقه استفاده از هبلکس‌  

با توجه به مزیت‌هایی که گفته شد، هبلکس را به راحتی می‌توان در ساختمان سازی استفاده کرد. اما طرز استفاده آن با آجر تفاوت دارد. اگر آجر را به صورت خام می توان استفاده نمود، اما هبلکس‌ را باید قبل از مصرف، کاملاً خیس کرد. این خیس شدن باعث افزایش وزن هبلکس نخواهد شد. بلکه باعث خواهد شد بعد از خشک شدن، دیوار ساخته شده از هبلکس، خاصیت عایق آب بودن هبلکس‌ افزایش نیز پیدا کند. رطوبت به راحتی به داخل هبلکس نفوذ نخواهد کرد و این موضوع را هنگام خیس کردن هبلکس‌ متوجه خواهید شد. بهتر است که هنگام خیس کردن هبلکس، در حدی که فقط به آب تمام بخش‌های هبلکس برسد کافی است. این رطوبت باعث چسبندگی هبلکس به ملات خواهد شد و وقتی که دیوارها خشک شدند، ملات‌ها و هبلکس‌ها به همدیگر خواهند چسبید.

 

مزایای اقتصادی استفاده از هبلکس

هبلکس را به عنوان مصالح ساختمانی به جای آجر استفاده می‌کنند. هبلکس‌ در حقیقت یک نوع بتن سبک متخلخل است که خواصی شبیه به سنگ دارد، اما وزن سنگ را ندارد. در حقیقت معایبی که باعث شده است از سنگ برای ساختن خانه‌های مستحکم استفاده نشود، در هبلکس کاهش پیدا کرده است. مهم ترین مزیت آن، مزیت اقتصادی استفاده از هبلکس‌ است. هبلکس به راحتی حمل می‌شود، توسط کارگران بسیار ساده نیز می‌توان دیوارچینی انجام داد، سرعت کار بالاتر است و محصول نهایی نیز محکم تر و بادوام تر است. به تفصیل تمام این مزیت ها را توضیح خواهیم داد.

 

نکته دوم در مورد ملات مصرفی برای هبلکس است. ملاتی که برای هبلکس تهیه می شود، بهتر است رقیق تر از ملات آجر باشد. زیرا در ساختار هبلکس به اندازه کافی سیمان وجود دارد و به تنهایی کار سیمان را نیز انجام می‌دهد. ملات مورد استفاده برای هبلکس‌ صرفاً برای چسباندن هبلکس ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین لازم نیست مانند دیوار آجری، به عنوان خمیرمایه اصلی دیوار به آن نگاه کرد.

 

مواد و مصالح ساختمانی, مراحل تولید بلوک هبلکس

ملاتی که برای هبلکس تهیه می شود، بهتر است رقیق تر از ملات آجر باشد

 

در انتها نیز بعد از این که دیوار چینی کامل شد، برای اطمینان از این که ملات‌ها و هبلکس‌ها به همدیگر خواهند چسبید، کل دیوار را خیس نمایید. خیس کردن دیوار باید به صورتی باشد که به تمام بخش‌های دیوار اب برسد. هر قسمتی از دیوار که خیس نشده باشد، بخش ضعیف دیوار خواهد بود و احتمال این که هبلکس‌ها به همدیگر نچسبند و با کمترین تکانی بریزند وجود دارد.

 

خشک شدن کامل دیوار برای گچ کاری نیاز است. در هنگام گچ کاری نیز دقت شود که لایه گچ مورد استفاده بیشتر از یک سانتی متر در هر طرف دیوار نشود. زیرا گچ کاری برای جلوگیری از نم دادن دیوار است که در دیوار هبلکس نیاز کمتری وجود دارد و گچ صرفاً برای زیبایی استفاده می‌شود.  

 

با این که هبلکس  و انواع دیگر بتن‌های سبک، حدود هفتاد سال پیش در سوئد و سپس اروپا ساخته شده است، سال های زیادی نیست که از این ماده مهم در ساختمان سازی در ایران استفاده می شود. با این حال هنوز کسی از مزیت های اصلی هبلکس و ساختمان‌های ساخته شده از آن آگاه نیست.

 

هبلکس‌ عایق گرما و سرما

مصرف انرژی در ساختمان های ساخته شده از هبلکس بسیار پایین است. خانه ای که به راحتی گرم می شود، نباید به راحتی نیز گرمای خود را از دست بدهد. دیوارهای هبلکس این خاصیت را دارند که به راحتی گرما را منتقل نکنند. عدم انتقال گرما در زمستان باعث خواهد شد که  فضای داخلی خانه به سرعت گرم شود و نیازی به مصرف بالای انرژی برای گرم کردن خانه وجود نداشته باشد.

 

درباره بلوک هبلکس,آشنایی با بلوک هبلکس

مصرف انرژی در ساختمان های ساخته شده از هبلکس بسیار پایین است

 

هبلکس یک عایق سر و صدای عالی

یکی از بزرگترین معضلاتی که ساختمان‌های امروزی دارند، معضل سر و صدا است. مخصوصاً در ساختمان‌های دو واحده یا چند واحده عظیم، مشکل سر و صدای همسایه بغلی یکی از معضلات به حساب می‌آید. مخصوصاً برای خانواده‌هایی که صاحبخانه نیز قرار است در آن زندگی نمایند. هبلکس این مزیت را دارد که میزان سر و صدای خروجی از دیوارها را به طرز شگفت انگیزی کاهش دهد. وجود حباب‌های ریز هوا در ساختار هبلکس  باعث می‌شود که صدا به محض برخورد با آنها، بشکند و به راحتی منتقل نشود. فقط در  دسیبل‌های بالای صدا است که صدا از دیوارهای هبلکس عبور می‌کند.

 

مزیت‌ های ساختمان ساخته شده از هبلکس

هبلکس را میتوان  یک نوع از بتن‌ سبک مدرن نامید که ساختار متخلخل دارد. به بتن‌هایی که مثل هبلکس ‌از روش اتوکلاو و هوادار کردن در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود، اصطلاحاً بتن سبک متخلخل نامیده می‌شود. این روش را مهندسان سوئدی برای جایگزین کردن  به جای چوب در ساختمان سازی و برای حفظ منابع طبیعی ابداع کرده اند.

 

در تابستان گرمای داخل اتاقها و  خانه به طرز غیر قابل باوری کمتر از هوای خارج از خانه  است. به طوری که با کوچکترین وسیلهسرمایشی ، فضای داخل به اسانی خنک می‌شود و نیازی به استفاده از کولر گازی برای سرمایش نیست.  حتی مقدار روشن کردن  کولر ابی کم میشود. زیرا میزان گرمایی که قرار است وارد شود تا دوباره از کولر آبی استفاده شود ، به دلیل استفاده از هبلکس به کمترین میزان ممکن رسیده است.

 

عیب هبلکس

هبکلس را نمی توان در دیوارهای باربر و حمال استفاده کرد. استحکام هبلکس ‌نسبت به دیگر انواع بتن‌ها کمتر است. مهم ترین استفاده از هبلکس در مکان‌هایی است که قبلاً در آنها از آجر بلوک‌های سفالی، بلوک‌های بتنی و... استفاده می‌شده است و وزن زیادی را نیز تحمل نمی کنند. دیوارهای داخلی ساختمان بهترین مکان برای استفاده از هبلکس هستند.

 

هبلکس عایق رطوبت و یخ زدن

یکی از مهم ترین مزیت‌های هبلکس را می‌توان عایق رطوبت بودن آن دانست. هبلکس را می‌توان در استان‌های شمالی به راحتی استفاده کرد. میزان رطوبتی که به داخل خانه نفوذ خواهد کرد، بسیار کمتر از ساختمان‌های قدیمی ساخته شده از بلوک‌های سیمانی است. هبلکس دارای ساختار متخلخل است و حتی خیس کردن آن به همین سادگی‌ها نیست. در باران‌های شدیدی که در استان‌های شمالی می‌بارد، هبلکس می‌تواند یک عایق مناسب باشد.

 

در صورت بروز شکستگی یا ترکیدگی لوله در ساختمان نیز، بلوک‌های هبکلس نقش عایق را بازی می‌کنند. عایق بودن هبلکس باعث خواهد شد همان مکانی که شکستگی لوله اتفاق افتاده است نم بدهد و اگر به سرعت جلوی این اتفاق گرفته شود، جایی برای نگرانی نخواهد بود. پیدا کردن محل ترکیدگی در خانه‌های ساخته شده از هبلکس ساده خواهد بود.

 

به دلیل این که هبلکس رطوبت کمی را جذب می‌کند، هرگز نیز یخ نخواهد زد. دیوراهایی که یخ می‌زنند بسیار آسیب پذیر خواهند بود و ممکن است باعث فرو ریختن ساختمان در دراز مدت نیز بشوند.

 

روش تولید هبلکس

هبلکس با پایه سیلیس که یک ماده غیر قابل اشتعال است  ساخته می‌شود. اگر در ساختار هبلکس دقت شود، حباب‌های ریز زیادی دیده می‌شود که باعث سبک تر شدن محصول نهایی شده اند. خط تولید هبلکس باید دارای سه سیلوی مجزای بزرگ برای نگهداری سیلیس، آهک و سیمان باشد. مواد اولیه هبلکس را همین سه ماده اصلی تشکیل می‌دهند. آهک و سیمان و سیلیس به ترتیب از لایه‌های زیرین سیلو به وسیله بالابرهای صنعتی مخصوص به داخل خط تولید منتقل می‌شود و کار ساخت هبلکس‌ آغاز می‌گردد.

 

مرحله اول تولید هبلکس

اولین مرحله از تولید هبلکس، ساخت دوغاب سیلیس و آب است. در دوغاب های بزرگ، سیلیس به اندازه کافی با آب مخلوط می‌شود تا تشکیل یک ماده گل مانند را بدهند. در آسیاب شماره دو نیز، آهک و سیمان خشک را به دوغاب تشکیل شده اضافه می‌کنند. وزن سیمان و اهک ورودی باید به حدی باشد که دوغاب را کاملاً خشک نکنند و البته دوغاب نیز رقیق باقی نماند. در این مرحله، مهم ترین کار مخلوط کردن این سه ماده به شکل دوغاب است.. میکسرهای مخصوص، مخلوط سه ماده اصلی تولید هبلکس را دریافت می‌کنند. این میکسرها وظیفه دارند، وزن محصول ورودی را به دقت بررسی نمایند. محصول به دست آمده برای قالب ریزی به مرحله دوم منتقل می شوند.

 

مرحله دوم تولید هبلکس

قالب‌هایی که مخلوط به دست آمده به آنها ریخته می‌شود، هر کدام سه متر مکعب گنجایش دارند. اما فقط نصف قالب‌ها با مخلوط به دست آمده پر می‌شوند. مخلوطی که به میزان درستی از سیمان و آهک و سیلیس در ان وجود دارد در این قالب‌ها ریخته می‌شوند و مرحله هوادار کردن هبلکس آغاز می‌شود. فعل و انفعالات شیمیایی باعث می‌شوند که حباب‌های ریز هوا در محصول به وجود بیایند و محصول در عرض سه ساعت و نیم، به اندازه کل قالب رشد می‌کنند. حباب‌های هوا نباید از محصول بیرون بزنند تا بتوان به راحتی از انها استفاده کرد. دمای محصول در این مرحله به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی به هفتاد درجه سانتی گراد می‌رسد. بعد از این که دمای محصول اندازه گیری شد برای برش خوردن به خط تولید منتقل می‌شوند. قبل از این کار، قالب‌های هبلکس را باید با مازوت، اندود کرد تا در مرحله ریخته گری، حالت چسبندگی پیدا نکنند.

 

مرحله سوم تولید هبلکس

کنترل کیفیت در مرحله سوم حرف اول را می زند. محصول نهایی قبل از ورود به خط، با ازمایش های شیمیایی کنترل می شود تا به اندازه کافی هوادار شده باشد سطح خارجی هبلکس ها در این بخش از کارخانه برداشته می شوند تا یک سطح هموار و مشخصی از قالب ها دیده شوند. در این قسمت دیوارهای جانبی قالب ها را به بخش برش انتقال می دهند.

 

دستگاههای برش، با دقت کارکنان به صورت طولی برش می‌خورند. اندازه‌های برش طولی و عرضی قالب‌ها را با توجه به سفارش مصرف کنندگان تنظیم می‌کنند. اندازه برش هبلکس قابل تنظیم و تغییر است و از این بابت نگرانی وجود ندارد. اما نباید از حد استاندارد پایین تر باشد که کارآیی لازم را نداشته باشد. اگر هم از یک میزانی بشیتر باشد، هبلکس ها فضای زیادی خواهند گرفت و انتظارات مشتری و مصرف کننده را برآورده نخواهند کرد.

 

مزایای اقتصادی استفاده از هبلکس‌,دلایل استفاده از هبلکس در ساختمان سازی

کنترل کیفیت در مرحله سوم حرف اول را می زند

 

مرحله نهایی تولید هبلکس

هبلکس ها در مرحله پخت وارد اتوکلاوها می‌شوند. دمای حرارت در اتوکلاوها حدود 200 درجه سانتی گراد و فشار وارد شده بر آنها، 12 اتمسفر است. در این دما و فشار است که قالب‌ها پخته می‌شوند و به عمل می‌ آیند و هبلکس تولید می‌گردد. بعد از این که مرحله پخت هبلکس  ها به پایان رسید، محصول نهایی به بخش بارانداز و عرضه مننتقل می‌شود تا وارد بازار مصرف گردند. هبلکس‌ تولید شده به این طریق، بسیار ایمن و محکم خواهد بود و عایق خوبی برای رطوبت و سرما و گرما و همین طور صدا خواهد بود.

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.

 

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: عایق , عایق حرارتی , وبلاگ عایق , مرجع عایق حرارتی , همه چیز درمورد عایق حرارتی ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

در تنظیم قراردادهای «پیش‌فروش آپارتمان» باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

بنا به گفته یکی از مقامات قضایی، با تشکیل هر پرونده حداقل ده تن مستقیم درگیر آن خواهند بود که این مسأله حداقل برای دو خانوار ایرانی ایجاد دغدغه خواهد کرد؛ بنابراین، مبحث پیشگیری و راهکارهای جلوگیری از وقوع دعوای حقوقی و کیفری در اینجا مطرح می شود که اگر به خوبی به آن توجه شود، در کاهش آمار پرونده های قضایی نقش بسزایی خواهد داشت.

به گزارش «تابناک» با توجه به افزایش قیمت آپارتمان در سال های اخیر در کنار کاهش قدرت خرید مشتریان قراردادهای پیش فروش ساختمان از رونق بسیاری برخوردار شدند. وقتی به آمار حداقل یک دهه گذشته بازار مسکن توجه شود، می توان به این نکته رسید که همراه با افزایش قراردادهای پیش فروش مسکن، دعواهای حقوقی مرتبط با آن نیز رشد چشمگیری داشته است.

برخی شروط در ضمن قراردادهای پیش فروش آپارتمان می‌تواند از این مسائل جلوگیری کند. برای این امر باید در تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان طرفین دقت داشته باشند، زیرا در این معامله ملک قابل رویت نیست تا خریدار کلیه امکانات ملک را با یک نگاه بسنجد و با قید یک عبارت ساده «ملک به رویت خریدار رسید و وی از کلیه کم و کیف مورد معامله اطلاع دارد » فروشنده سلب مسئولیت نماید. همچنین شاید صرفاً توافق شفاهی باعث رفع ابهامات طرفین نشود و برداشت هر شخص از توافقات متفاوت و نهایتاً منجر به اختلاف شود؛ پس نتیجتاً باید کلیه شرایط و توافقات مکتوب و مورد امضای طرفین قرار گیرد.

برای تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان در ابتدای امر باید مشخصات طرفین از جمله نام و تاریخ تولد و شماره شناسنامه و نشانی و شماره تماس و… قید و همچنین باید مشخص شود، فروشنده چه سمتی دارد و آیا می‌تواند در مورد ملک معامله‌ای انجام دهد. ممکن است فروشنده مالک زمین و صاحب سند باشد و یا شاید سازنده ملک است که بر اساس توافقات سهمی از آپارتمان در حال ساخت را دارد. پس مهم‌ترین مسأله در آغاز کار این است که مشخص شود، آیا فروشنده می‌تواند ملک را منتقل کند یا خیر؟

بسیاری از دعاوی به دلیل بی توجهی خریداران به همین امر صورت می‌پذیرد که مدارک فروشنده از جمله سند ملک، قرارداد ساخت و یا مشارکت و نحوه تقسیم ملک بین مالک و سازنده و… را به دقت مطالعه و بررسی نمی‌نمایند و با مدارک شناسایی فروشنده از جمله شناسنامه و کارت ملی تطبیق نمی‌دهند و حتی برخی این امر مهم را به افراد مستقر در بنگاه املاک می‌سپارند که خود منشأ بسیاری از اختلافات و سوء استفاده‌هاست.

بند بعدی قرارداد پیش فروش آپارتمان مشخصات مورد معامله است که باید به دقت و با جزییات کامل ذکر شود؛ از جمله مساحت و طبقه و واحد و شماره ثبت ملک اصلی است در ادامه مورد معامله باید منضمات آپارتمان که عرفا جز ملحقات ملک است ذکر شود؛ از جمله اشتراک برق، آب، تلفن، گاز و… و پارکینگ و انباری است که ترجیحاً محل پارکینگ و انباری نیز باید ذکر شود.

در بند بعدی این قرارداد باید مشخصات ملک از جمله نقشه و تعداد اتاق‌خواب‌ها، کمد دیواری، جنس مصالح ( رنگ، شیرآلات، دستگیره، سیم‌کشی، رادیاتورها، آیفون، درب‌ها، کلید و پریز، کولر، کابینت، سرویس بهداشتی و… ) ذکر که هر یک از موارد خود ممکن است باعث بروز اختلاف و مشکلات شود.

بند بعدی قرارداد پیش فروش آپارتمان مشخصات فنی و معماری ساختمان که کاربری زمین، زیربنای کل ساختمان، تعداد طبقات، واحدها، نوع مصالح مصرفی ساختمان، نمای بیرونی، سیستم گرمایشی و سرمایشی باید ذکر گردد. می‌توان برای ضمانت اجرای این تعهدات عنوان کرد، ملک هر کدام از این شرایط را نداشته باشد با توجه به نظر کارشناس از ثمن معامله کاسته می‌شود و یا خریدار حق فسخ معامله را دارد.

بهای ملک و چگونگی پرداخت آن نیز امری است که باید با دقت و با جزییات در قرارداد پیش فروش آپارتمان اعلام شود. معمولاً بهترین شیوه، الزام خریدار به پرداخت قسمتی از بها بر اساس مراحل پیشرفت کار است که با رسیدن به هر مرحله که زمان آن نیز در قرارداد پیش فروش آپارتمان تعیین می شود، خریدار ملزم به پرداخت اقساط خود است؛ که در صورت عدم پرداخت فروشنده می‌تواند برای خود حق فسخ قائل شود و یا به صورت روزشمار خسارت تعیین گردد و یا به تعداد روزهای دیرکرد فروشنده نیز می‌تواند تحویل ملک را به تأخیر بیندازد.

معمولاً بخشی از مبلغ قابل پرداخت در معامله به زمان تنظیم سند رسمی در دفترخانه موکول می‌گردد که پیشنهاد کارشناسان این است که تفاوت قیمت ملک بدون سند ( اصطلاحاً قولنامه‌ای ) و ملک سنددار برای زمان تنظیم سند باقی بماند تا به هر دلیلی فروشنده از تنظیم سند رسمی کوتاهی نمود خریدار مغبون و متضرر نشود، تا اگر عدم تنظیم سند منجر به اقامه دعوای الزام تنظیم سند رسمی شد که هزینه‌های اجرای آن ناچار توسط خریدار باید پرداخت شود تا اجرای حکم محقق گردد را بتوان از مبلغ برداشت نمود و تهاتر کرد.

مسأله دیگری که در تعهد تنظیم سند رسمی باید مورد توجه قرار گیرد اینکه شخص متعهد و فروشنده آیا سند رسمی یا وکالت‌نامه رسمی از صاحب سند برای این امر دارد یا خیر؟ که در صورت منفی بودن پاسخ، تعهد وی هیچ الزامی برای صاحب سند به وجود نمی‌آورد و این امر خود موجب مشکلات متعدد طرفین می شود.

یکی از شروط مهم قرارداد پیش فروش آپارتمان، تعیین تاریخ تحویل ملک است که باید برای اجرای آن ضمانت اجرای محکمی قرار داد؛ که در صورت تأخیر خریدار بتواند کلیه ضررهای خود را جبران نماید. با توجه به مسائل مختلفی که سازندگان با آن درگیرند، در تلاش‌اند زمان تحویل ملک را برای جلب خریدار کوتاه جلوه دهند و معمولاً به دلایل مختلف نمی‌توانند به تعهد خود پایبند باشند که این امر موجب ضرر خریداری می‌شود که برای سکونت در ملک خود برنامه‌ریزی نموده و هر روز تأخیر موجبات سختی و ضرر مالی وی می‌گردد، یکی از بهترین ضمانت اجراهای تعهد تحویل ملک خسارت تأخیر روزانه بر اساس قیمت اجاره همان ملک است تا جبران خسارت خریدار را نماید.

 
متن قانون پیش فروش آپارتمان
 
ماده ‌١ـ هر قراردادی با هر عنوان که به موجب آن، مالک رسمی زمین (پیش‌فروشنده) متعهد به احداث یا تکمیل واحد ساختمانی مشخص در آن زمین شود و واحد ساختمانی مذکور با هر نوع کاربری از ابتدا یا در حین احداث و تکمیل یا پس از اتمام عملیات ساختمانی به مالکیت طرف دیگر قرارداد (پیش‌خریدار) درآید، از نظر مقررات این قانون «قرارداد پیش‌فروش ساختمان» محسوب می‌شود.
 
تبصره ـ اشخاص ذیل نیز می‌توانند در چهارچوب این قانون و قراردادی که به‌ موجب آن زمینی در اختیارشان قرار می‌گیرد، اقدام به پیش‌فروش ساختمان نمایند؛
 
‌١ـ سرمایه‌گذارانی که در ازای سرمایه‌گذاری از طریق احداث بنا روی زمین متعلق به دیگری، واحدهای ساختمانی مشخصی از بنای احداثی بر روی آن زمین، ضمن عقد و به‌موجب سند رسمی به آنان اختصاص می‌یابد.
 
‌٢ـ مستأجرین اراضی اعم از ملکی، دولتی، موقوفه که به‌موجب سند رسمی حق احداث بنا بر روی عین مستأجره را دارند.
 
ماده ‌٢ـ در قرارداد پیش‌فروش باید حداقل به موارد زیر تصریح شود:
 
‌١ـ اسم و مشخصات طرفین قرارداد اعم از حقیقی یا حقوقی
 
‌٢ـ پلاک و مشخصات ثبتی و نشانی وقوع ملک
 
‌٣ـ اوصاف و امکانات واحد ساختمانی مورد معامله مانند مساحت اعیانی، تعداد اتاق‌ها، شماره طبقه، شماره واحد، توقفگاه (پارکینگ) و انباری
 
‌٤ـ مشخصات فنی و معماری ساختمانی که واحد در آن احداث می‌شود؛ مانند موقعیت، کاربری و مساحت کل عرصه و زیربنا، تعداد طبقات و کل واحدها، نما، نوع مصالح مصرفی ساختمان، سیستم گرمایش و سرمایش و قسمت‌های مشترک و سایر مواردی که در پروانه ساخت و شناسنامه فنی هر واحد قید شده یا عرفا در قیمت موثر است.
 
‌٥ـ بها یا عوض در قراردادهای معوض، تعداد اقساط و نحوه پرداخت
 
‌٦ـ شماره قبوض اقساطی برای بها، تحویل و انتقال قطعی
 
‌٧ـ زمان تحویل واحد ساختمانی پیش‌فروش‌شده و تنظیم سند رسمی انتقال قطعی
 
‌٨ـ تعیین تکلیف راجع به خسارات، تضمین‌ها و قرارداد بیمه‌ای، تغییر قیمت و تغییر مشخصات مورد معامله
 
‌٩ـ تعهدات پیش‌فروشنده به مرجع صادرکننده پروانه و سایر مراجع قانونی
 
‌١٠ـ معرفی داوران
 
‌١١ـ احکام مذکور در مواد (‌٦)، (‌٧) و (‌٨) و تبصره آن، (‌٩)، (‌١١)، (‌١٢)، (‌١٤)، (‌١٦) و (‌٢٠) این قانون
 
ماده ‌٣ـ قرارداد پیش‌فروش و نیز قرارداد واگذاری حقوق و تعهدات ناشی از آن باید با رعایت ماده (‌٢) این قانون از طریق تنظیم سند رسمی نزد دفاتر اسناد رسمی و با درج در سند مالکیت و ارسال خلاصه آن به اداره ثبت محل صورت گیرد.
 
ماده ‌٤ـ تنظیم قرارداد پیش‌فروش منوط به ارائه مدارک زیر است؛
 
‌١ـ سند رسمی مالکیت یا سند رسمی اجاره با حق احداث بنا یا قرارداد رسمی حاکی از این‌که مورد معامله در ازای سرمایه‌گذاری با حق فروش از طریق احداث بنا بر روی عرصه به پیش‌فروشنده اختصاص یافته است.
 
‌٢ـ پروانه ساخت کل ساختمان و شناسنامه فنی مستقل برای هر واحد
 
‌٣ـ بیمه‌نامه مربوط به مسوولیت موضوع ماده (‌٩) این قانون
 
‌٤ـ تأییدیه مهندس ناظر ساختمان مبنی بر پایان عملیات پی ساختمان
 
‌٥ـ پاسخ استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک
 
تبصره ـ در مجموعه‌های احداثی که پیش‌فروشنده تعهداتی در برابر مرجع صادرکننده پروانه از قبیل آماده‌سازی و انجام فضاهای عمومی و خدماتی با پرداخت حقوق دولتی و عمومی و نظارت آن دارد، اجازه پیش‌فروش واحدهای مذکور منوط به حداقل 30 درصد پیشرفت در انجام سرجمع تعهدات مربوط و تأیید آن توسط مرجع صادرکننده پروانه می‌باشد.
 
ماده ‌٥ـ تنظیم قرارداد پیش‌فروش و واگذاری حقوق و تعهدات ناشی از آن نزد دفاتر اسناد رسمی با پرداخت حق‌الثبت و بدون ارائه گواهی مالیاتی صرفا در قبال پرداخت حق‌التحریر طبق تعرفه خاص قوه قضاییه صورت می‌گیرد.
 
ماده ‌٦ـ چنانچه پیش‌فروشنده در تاریخ مقرر در قرارداد، واحد پیش‌فروش‌شده را تحویل پیش‌خریدار ندهد و یا به تعهدات خود عمل ننماید علاوه بر اجرای بند (‌٩) ماده (‌٢) این قانون مکلف است به شرح زیر جریمه تاخیر به پیش‌خریدار بپردازد مگر این‌که به مبالغ بیشتری به نفع پیش‌خریدار توافق نمایند. اجرای مقررات این ماده مانع از اعمال خیارات برای پیش‌خریدار نیست.
 
‌١ـ درصورتی که واحد پیش‌فروش‌شده و بخش‌های اختصاصی نظیر توقفگاه (پارکینگ) و انباری در زمان مقرر قابل بهره‌برداری نباشد، تا زمان تحویل واحد به پیش‌خریدار، معادل اجرت‌المثل بخش تحویل‌ نشده.
 
‌٢ـ درصورت عدم انجام تعهدات در قسمتهای مشاعی، روزانه به میزان نیم‌درصد بهای روز تعهدات انجام‌نشده به میزان قدرالسهم پیش‌خریدار
 
‌٣ـ درصورت عدم انجام تعهدات در قسمت‌های خدمات عمومی موضوع بند (‌٩) ماده (‌٢) این قانون از قبیل خیابان، فضای سبز، مساجد، مدارس و امثال آن روزانه به میزان یک در هزار بهای روز تعهدات انجام شده به میزان قدرالسهم پیش‌خریدار
 
‌٤ـ درصورت عدم اقدام به موقع به سند رسمی انتقال، روزانه به میزان یک در هزار مبلغ قرارداد
 
ماده ‌٧ـ در صورتی که مساحت بنا بر اساس صورت‌مجلس تفکیکی، کمتر یا بیشتر از مقدار مشخص شده در قرارداد باشد، مابه‌التفاوت براساس نرخ مندرج در قرارداد مورد محاسبه قرار خواهد گرفت، لیکن چنانچه مساحت بنا تا 5درصد افزون بر زیربنای مقرر در قرارداد باشد، هیچکدام از طرفین حق فسخ قرارداد را ندارند و در صورتی‌که بیش از 5 درصد باشد صرفا خریدار حق فسخ قرارداد را دارد. چنانچه مساحت واحد تحویل‌شده کمتر از 95 درصد مقدار توافق‌شده باشد، پیش‌خریدار حق فسخ قرارداد را دارد یا می‌تواند خسارت وارده را بر پایه قیمت روز بنا و براساس نظر کارشناسی از پیش‌فروشنده مطالبه کند.
 
ماده ‌٨ـ در تمامی مواردی که به دلیل تخلف پیش‌فروشنده، پیش‌خریدار حق فسخ خود را اعمال می‌نماید، پیش‌فروشنده باید خسارت وارده را بر مبنای مصالحه طرفین یا برآورد کارشناس مرضی‌الطرفین به پیش‌خریدار بپردازد.
 
تبصره ـ درصورت عدم توافق طرفین، پیش‌فروشنده باید تمام مبالغ پرداختی را براساس قیمت روز بنا، طبق نظر کارشناس منتخب مراجع قضایی همراه سایر خسارات قانونی به پیش‌خریدار مسترد نماید.
 
ماده ‌٩ـ پیش‌فروشنده در قبال خسارات ناشی از عیب بنا و تجهیزات آن و نیز خسارات ناشی از عدم رعایت ضوابط قانونی، در برابر پیش‌خریدار و اشخاص ثالث مسئول است و باید مسئولیت خود را از این جهت بیمه نماید. چنانچه میزان خسارت وارده بیش از مبلغی باشد که از طریق بیمه پرداخت می‌شود، پیش‌فروشنده ضامن پرداخت مابه‌التفاوت خسارت وارده خواهد بود.
 
ماده ١٠ـ درمواردی که بانک‌ها به پیش‌خریداران براساس قرارداد پیش‌فروش، تسهیلات خرید می‌دهند، وجه تسهیلات از طرف پیش‌خریدار توسط بانک به حساب پیش‌فروشنده واریز و مالکیت عرصه به نسبت سهم واحد پیش‌خریداری‌شده و نیز حقوق پیش‌خریدار نسبت به آن واحد به عنوان تضمین اخذ می‌گردد.
 
ماده ‌١١ـ در پیش‌فروش ساختمان نحوه پرداخت اقساط بهای مورد قرارداد، توافق طرفین خواهد بود، ولی حداقل ده درصد (‌١٠ %) از بها همزمان با تنظیم سند قطعی قابل ‌وصول خواهد بود و طرفین نمی‌توانند برخلاف آن توافق کنند. 
 
ماده ‌١٢ـ درصورتی که عملیات ساختمانی متناسب با مفاد قرارداد پیشرفت‌ نداشته باشد، پیش‌خریدار می‌تواند پرداخت اقساط را منوط به ارائه تأییدیه مهندس ناظر مبنی بر تحقق پیشرفت از سوی پیش‌فروشنده نماید و مهندس ناظر مکلف است به تقاضای هریک از طرفین ظرف یک‌ماه گزارش پیشرفت کار را ارائه نماید.
 
ماده ‌١٣ـ پیش‌خریدار به نسبت اقساط پرداختی یا عوض قراردادی، مالک ملک پیش‌فروش‌شده می‌گردد و در پایان مدت قرارداد پیش‌فروش و اتمام ساختمان، با تأیید مهندس ناظر در صورتی‌ که تمام اقساط را پرداخت یا عوض‌قراردادی را تحویل داده باشد، با ارائه مدارک مبنی بر ایفای تعهدات، می‌تواند با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی، تنظیم سند رسمی انتقال به نام خود را درخواست نماید. چنانچه پیش‌فروشنده حداکثر ظرف ده روز پس از اعلام دفترخانه از انتقال رسمی مال پیش‌فروش‌شده خودداری نماید، دفترخانه با تصریح مراتب مبادرت به تنظیم سند رسمی به نام پیش‌خریدار یا قائم مقام وی می‌نماید. اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک مکلف است به تقاضای ذی‌نفع نسبت به تفکیک و یا افراز ملک پیش‌فروش‌شده اقدام نماید. 
 
ماده ‌١٤ـ درصورت انجام کامل تعهدات از سوی پیش‌خریدار چنانچه پیش‌فروشنده تا زمان انقضای مدت قرارداد موفق به تکمیل پروژه نگردد، با تایید مهندس ناظر ساختمان مبنی بر این‌که صرفا اقدامات جزئی تا تکمیل پروژه باقیمانده است (کمتر از 10 درصد پیشرفت فیزیکی مانده باشد)، پیش‌خریدار می‌تواند با قبول تکمیل باقی قرارداد به دفتر اسناد رسمی مراجعه نماید و خواستار تنظیم سند رسمی به قدرالسهم خود گردد. حقوق دولتی و هزینه‌هایی که طبق مقررات بر عهده پیش‌فروشنده بوده و توسط پیش‌خریدار پرداخت می‌گردد، مانع از استیفای مبلغ هزینه‌شده از محل ماده (‌١١) و غیره با کسب نظر هیات داوری مندرج در ماده (‌٢٠) این قانون نخواهد بود.
 
ماده ‌١٥ـ عرصه و اعیان واحد پیش‌فروش شده و نیز اقساط و وجوه وصول و یا تعهدشده بابت آن، قبل از انتقال رسمی واحد پیش‌فروش‌شده به پیش‌خریدار قابل توقیف و تامین به نفع پیش‌فروشنده یا طلبکار او نیست.
 
ماده ‌١٦ـ درصورت عدم پرداخت اقساط بها یا عوض قراردادی در مواعد مقرر، پیش‌فروشنده باید مراتب را کتبا به دفترخانه تنظیم‌کننده سند اعلام کند. دفترخانه مکلف است ظرف مهلت یک هفته به پیش‌خریدار اخطار نماید تا ظرف یک ماه نسبت به پرداخت اقساط معوقه اقدام نماید. در غیر این ‌صورت پیش‌فروشنده حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.
 
ماده ‌١٧ـ واگذاری تمام یا بخشی از حقوق و تعهدات پیش‌فروشنده نسبت به واحد پیش‌فروش شده و عرصه آن پس از اخذ رضایت همه پیش‌خریداران یا قائم‌مقام قانونی آنها بلامانع است.
 
ماده ‌١٨ـ در صورت انتقال حقوق و تعهدات پیش‌خریدار نسبت به واحد پیش‌فروش‌شده بدون رضایت پیش‌فروشنده، پیش‌خریدار عهده‌دار پرداخت بها یا عوض قرارداد خواهد بود.
 
ماده ‌١٩ـ پس از انتقال قطعی واحد پیش‌فروش شده و انجام کلیه تعهدات، قرارداد پیش‌فروش از درجه اعتبار ساقط و طرفین ملزم به اعاده آن به دفترخانه می‌باشند.
 
ماده ‌٢٠ـ کلیه اختلافات ناشی از تعبیر، تفسیر و اجرای مفاد قرارداد پیش‌فروش توسط هیات داوران متشکل از یک داور از سوی خریدار و یک داور از سوی فروشنده و یک داور مرضی‌الطرفین و در صورت عدم توافق بر داور مرضی‌الطرفین یک داور با معرفی رییس دادگستری شهرستان مربوطه انجام می‌پذیرد. درصورت نیاز، داوران می‌توانند از نظر کارشناسان رسمی محل استفاده نمایند. آیین‌نامه اجرایی این ماده توسط وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت دادگستری تهیه و به تایید هیات وزیران خواهد رسید. داوری موضوع این قانون تابع مقررات آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب خواهد بود.
 
ماده ‌٢١ـ پیش‌فروشنده باید قبل از هرگونه اقدام جهت تبلیغ و آگهی پیش‌فروش به هر طریق از جمله درج در مطبوعات و پایگاههای اطلاع‌رسانی و سایر رسانه‌های گروهی و نصب در اماکن و غیره، مجوز انتشار آگهی را از مراجع ذی‌صلاح که در آیین‌نامه اجرایی این قانون مشخص می‌شود، اخذ و ضمیمه درخواست آگهی به مطبوعات و رسانه‌های یادشده ارائه نماید. شماره و تاریخ این مجوز باید در آگهی، درج و به اطلاع عموم رسانده شود. مطبوعات و رسانه‌ها قبل از دریافت مجوز یادشده حق درج و انتشار آگهی پیش‌فروش را ندارند. در غیر این صورت به توقیف به مدت حداکثر دو ماه و جزای نقدی از ده میلیون (‌ 10/000/000) ریال تا یکصد میلیون (‌100/000/000) ریال و در صورت تکرار به حداکثر مجازات محکوم خواهند شد.
 
ماده ‌٢٢ـ شهرداری‌ها مکلفند هنگام صدور پروانه ساختمان برای هر واحد نیز شناسنامه فنی مستقل با ذکر مشخصات کامل و ملحقات و سایر حقوق با شماره مسلسل صادر و به متقاضی تسلیم نمایند.
 
ماده ‌٢٣ـ اشخاصی که بدون تنظیم سند رسمی اقدام به پیش‌فروش ساختمان یا بدون اخذ مجوز اقدام به درج یا انتشار آگهی نمایند، به حبس از ‌٩١ روز تا یک‌سال یا جزای نقدی به میزان دو تا چهار برابر وجوه و اموال دریافتی محکوم می‌شوند.
 
تبصره ـ جرایم مذکور در این ماده تعقیب نمی‌شود مگر با شکایت شاکی خصوصی یا وزارت مسکن و شهرسازی و با گذشت شاکی، تعقیب یا اجرای آن موقوف می‌شود.
 
ماده ‌٢٤ـ مشاوران املاک باید پس از انجام مذاکرات مقدماتی، طرفین را جهت تنظیم سند رسمی قرارداد پیش‌فروش به یکی از دفاتر اسناد رسمی دلالت نمایند و نمی‌توانند راسا مبادرت به تنظیم قرارداد پیش‌فروش نمایند. در غیراین‌صورت برای بار اول تا یک‌سال و برای بار دوم تا دو سال تعلیق پروانه کسب و برای بار سوم به ابطال پروانه کسب محکوم می‌شوند.
 
ماده ‌٢٥ـ آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف سه ماه از تاریخ تصویب توسط وزارت دادگستری با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه و پس از تأیید رییس قوه قضاییه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
 
 
آئین‌نامه اجرایی قانون پیش‌فروش ساختمان
 
ماده1ـ  در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح به کار می‌روند:
 
الف ـ قانون: قانون پیش‌فروش ساختمان ـ مصوب 1389ـ
 
ب ـ پیش‌فروشنده: مالک رسمی زمین یا سرمایه‌گذار یا مستأجر.
 
پ ـ مالک رسمـی زمین: شخصی که مطابق ماده (22) قانون ثبت اسناد و املاک ـ مصوب 1310 ـ دارای سند رسمی مالکیت است.
 
ت ـ مستأجر: شخصی که به موجب سند رسمی دارای حق احداث بنا بر روی عین مستأجره است.
 
ث ـ سرمایه‌گذار: شخصی که به موجب سند رسمی با مالک یا مستأجر برای احداث بنا سرمایه‌گذاری می‌نماید و واحد یا واحد‌های ساختمانی مشخص از بنای احداثی با حق فروش به وی اختصاص می‌یابد.
 
ج ـ سند رسمی: سندی که بین پیش‌فروشنده و پیش‌خریدار یا واگذارنده و منتقل‌الیه حقوق و تعهدات ناشی از آن، در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود.
 
چ ـ عملیات پی ساختمان: عملیاتی که پس از خاکبرداری و در اجرای پی‌ریزی (فونداسیون) جهت استقرار ستون‌های ساختمان یا دیوار‌های باربر بر روی پی انجام می‌گیرد و با پایان آن، اجرای اسکلت ساختمان شروع می‌شود.
 
ح ـ مهندس ناظر: شخصی که دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی از وزارت راه و شهرسازی بوده و از طرف مالک یا پیش‌فروشنده به مرجع صدور پروانه ساختمان معرفی و پس از موافقت مرجع مربوط، مسئولیت نظارت بر اجرای ساخت و ساز ساختمان را براساس پروانه ساختمان و شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و سایر تکالیف مقرر برعهده دارد.
 
خ ـ گواهی اتمام ساختمان: برگه‌ای با امضای مهندس ناظر که به موجب آن پایان عملیات ساختمانی براساس مقررات ملی ساختمان به مرجع صدور پروانه ساختمان اعلام می‌شود.
 
دـ شناسنامه فنی و ملکی ساختمان: سندی که براساس بند (ز) ماده (21) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ـ مصوب 1374 ـ و مطابق دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی مشتمل بر سیستم و پایداری سازه، تأسیسات برقی و مکانیکی و مشخصات معماری ساختمان صادر می‌شود.
 
ذـ هیأت داوری: هیأت موضوع ماده (20) قانون.
 
ماده2ـ قرارداد پیش‌فروش و واگذاری حقوق و تعهدات طرفین (پیش‌خریدار و پیش‌فروشنده) باید به صورت رسمی از طریق دفتر اسناد رسمی با رعایت تمام قیود و شرایط مقرر در مواد (2) و (4) قانون تنظیم و منعقد شود و خلاصه در سند مالکیت قید و خلاصه آن به اداره ثبت محل اعلام گردد. نمونه قرارداد پیش‌فروش، توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با همکاری کانون سردفتران و دفتریاران مرکز و وزارت راه وشهرسازی ظرف یکماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه تهیه و جهت استفاده متقاضیان در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
 
ماده3ـ سردفتر اسناد رسمی مکلف است پس از تنظیم و امضای قرارداد پیش‌فروش نسبت به درج خلاصه معامله در سامانه الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدام نماید. واحد ثبتی مکلف است ظرف (24) ساعت خلاصه مربوط را در دفتر املاک ثبت کند. در این مرحله ضرورتی به ارسال سند مالکیت به اداره ثبت نمی‌باشد.
 
ماده4ـ واحد ثبتی مکلف است پاسخ استعلام ثبتی ملک را براساس آخرین وضعیت ملک، نام ومشخصات آخرین مالک و سایر اشخاصی که به هر نحو در ملک دارای حق می‌باشند، تهیه و ظرف پنج روزکاری به دفترخانه ارسال نماید. تخلف از این بند موجب تعقیب اداری است.
 
ماده5 ـ کلیه عوامل مربوط در ساخت سازه‌های موضوع قرارداد پیش‌فروش از قبیل مهندس ناظر، پیمانکار و مالک رسمی زمین مکلفند قوانین و مقررات و ضوابط شهرسازی و معماری و دستور‌العمل‌های قانونی را در این زمینه رعایت نمایند.
 
ماده6 ـ در قرارداد پیش‌فروش باید وضعیت واحد، انباری، توقفگاه، مشاعات و حقوق ارتفاقی و سایر موارد مندرج در ماده (2) قانون مطابق با شناسنامه فنی و ملکی ساختمان درج و تصریح شود.
 
ماده7ـ ملاک محاسبه نهایی مساحت و قیمت با رعایت ماده(7) قانون، صورت مجلس تفکیکی خواهد بود.
 
ماده8 ـ در مواردی که واحدی توسط چند نفر پیش‌خرید می‌شود باید میزان سهم هر یک از پیش‌خریداران توسط دفتر اسنادرسمی در سند مشخص و به هر یک از پیش‌خریداران یک نسخه از سند تحویل شود.
 
ماده9ـ در تنظیم سند پیش‌فروش، قیود و محدودیت‌های مندرج در سند مالکیت پیش‌فروشنده باید در سند مذکور تصریح گردد.
 
ماده10ـ شهرداری‌ها و سایر مراجع قانونی ذی‌ربط مکلفند هنگام صدور پروانه احداث ساختمان، ظرف یک هفته تعداد واحدهای منظور در پروانه را به واحد‌های ثبتی محل وقوع ملک اعلام نمایند.
 
ماده 11ـ در اجرای ماده (12) قانون، مهندس ناظر مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ دریافت تقاضای کتبی هریک از طرفین، پس از بازدید محل و تطبیق وضعیت موجود با پروانه ساخت، گزارش پیشرفت کار و درصد اقدامات انجام شده را به متقاضی اعلام کند. تقاضـا و گزارش یاد شده باید در دو نسخه تهیه و  حسب مورد نسخه دوم به امضای مهندس ناظر یا متقاضی برسد. چنانچه حسب گزارش مهندس ناظر، عملیات ساختمانی متناسب با قرارداد، پیشرفت نداشته باشد پیش‌خریدار می‌تواند پرداخت اقساط را منوط به ارایه تأییدیه مهندس ناظر مبنی بر تحقق پیشرفت از سوی پیش‌فروشنده نماید.
 
ماده12ـ پیش‌فروشنده باید مسئولیت خود را برای جبران خسارت‌های ناشی از عیب بنا و تجهیزات آن و زیان‌های ناشی از عدم رعایت ضوابط قانون و سایر قوانین مربوط در مقابل پیش‌خریدار و اشخاص ثالث بیمه نماید. حداقل مدت بیمه‌نامه، تاریخ تحویل ساختمان و حداکثر آن مطابق توافق پیش‌فروشنده و پیش‌خریدار تعیین خواهد شد.
 
ماده13ـ در مواردی که پیش‌خریدار حق فسخ دارد می‌تواند با تنظیم اظهارنامه کتبی و ابلاغ آن از طریق دفتر اسناد رسمی تنظیم‌کننده قرارداد یا طرق مقتضی دیگر اعلام فسخ نماید. در صورت بروز اختلاف، مطابق ماده (20) قانون و سایر مقررات مربوط اقدام خواهد شد.
 
ماده14ـ پیش‌فروشنده‌ تنها در صورت اخذ رضایت همه پیش‌خریداران یا قائم‌‌مقام قانونی آنان می‌تواند تمام یا بخشی از حقوق و تعهداتش را به دیگری واگذار کند. پیش‌خریدار باید برای واگذاری حقوق و تعهدات خود رضایت پیش‌فروشنده را اخذ نماید والّا مسئول پرداخت بها یا عوض قرارداد خواهد بود. رضایت مذکور در مواد (17) و (18) قانون باید کتبی و با گواهی دفتر اسناد رسمی باشد.
 
ماده15ـ در صورت انجام کامل تعهدات از سوی پیش‌خریدار (مستند به قبوض اقساطی موضوع بند (6) ماده (2) و یا تودیع آن در صندوق ثبت یا دادگستری)، اگر پیش‌فروشنده تا زمان انقضای مدت قرارداد موفق به تکمیل پروژه نگردد، چنانچه با تأیید مهندس ناظر ساختمان، کمتر از ده درصد عملیات ساختمانی باقی مانده باشد و پیش‌خریدار با قبول تکمیل باقی قرارداد درخواست تنظیم سند قطعی نماید، تنظیم سند به نسبت قدر‌السهم او بلامانع می‌باشد. در این حالت پیش‌خریدار با پرداخت هزینه‌های مربوط و حقوق دولتی که برعهده پیش‌فروشنده است می‌تواند با جلب نظر هیأت‌داوران موضوع ماده (20) قانون از محل وجوه مندرج در ماده (11) قانون تأمین و استیفا نماید.
 
تبصره ـ تنظیم سند قطعی به نحو مفروز تنها در صورت وجود صورتمجلس تفکیکی موردی امکان‌پذیر خواهد بود.
 
ماده16ـ تنظیم قرارداد پیش‌فروش از طرف مستأجر یا سرمایه‌گذار و واگذاری حقوق و تعهدات پیش‌فروشنده و پیش‌خریدار، منوط به ارسال خلاصه آن به واحد ثبتی محل و درج مراتب در حاشیه یا ظهر سند اجاره یا قرارداد پیش‌فروش است.
 
ماده17ـ امضای مهندس ناظر مبنی بر پایان عملیات پی ساختمان و نیز تأیید موضوع مواد (13) و (14) قانون باید توسط دفتر اسناد رسمی گواهی گردد.
 
ماده18ـ اقدام به پیش‌فروش ساختمان بدون تنظیم سند رسمی ممنوع است و با مرتکب طبق مواد (23) و (24) قانون رفتار خواهد شد.
 
ماده19ـ وزارت راه و شهرسازی مرجع صدور مجوز انتشار آگهی پیش‌فروش می‌باشد . صدور مجوز انتشار آگهی بر اساس دستور‌العملی است که ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه توسط وزارت یاد شده تهیه خواهد شد.
 
ماده20ـ رسانه‌های جمعی جهت انتشار آگهی پیش‌فروش ساختمان مکلفند مجوز انتشار مربوط را از درخواست‌کننده آگهی مطالبه کنند و شماره، مشخصات و اطلاعات مندرج در مجوز و مرجع صادر‌کننده مجوز را در متن آگهی قید نمایند والّا طبق ماده (21) قانون اقدام خواهد شد.
 
ماده21ـ وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، دادگستری و فرهنگ و ارشاد ‌اسلامی موظفند با همکاری سازمان‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و ثبت اسناد و املاک کشور به‌منظور آشنایی و آگاهی مردم از مقررات و الزامات قانون و آیین‌نامه و نحوه اجرای آنها به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی نمایند.
 
ماده22ـ مأخذ محاسبه حق‌الثبت موضوع ماده (5) قانون، ماده (1) قانون وصول برخی از درآمد‌های دولت و مصرف آن در موارد معین ـ مصوب 1373 ـ با اصلاحات بعدی است.

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.

 

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.

 


:: برچسب‌ها: پیشفروش , قوانین پیشفروش , پیش فروش اپارتمان , وبسایت تخصصی پیش فروش , شهر24 ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

 

آموزشگاه عکاسی تبلیغاتی

عکاسی کارخانه نقش بسیار زیادی در جلب اعتماد خریداران و مشتری ها دارد زیرا وقتی آن ها می بینند که یک شرکت تمامی ابزارهای مورد استفاده در کارخانه اش را به نمایش می گذارد و هیچ ترسی از نشان دادن آن ها ندارد ، بیشتر ترغیب می شوند تا کالای مورد نظرشان را از آن کارخانه خریداری کنند.

یک تیم عکاسی صنعتی با تجربه و کاربلد مانند استودیو نماد می تواند عکاسی بسیار با کیفیت از خط تولید یک کارخانه صنعتی را انجام دهد و علاوه بر آن رمزهای خاصی که خود تولید کننده برای تولید آن قطعات یا کالایش را داشته حفظ کند و موجب فاش شدن آن ها نشود و این کار همانطور که گفتیم نیاز به یک تیم کاملا حرفه ای دارد.

این عکاسی که از زیر شاخه های عکاسی تبلیغاتی است صرفا فقط برای یک کارخانه خاص نیست و می تواند برای هر صنعت مختلفی نیز باشد. قطعا رمزهای بسیار زیادی مد نظر یک کارخانه برای تولید یک قطعه است که می خواهد دیگر شرکت ها از آن خبردار نشود و فقط برای خودش مورد استفاده قرار بگیرد برای مثال یک آپشن مخصوص ماشین را مد نظر داشته باشید که تولید کننده هم می خواهد به زیباترین و کامل ترین شکل ممکن آن را نمایش دهد و تبلیغ بسیار زیادی برایش بکند و هم کاری کند که دیگر شرکت ها نتوانند از روی آن آپشن کپی برداری بکنند و برای خودروی خودشان مورد استفاده قرار دهند.

انجام دادن همزمان هر دوی این کارها ، کار بسیار سختی است که همانطور که گفتیم به یک تیم حرفه ای نیاز دارد که استودیو نماد بدون هیچ مشکلی این کار را برای شما انجام خواهد داد.

نورپردازی ، کادر بندی و زاویه عکاسی کارخانه جزء مهم ترین عناصری هستند که باید در عکاسی کارخانه رعایت شوند که استودیو ما با استفاده از کامل ترین و به روز ترین امکانات ، بهترین عکاسی را از خط تولید و یا قسمت های یک کارخانه انجام می دهد.

 

کانون تخصصی آموزش عکاسی مرداد
برای  مشاهده آمورش های بیشتر برروی >>
عکاسی تبلیغاتی<< کلیک کنید



:: برچسب‌ها: عکاسی , عکاسی تبلیغاتی , مرجع عکاسی , وبلاگ عکاسی تبلیغاتی , عکاسی تبلیغاتی مرداد ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

قانون پیش‌فروش آپارتمان

با توجه به مقدمه‌ای که به آن اشاره شد، سال 1389 قانون‌گذاران به این فکر افتادند که قانون پیش‌‌فروش آپارتمان را تدوین و تصویب کنند. در نتیجه قانون پیش‌فروش آپارتمان در 25 ماده و چهار تبصره تصویب شده است که در آن به صراحت اعلام شده پیش‌فروشنده باید احداث یا تکمیل واحد ساختمانی با ویژگی‌های مشخص را در زمین معین‌ شده به صورت آپارتمان انجام داده و در نهایت آن را به پیش‌خریدار که مالک رسمی و آتی آپارتمان مورد نظر است، تحویل دهد.

 

برای پیشفروش آپارتمان چه نکات مهمی را باید بدانیم و چه مراحلی باید به صورت قانونی طی شود؟

اولین مرحله که اتفاقا یکی از مهمترین فرایندهای قانونی پیش‌فروش آپارتمان به شمار می‌رود این است که فروشنده بعد از دریافت پروانه‌ی ساختمان از شهرداری و تنظیم شناسنامه‌ی فنی مستقل برای هر واحد آپارتمان که مشخصات و جزئیات کامل درج شده است، اقدام به درج آگهی و تبلیغات می‌کند.

اگر تصمیم به پیش‌خرید آپارتمان دارید باید بدانید که طبق قانون پیش‌فروش آپارتمان، تمام مراحل باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود و عقد قرارداد و قولنامه‌ی صرف در بنگاه‌ها و مشاوران املاک کافی نیست.

برای درج آگهی پیش‌فروش آپارتمان در جراید و وب‌سایت‌ها باید مجوز رسمی دریافت شود. نکته‌ی مهم این است که براساس قانون پیش‌فروش آپارتمان، اگر پیش‌فروشنده و سرمایه‌گذاران بدون تنظیم سند در دفاتر رسمی یا دریافت مجوز انتشار آگهی هر اقدامی انجام دهند، از 91 روز تا یک سال حبس یا دو تا چهار برابر وجوه دریافتی جریمه خواهند شد.

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: پیشفروش , قوانین پیشفروش , پیش فروش اپارتمان , وبسایت تخصصی پیش فروش , شهر24 ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد
با سلام.به دنیای لوکس بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز لوکس بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در لوکس بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.جهت حذف این مطلب وارد مدیریت وب خود شوید و از قسمت ویرایش مطالب قبلی ،مطلبی با عنوان به وبلاگ خود خوش امدید را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در لوکس بلاگ سپری نمایید...

:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 0 0 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد